AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Jeg sitter her og lurer på om jeg skal forbedre noen fag fra vgs. Er over 23, så kan ta fag etter 23/5 regelen. Skal også ta realfag. Har hørt at NKI og NKS er like gode, men at på NKS får du vitnemål fra den vgs som du gikk på før? På NKI får du et vitnemål utskrevet av NKI. Jeg vil helst ha et vitnemål utskrevet fra min gamle skole, så velger isåfall NKS. Likevel lurer jeg på om det er noe jeg ikke har fått med meg. NKI eller NKS?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Skal du studere KUN over nett? NKI har flere alternativer på vgs-nivå, og de er stort sett billigere enn NKS. Både jeg og venninner har valgt NKI på grunn av det. Om du studerer via nett, har lærer null peiling på om det faktisk er du som står bak det som leveres inn underveis, derfor gir ikke NKI ut vitnemål. Fornuftig egentlig! Hvem som er best aner jeg ikke..jeg liker NKI godt iallefall, har ikke prøvd NKS så kan ikke uttale meg der NKI Nettstudier utsteder ikke vitnemål eller karakterutskrifter på videregående skole. Ta kontakt med oss dersom du ønsker papirer på gjennomførte kurs underveis.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #3 Skrevet 7. august 2011 Jeg skjønte ikke helt ... får man ikke vitnemål av NKI i det hele tatt? Får man bare en utskrift på de eksamene man har tatt, også skriver den gamle skolen ut? Noen som kan forklare? Jeg skal ha et nytt vitnemål med de 6 fagene fra 23/5-regelen + at jeg skal ta realfagene. Hvordan blir det med vitnemålet da? Og hvordan arbeider man over nettet?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 Jeg tror kansje du muligens har misforstått litt. Jeg vil tro at dette er eksamensrettede kurs der du gjennomgår pensumet og så går opp til privatisteksamen der du bor. Altså får du ikke noe vitnemål eller kompetansebevis fra NKI/NKS. Når du har tatt eksamen som privatist, får du kompetansebevis på dette fra fylkeskommunen. Dette kan du så ta med deg til skolen du fikk vitnemål ditt fra som så kan skrive ut nytt vitnemål. Det er dog et stort men her, og det er at du ikke kan få skrevet ut vitnemål etter Reform 94 lenger, og ut i fra innlegget ditt virker det kanskje som det er dette du har fra før. Nå kan du kun få vitnemål etter Kunnskapsløftet, som vil si at fagene må konverteres og at du må oppfylle de nye kravene der (som ikke er de samme som de var i R94). Du trenger dog ikke å få nytt vitnemål dersom du ikke skal stryke/erstatte noen fag på ditt gamle. Hvis du bare skal legge til nye fag eller forbedre karakteren i gamle trenger du ikke nytt vitnemål. Det holder da at du legger kompetansebeviset du får fra fylkeskommunen ved ditt gamle vitnemål når du øker opptak til høyere utdanning.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #5 Skrevet 7. august 2011 Jeg gikk på privaskole ifjor, og tok fag etter KL. Tok naturfag(6), fysikk1(5), biologi1(5).. tok noen flere fag, men det gikk ikke så bra som jeg ville... Jeg skulle egentlig klart målet mitt og søkt på skole til høsten, og fikk da beskjed om at jeg kunne bruke engelsk-karakteren min fra R94. Nå klarte ikke jeg målet mitt, så til neste høst kan jeg ikke engelsk-karakteren min fra R94? Det var dumt, for jeg har 4 i engelsk fra R94, og jeg er redd jeg kommer til å få en 3-er om jeg tar KL ... Uansett må jeg dette året ta historie, samfunnsfag, norsk, 1T, R1, kjemi 1 + 2. Eventuelt engelsk om jeg ikke kan bruke R94 lenger. Tar noen fag til jul og resten til våren. Blir dette dyrt på NKI eller NKS? Jeg skjønner egentlig ikke opplegget på NKI og NKS ... er det selvstudium der man har jevnlige innleveringer? Også må man selv melde seg opp til eksamen på privatistweb? Håper jeg får noen flere gode forklaringer, jeg føler meg helt amøbe nå ...
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #6 Skrevet 7. august 2011 Selvsagt kan du bruke R94-vitnemålet ditt fortsatt. Det eneste du ikke kan gjøre er å endre på dette vitnemålet, da det nå ikke er mulig å skrive ut nye R94-vitnemål lenger. Den eneste grunnen til å endre på vitnemålet er hvis du vil fjerne/erstatte fag på det. Et eksempel på det vil være om man har 2 i tysk på vitnemålet og vil fjerne dette faget helt og erstatte det med spansk som man har fått 4 i. Dette kan man ikke gjøre uten å måtte konvertere vitnemålet til KL. I ditt tilfelle er ikke dette relevant siden man ikke kan fjerne eller erstatte de obligatoriske studiekompetansefagene (norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag og historie) uansett. For å forbedre fag eller legge til nye fag beholder du R94-vitnemålet uendret og sender inn kompetansebevisene dine sammen med det når du søker på skole. Poengsummen din baseres da på den høyeste karakter. En nyere karakter ersatter kun den gamle dersom den er høyere. Det vil si at en 3er på et kompetansebevis ikke vil regnes med hvis du har 4 på vitnemålet, da dette ikke vil være en forbedring. Med andre ord trenger du ikke å være redd for å gå ned i karakter, da det ikke er mulig. Når det gjelder NKI/NKS foreslår jeg at du tar en titt på hjemmesiden deres for å se hva slags opplegg det er. I all sannsynlighet er det slik at man melder seg opp som privatist og at selve undervisningen bare er eksamensrettet hjelp – det vil si at det ikke har noe å si hva du gjør der eller hva man måtte ha av innleveringer, siden kun eksamen faktisk teller for noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå