Gå til innhold

Flytte ut, hva kjøper man hvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytt ut, og har noe. Har seng, kommode, tv, tv-benk, kjøkkenstoler+bord, laptop, stol m/puff, glass, kaffekopper, èn lampe. Er en leilighet med hvitevarer (ikke vaskemaskin, men det haster ikke)

HVA trenger jeg, og hva kjøper jeg hvor? Tenkte at i hvertfall tallerkner og kjeler kjøper jeg sånn "pakke" på IKEA, de er vist ganske billige. Har ganske dårlig råd, så ting som planter og støvsuger er ikke ting jeg prioriterer nå. Kun det jeg MÅ ha for å klare meg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger vel en del kjøkkenutstyr, det ville jeg kjøpt på Ikea. Mye av det de selger av slikt der er minst like solid som dyrere merker, særlig hvis du investerer i metallredskaper (men ellers også..). Jeg har i hvert fall hatt mine ting siden jeg flyttet første gang for 15 år siden.

Så kan det hende du trenger sengetøy, noe mer belysning, hyller.. men se an hva du har behov for før du kjøper. Ikea er billig og bra på det området også, men du kan også investere i litt dyrere og mer holdbart sengetøy f eks, hvis du kjøper ett og ett sett på salg i finere butikker.

Jeg må innrømme at jeg har kjøpt veldig mye på Ikea - jeg synes de har fine løsninger som er såpass nøytrale at de ikke definerer rommene, men samtidig et lett og fint nok design. Bohus osv synes jeg har for tunge og klumpete ting, uten at kvaliteten er bedre, og dyre merker har stort sett vært uaktuelle pga stadig flytting og usikkerhet om ting passer i neste bolig. Men det er også fint å gå innom bruktbutikker!

Små, helt greie støvsugere kan du forøvrig få for 3-400 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Har flere sett med sengetøy fra HØIE og vinter + sommerdyne i gåsedun, så det har jeg i hvertfall :)

Støvsuger er såpass billig ja, trodde jeg måtte ut med 2000kr jeg :ler:

Ikea er bra ja men det er bra :) Tenkte å skrive en liste over hva jeg trenger FØR jeg drar. Er så fort gjort å kjøpe mye dritt når man er på IKEA..

AnonymBruker
Skrevet

Liste er lurt ja. Og kjøp inn minimalt til å begynne med, så fyller du heller på etterhvert når du ser hva du savner. Når du er så heldig å bo nær en IKEA så får du det meste der. Ellers er jysk, Europris, Nille og Kid Interiør (de har ofte salg) greie steder å handle. Billig støvsuger får du på Elkjøp.

Kopper og fat, bestikk, litersmål, dørslag (kjekt til å sile av pasta og kokte grønnsaker), kjele, et par røreboller, stekepanne, rørebestikk/øse, skjærefjøl og stekespade.

Langkost/mopp, kluter.

Sengetøy, gardiner, nattbordslampe, håndklær, tørkestativ.

Det er mye som er kjekt å ha, som brødrister, elektrisk visp/stavmixer, sandwichpresse, lykter til levende lys, pynteputer, tepper osv. Men vent med sånt til du har fått det viktigste på plass og se hva du faktisk vil bruke. Jeg har kjøkkenskap og garderobeskap fullt av ting jeg egentlig ikke bruker men som er "kjekt å ha". Eller "kjekt til å samle støv på".

Skrevet

DOPAPIR :biggrin:

Av det nødvendige ville jeg ha kjøpt kjøkkenutstyr som stekespader, visper, litermål, boller, røreskjeer, bestikk, kjeler... ja, du skjønner tankegangen.

Tørkepapir, grytekluter, kjøkkenhandklær, oppvaskmiddel.

Vannkoker og brødrister, etc er ikke noe jeg ser på som akutt.

Sengetøy, såpe på badet, håndklær, vaskepulver.

Ta for deg rom for rom og tenk hva du vanligvis har der og bruker, som du trenger nå i begynnelsen. Skriv liste :)

Biltema og Clas Ohlson er fine butikker i tillegg til de som allerede er nevnt her.

Skrevet

Om du kan vente bittelitt med å handle tekstiler så kommer det stort sett et salg med 30 eller 50 prosent på Kid et par tre uker etter skolestart. Da pleier de ha sånn "ta med deg en venn"-salg..

Skrevet

Hvis du skal flytte til en liten leilighet er ofte kostebrett minst like greit som støvsuger. Og hyller og kurver er uunnværlig i små leiligheter, siden de raskt fylles opp av "rot". Ellers er det greit å huske på at du ikke trenger servise til 12 hvis det bare er du som skal bo i leiligheten. Her har vi en to tallerkener hver (middag, frokost) og en bolle hver :sjenert: Vi har heller ikke tatt os bryet med vinglass og sånt, men drikker alt fra vanlige kjøkkenglass (dette er hovedsaklig pga. plassmangel, men hvis du vil spare penger er det jo også greit). Du trenger heller ikke mer enn en kjele og en stekepanne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...