Tilde Skrevet 23. november 2003 #41 Skrevet 23. november 2003 Nei,det er ikke tullete! Fordi om et barn ikke vet sitt eget beste så skal det straffes og gis erstatning for det.Hva senskader som oppstår av dette vet vi ikke enda... Å ha fått en erstatning kan hjelpe offerets psyke i ettertid. Men kanskje bør ikke pengene bli tilgjengelige for offeret med det første? Mister jo litt av den "forlokkende" funksjonen du mener det har da... Og det er sikkert sider ved saken vi ikke kjenner til.. Jeg kjenner til en liknende sak,med såkalt "frivillig sex".Den jenta hadde det ikke mye godt verken før eller etter det skjedde... Jeg har sett hva som skjer med slike "dumme" jenter...
waco Skrevet 23. november 2003 Forfatter #42 Skrevet 23. november 2003 Jeg skulle ønske jenter ikke hadde muligheten til å tjene penger på denne måten her. Årsaken er at jeg er redd for at problemet vil eskalere seg i fremtiden, slik vi ser med alt annet. Forresten er jeg uenige i at fjorten trettenåringer nødvendigvis er barn. Hvor gammel var Pricilla Presley da hun giftet seg med Elvis, fjorten eller femten? Hvor gammel var kona til Jerry Lee Lewis? fjorten eller femten?? Jomfru Maria da hun gikk med Jesus.... hvor gammel var hun visst, tretten? For tre generasjoner siden var man voksen som 14 åring....
Gjest Poirot Skrevet 23. november 2003 #43 Skrevet 23. november 2003 Tilde...grunnen til at jeg tok dette opp, er at det er FØRSTE GANG FRIVILLIG SEX har blitt belønnet! Som poirot også forteller, dette har ikke dette skjedd før..... Derfor er jeg oppgitt...fordi nå viser det seg at domstolene gir andre signaler... det holder ikke å straffe idiotiske menn med fengsel, man skal i tillegg gi jenter som gjør dette mulig penger DET HAR JEG ALDRI SAGT! At jeg ikke vet om noen flere saker, betyr ikke at det ikke har skjedd. Jeg har alldeles ikke noen som helst oversikt over antall dommer siden reglene om forbud mot sex med barn under 16/14 år kom. Domstolen gir ikke andre signaler, de bruker det lovverket som er trukket frem av aktor,og som eksisterer for alle i Norge.
Gjest Ronja_80 ikke innlogget Skrevet 23. november 2003 #44 Skrevet 23. november 2003 Ronja, så du mener det er en god ide å lære jenter at de kan tjene førtitusen blanke kroner på å være "dum"? Det var ikke det jeg ymtet frempå, var det? Jeg uttrykte tydelig min mening om at dette var ett overgrep, enten jenta var frivillig med på det eller ikke. Alle seksuelle handlinger med mindreårige er overgrep. FORDI de ikke forstår sitt eget beste, og er lette å lokke. Denne jenta det her dreier seg om visste jo ikke at hun ville få 40000 ut av dette, helt sikkert fett for henne nå det, men i det lange løp, etterhvert som hun vokser til vil hun slite, angre og ikke minst føle skitten på kroppen. Syns ikke pengene burde gått direkte til jenta, men heller til en organisasjon som følger opp mindreårige som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. På denne måten ville jo mannen uansett fått straff, samtidig som jenta hadde fått den hjelpen hun eventuelt vil komme til å trenge. I stedet for at hun får pengene rett i lomma. Og på den måten vil ikke mindreårige tro at de kan "tjene" på sin uvitenhet. ( de er ikke dumme, Waco, de er bare tenåringer på leit etter seg selv)
Gjest Poirot Skrevet 23. november 2003 #45 Skrevet 23. november 2003 Forresten er jeg uenige i at fjorten trettenåringer nødvendigvis er barn. Hvor gammel var Pricilla Presley da hun giftet seg med Elvis, fjorten eller femten? Hvor gammel var kona til Jerry Lee Lewis? fjorten eller femten?? Jomfru Maria da hun gikk med Jesus.... hvor gammel var hun visst, tretten? For tre generasjoner siden var man voksen som 14 åring.... Vel, nå snakker vi om dagens barn, ikke for 3 generasjoner side. Når mine forledre giftet seg på 70-tallet var gjennomsnittlig giftelader over 20 år, alldeles ikke på tenåringsstadiet. Barn bør ikke ha sex, for psyken og kroppen er ikke moden for de påkjenninger som bla graviditet kan medføre. http://www.bistandsaktuelt.com/Les.asp?ID=323 Feleku Adem (16) fra Etiopia ble giftet bort da hun var 13 – og ble gravid året etter. Ni måneder senere var det klart for fødsel. Hun presset i tre dager for å få ut babyen. Men fordi kroppen hennes egentlig var for liten til å føde barn, endte det med at hun presset et stort hull i underlivet. Den tredje dagen kollapset det lille barnehodet, slik at den døde guttebabyen kunne trekkes ut fra tenåringens ødelagte underliv. – Jeg var hinsides av smerte da de endelig fikk ut den døde babyen, forteller Feleku og ser ned. Det hun trodde var slutten på marerittet, viste seg bare å være begynnelsen. De tynne skilleveggene mellom urinblæra, endetarmen og skjeden var skadet. Hun kunne ikke lenger kontrollere sine egne kroppsfunksjoner. – Det bare rant, nesten hvisker hun, og viser med hendene hvordan urinen dryppet nedover lårene i en evig strøm. «Fistula» er det medisinske uttrykket som brukes om Felekus skader.
Gjest Hilde K S Skrevet 24. november 2003 #46 Skrevet 24. november 2003 Kaller ikke dette å tjene penger jeg. En oppreisning for noe kan man ikke tjene. Selvfølgelig er ikke dette noe som bør bli oppfattet som signaler til dagens ungjenter, men helt ærlig tror jeg nok ikke så mange av dem er opptatt av nyhetsbildet. Det blir ikke så mange som får høre om denne saken. De fleste jenter på 13 - 14 er jo ute i verden for å sakffe seg sex hos menn på nærmere 50.......
Joplaya Skrevet 24. november 2003 #47 Skrevet 24. november 2003 Denne tankegangen er jo typisk deg, Waco. Og som vanlig ser jeg dine sprøe poeng og må liksom nikke med, fordi det er jo noe i det du sier. Tenåringer i dag selger seg selv for en slikk og ingenting. De selger seg for kontantkort og merkeklær. Ja, sikkert helt ned i 13-årsalderen også. Hvem av de kunne ikke også finne på å følge i denne jentens fotspor? For å få den store jackpoten liksom. Men jeg synes likevel det er bra denne jenten har fått oppreisning. Spm som dukker opp i mitt hodet er hvorfor hun gjorde det. Hva er det som gjør at enkelte jenter blir så lite kritiske i forhold til sex med eldre menn? Hadde denne jenten hatt en sunn oppvekst i trygge omgivelser så hun hadde hatt godt selvbilde osv kunne denne hendelsen vært unngått. Men det er jo en annen side av saken.
Gjest Poirot Skrevet 24. november 2003 #48 Skrevet 24. november 2003 Saken er at det ikke er automatikk i oppreisning/erstatning. Mye kommer frem under en rettssak, og det er da ikke selvsagt at man vil få penger hvis man har gjort handlingen nettopp med dette formålet. Man må også ha en grunn til å kreve pengene, ergo ha blitt skadet på en eller annen måte. Nok en gang; om en 13-åring gjør noe usannsynlig dumt, men blir skadet-så viser dette bare hvor mye barn denne personen er...
Gundel Gaukeley Skrevet 24. november 2003 #49 Skrevet 24. november 2003 Saken er at mannen blir straffet!! Dersom det er unge jenter som er villig til å ha sex med eldre menn for om mulig å få en oppreisningssum, hva så? Det er faktisk MANNEN som er voksen og som må ta ansvaret dersom slikt skjer! Oppreisningen er vel ikke ment bare som et "plaster på såret" til jenta, men også for å gi et signal til voksne menn om at slik oppførsel skal få vidtrekkende konsekvenser? Og Wacco; Syns det er litt snodig at du faktisk forutsetter at voksne menn kommer til å falle som fluer for disse "farlig" 13 åringene....
Joplaya Skrevet 24. november 2003 #50 Skrevet 24. november 2003 Er nok mange menn som ikke har sperrer når det gjelder sex med barn/tenårnger. Dessverre.
Tigerlily Skrevet 24. november 2003 #51 Skrevet 24. november 2003 Tigerlily...ikke glem at jentungen hadde løyet på alderen... kanskje vi ikke skal være så naive allikevel? jeg er 19, og jeg har da løyet på alderen selv jeg! som 16-åring, desperat etter å komme inn på pub'er, som 19-åring, desperat etter å komme inn på nattklubber. dette er helt vanlig oppførsel - jeg kjenner ingen, ingen, jenter som ikke har løyet på alderen. jenta det er snakk om løy på alderen først, og sa så sanneheten senere. da skulle den gamle grisen ha stanset opp og sendt jenta hjem. han gjorde det ikke, og hun fikk sannsynligvis erstatning fordi han har gjort et eller annet mot henne som har skadet henne på et vis. slått henne? voldtatt henne etter at de hadde frivillig sex? episoden har medført alvorlige psykiske problemer som angst eller depresjon? dette vet vi ingenting om, men dommer/aktor/advokatene i denne saken vet alt om det. det er en grunn til at jenta fikk oppreisning. en 13-åring fungerer ikke like godt mentalt som en 43-åring. det et viksent menneske kan takle er det absolutt ikke sikkert en 13-åring takler. og jeg kan ikke tenke meg at 13-åringer puler voksne menn for pengenes skyld. som regel får de ikke penger i det hele tatt. så voks opp waco, finn noe bedre å ta deg til enn å skrive innlegg etter innlegg på kg med krav om at vi skal forstå din forskrudde logikk. for vi gjør ikke det. for vi har vært 13-årige jenter selv, og vi vet hvordan de tenker/er. det gjør ikke du.
Joplaya Skrevet 24. november 2003 #52 Skrevet 24. november 2003 Tigerlily: Jeg vet om èn jente som begynte som 13-åring å ha sex med eldre menn (alder 25-30 år). Noen ganger fikk hun penger for det, andre ganger ikke. Sånn er det. Det er mange jenter i den alderen som selger seg selv. Ikke alle jenter tenker på samme måte, vi har alle hver vår verden å forholde oss til. Mannen får jo straff, det er ikke det som er tema her.
Maetzii Skrevet 26. november 2003 #53 Skrevet 26. november 2003 Takk waco, for at du tok opp et tema som har irritert meg lenge, men som jeg aldri har fått rotet meg til å skrive om... Og veldig enig med deg, selv om det ikke er mange andre som er det ser det ut til...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå