Vikki11 Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Hei! Reiser på en litt over 3 mnd lang backpacking tur i slutten av august. Lurer på om noen har noen erfaring med lonely planet-bøkene? Tenker hovedsaklig å gå til innkjøp av en eller flere av disse bøkene som omhandler Singapore, Malaysia og Thailand - hvor jeg skal være i litt over 1 mnd på egenhånd med ei venninne i slutten av oppholdet. Der har vi ingen planer; så tenkte det kanskje kunne være greit med en slik bok. Har sjekket en del rundt på nettet; men er jo så mange forskjellige bøker å velge i mellom for hvert enkelt land! Noen som har noen anbefalinger? Ønsker å leve så billig som mulig
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Vært i Malaysia og Thailand. Malaysia er veldig lett å reise seg rundt i med svært godt og stort sett moderne kollektivtilbud og lite forsøk på lureri (men vær alltid på vakt). Kan finne det meste av info med litt googling på internett. De har typisk internett på McDonalds og det er tett mellom internettkafeene. hostelworld.com og hostels.com for overnatting for eksempel. Hadde heller satset på LP om Thailand i så fall siden det sikkert står en del om de mange scamsa en kan bli forsøkt utsatt for og i tillegg har de jo sitt eget alfabet der som gjør det litt mer krøkkete å finne frem når en reiser.
Vikki11 Skrevet 9. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2011 Vært i Malaysia og Thailand. Malaysia er veldig lett å reise seg rundt i med svært godt og stort sett moderne kollektivtilbud og lite forsøk på lureri (men vær alltid på vakt). Kan finne det meste av info med litt googling på internett. De har typisk internett på McDonalds og det er tett mellom internettkafeene. hostelworld.com og hostels.com for overnatting for eksempel. Hadde heller satset på LP om Thailand i så fall siden det sikkert står en del om de mange scamsa en kan bli forsøkt utsatt for og i tillegg har de jo sitt eget alfabet der som gjør det litt mer krøkkete å finne frem når en reiser. Ok, takk! Ser det finnes flere ulike Lonely Planet bøker om Thailand. Noen som har en å anbefale?
Gjest Coarvi Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Det finnes en LP for alle de sørøst-asiatiske landene, bedre det enn å kjøpe flere, for det veier mye i bagasjen. Men på den annen side blir det ikke like mye info om hvert land. LP må uansett bare brukes som generell veiledning, det er mye feil informasjon i dem, og kan i verste fall få en til å kaste bort tiden. Les gjerne litt gjennom guiden før du reiser, og sjekk infoen på LP's internettforum. Forumet vil jeg egentlig anbefale uansett, mange gode tips der, nesten bedre enn bøkene...
Surriball Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Jeg har LP-boka om Malaysia, Singapore og Brunei. Brukte den masse da jeg var på tur selv! Den anbefales, veldig grei oversikt over de fleste plassene, og mange fine forslag til hva man kan gjøre. Men personlig var jeg ikke særlig begeistret for restaurantene de anbefalte, tror forfatterne lettere lar seg imponere enn meg. Men bra bok!
Gjest Coarvi Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Problemet med restaurant-anbefalingene er at de som regel bare sjekker ut turiststedene. Så hvis man vil oppleve restauranter eller lignende som de lokale også setter pris på må man lete etter tips andre steder. Da blir som regel opplevelsen mye bedre også, jeg synes hvertfall det er mer stas å spise et sted der det er lokale folk, og ikke bare solbrente turister. Dessuten er maten mer genuin.
Gjest Badabing Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Jeg har brukt blant annet Rough Guide og Lonely Planet på backpacking. Noen ting er bedre med RG, mens noe annet er bedre med LP. Det er kanskje enda mer turister på stedene Lonely Planet anbefaler, nettopp fordi LP er mer populære. Dette kan også gi hakket høyere priser, og det står gjerne at "Lonely Planet anbefaler dette hotellet" utenfor, også overpriser de rommene. Sånn sett kan det være bedre å bruke en litt mer ukjent bok. Samtidig har LP vært lenger på markedet og har gitt ut bøkene sine i mange utgaver. Går ikke an å gi deg et godt svar, du må nesten bare prøve ut. Jeg ble Rough Guide-fan, mens kjæresten min ble Lonely Planet-fan Jeg brukte mye penger på reisehåndbøker som jeg ikke tok med meg. Jeg ville kjøpt en oversiktsbok som jeg kunne bruke til planleggingen. Selv har jeg f.eks. brukt Southeast Asia on a Shoestring som jeg har vært fornøyd med, både for å velge ut land, reiserute og ting jeg vil gjøre. Gir en viss oversikt. Denne kan du legge igjen hjemme når du er ferdig med planleggingen, og så kan du kjøpe en for landet du skal til. En slik oversiktsbok med mange land i er nemlig ikke særlig nyttig når du først er på reise. På backpackersteder og turiststeder vil du kunne bytte inn den boka du allerede har til en for det nye landet du skal til. Gjerne får du igjen litt penger fordi din er ekte, mens kopiene florerer i Asia. Slik kan du fortsette å bytte underveis, og slipper derfor å drasse med deg masse ekstra som du ikke trenger før om kanskje en måned Tilslutt må jeg si at vi gjerne brukte LP for å finne greie restaurantstrøk, også spiste vi heller på naborestauranten til den som var anbefalt Sparte penger og fikk minst like god mat Ofte synes jeg hotellene var overpriset ift hva vi fikk også. Bodde f.eks. på Top Banana Guesthouse i Phnom Penh (Kambodsja) som er anbefalt av LP, og det tror jeg nesten var det desidert verste stedet vi bodde på. Overpriset også. De slapper gjerne for mye av når de først får god omtale. Senere bodde vi på en backpackerplass vi fant på Tripadvisor men som ikke er nevnt i LP, og det er det beste stedet vi bodde på under reisen.
-Fisken- Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 LP var vår redning da vi reiste i 4 måneder. Jeg har prøvd flere andre, men når det gjelder backpacking er det ingen som kan slå LP etter min mening. Southeast Asia on a shoestring er en flott guidebok! Husker ikke alle landene som står der, men vi brukte den i hvert fall i Thailand, Vietnam, Laos og Kambodsja. God tur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå