Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg trenger hjelp til differanseligninger! Alt jeg har til å lære dette er et "kompendie" (egentlig bare noen få ark). Kompendiet inneholder bare et par beviser, og ikke noen fremgangsmåte eller eksempler. Jeg har prøvd å lete på nett, men finner ikke noen gode forklaringer.

Er det noen som har tips om bøker, nettsider, ett eller annet, så jeg kan lære meg å løse disse ligningene?

Takker på forhånd.:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om du mener differensialligninger? Søk på differential equation, så får du opp flere gode artikler. Mener også at det fins en del videoer på youtube fra universiteter o.l. som tar for seg emnet :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om du mener differensialligninger? Søk på differential equation, så får du opp flere gode artikler. Mener også at det fins en del videoer på youtube fra universiteter o.l. som tar for seg emnet :) Lykke til!

Takk for det!:)

Sånn som jeg har forstått det, er ikke differensial og differanseligninger helt det samme, bare nesten. Det er forvirrende det her..

Skrevet

Differanseligninger heter difference equations på engelsk, wikipedia artikkel her. Kanskje det hjelper litt?

Ellers vil jeg absolutt anbefale å se forelesninger på youtube :)

Skrevet

Nettsida forelesning.no har forelesingar og samandrag om ulike matematikk-emner på universitetsnivå. Vel "Alle emner", og differensiallikningar vil vere eitt av punkta.

Skrevet (endret)

Takk for det!:)

Sånn som jeg har forstått det, er ikke differensial og differanseligninger helt det samme, bare nesten. Det er forvirrende det her..

Riktig. Differanselikninger er ikke det sammen som differensiallikninger. Der er ikke engang nesten det samme. Det er helt forskjellig. I differensiallikninger jobber man blant annet med deriverte tall og likninger, det gjør man ikke i differanselikninger.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ligning_(matematikk)#Differanseligninger

Wikipedia forklarer forskjellen på dem.

Mattebøkene som førsteårs ingeniørstudenter bruker pleier å forklare både differens- og differensiallikninger godt. :)

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...