AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #21 Skrevet 8. september 2011 Du kan ikke ha mye kjennskap til det nei. En som har spillegjeld da,og må gå fra hus,bil,jobb og familie er det og en taper i ditt syn? En som er shoppoholiker og handler febrilskt til seg selv isteden for å tenke på mat og andre viktige ting i familien,er det og en taper i ditt syn? Du må da klare å se at det er avhengighet som er problemet og ikke menneskene uansett hva de er avhengig av. Du må syns du er bedre enn alle andre slik som du babler i vei det er ikke så veldig synd på de som har klart å rote seg borti ting som dop (og gjeld og sånn som du nevner). Greit, det er synd på de når de tilslutt etter mange år ønsker så hardt å slutte, men kroppen ikke vil jobbe med de, og de bare ender opp med å ha et rævva liv... Men når du sitter der, 5 helga på rad og sniffer i deg kokain, så er du DUM!! Da BØR du vite at hvis du fortsetter med det her, så vil livet ditt gå til helvete. Og dette VET folk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #22 Skrevet 8. september 2011 Helt enig med deg. Mor Aase har mistet enhver respekt hun måtte ha hos meg ihvertfall. Jeg er en ressursterk kvinne som har stått på mer enn noen kan ane for mitt rusavhengige barn. Mitt barn er så langt fra noen taper som han kan komme og hvem som fremstår som en skikkelig taper i denne diskusjonen skal jeg ikke engang nedverdige meg til å nevne. Vi er mange pårørende til rusavhengige som gjør et større arbeid enn noen kan tenke seg, i tillegg har de fleste av oss fulltids-stillinger, andre barn, ektefeller, venner, familie og hus som fortjener oppmerksomhet ... Vi har ihvertfall ikke tid til å sitte på Kvinneguiden og spre piss slik som endel andre tydeligvis har. Fra AB du siterte.
Gjest MorAase Skrevet 8. september 2011 #23 Skrevet 8. september 2011 Helt enig med deg. Mor Aase har mistet enhver respekt hun måtte ha hos meg ihvertfall. Jeg er en ressursterk kvinne som har stått på mer enn noen kan ane for mitt rusavhengige barn. Mitt barn er så langt fra noen taper som han kan komme og hvem som fremstår som en skikkelig taper i denne diskusjonen skal jeg ikke engang nedverdige meg til å nevne. Vi er mange pårørende til rusavhengige som gjør et større arbeid enn noen kan tenke seg, i tillegg har de fleste av oss fulltids-stillinger, andre barn, ektefeller, venner, familie og hus som fortjener oppmerksomhet ... Vi har ihvertfall ikke tid til å sitte på Kvinneguiden og spre piss slik som endel andre tydeligvis har. Fint, det er ditt valg, og det skal du få lov å ta. På samme vis som mitt valg er å vende ryggen til en hver rusmissbruker som ikke har ett reelt ønske om å bli rusfri. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #24 Skrevet 8. september 2011 det er ikke så veldig synd på de som har klart å rote seg borti ting som dop (og gjeld og sånn som du nevner). Greit, det er synd på de når de tilslutt etter mange år ønsker så hardt å slutte, men kroppen ikke vil jobbe med de, og de bare ender opp med å ha et rævva liv... Men når du sitter der, 5 helga på rad og sniffer i deg kokain, så er du DUM!! Da BØR du vite at hvis du fortsetter med det her, så vil livet ditt gå til helvete. Og dette VET folk. Og vet du hva? Vi klarer oss veldig godt uten din medfølelse. Faktisk så er personer som du en av de få mennesketypene jeg med hånden på hjertet kan si at jeg forakter. Sitte der og dømme mennesker du ikke kjenner og som ofte kan ha kvaliteter som er langt over dine. Det at du IKKE er rusavhengig gjør deg ikke automatisk til noe godt menneske ... det virker nesten som om du tror det. Du grer alle rusavhengige over samme kam, det irriterer meg sykt og det viser at du har utrolig dårlig kjennskap til mennesker. Det måtte vært alldeles tragisk å fremstå som du gjør. Det er INGEN som kan være sikker på at deres barn eller familie forøvrig ender opp som rusavhengig for en lenger eller kortere periode i livet. En rusavhengig er et menneske på lik linje med alle andre mennesker. Og skal selvsagt behandles som et menneske med de kvaliteter og eventuelle mangler vedkommende har. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #25 Skrevet 8. september 2011 Fint, det er ditt valg, og det skal du få lov å ta. På samme vis som mitt valg er å vende ryggen til en hver rusmissbruker som ikke har ett reelt ønske om å bli rusfri. Nå forventer jeg ikke at du har barn selv ... og hvis du har så synes jeg oppriktig synd på deg ... Ta deg sammen og bruk hodet før du snakker neste gang. Hva slags menneske er du egentlig?
Gjest MorAase Skrevet 9. september 2011 #26 Skrevet 9. september 2011 Nå forventer jeg ikke at du har barn selv ... og hvis du har så synes jeg oppriktig synd på deg ... Ta deg sammen og bruk hodet før du snakker neste gang. Hva slags menneske er du egentlig? Jo, jeg har voksne barn. De er fullt klar over mitt standpunkt og hvorfor jeg mener det jeg mener. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #27 Skrevet 9. september 2011 Det er INGEN som kan være sikker på at deres barn eller familie forøvrig ender opp som rusavhengig for en lenger eller kortere periode i livet. En rusavhengig er et menneske på lik linje med alle andre mennesker. Og skal selvsagt behandles som et menneske med de kvaliteter og eventuelle mangler vedkommende har. Du framstiller det som om det å bli rusavhengig er noe som bare tilfeldigvis rammer intetanende mennesker. Slik er det ikke. Det å ruse seg er et valg. Det å fortsette å ruse seg i stedet for å oppsøke behandling og slutte med det, når man ser at man sårer alle rundt seg og sliter hjertet ut av kroppen på sine stakkars pårørende er også et valg. Narkomane er mennesker på lik linje med oss andre ja, og de må derfor også ta ansvar for sine handlinger på lik linje med oss andre. De er tenkende vesner som er i stand til å vite hva de gjør og hvilken smerte de påfører de rundt seg. Likevel fortsetter de å ruse seg. Nettopp fordi jeg anser narkomane som tenkende vesner med fri vilje, har jeg også forakt for de valgene de tar. Når man umyndiggjør dem på den måten at man anser det som at de ikke lenger er herre over sine egne handlinger og derfor ikke kan lastes for sine ugjerninger: ja jeg mener at det er DA man er respektløs ovenfor de. Rusavhengige er voksne mennesker som selv styrer sine liv. Det er derfor helt ok for meg å fordømme deres handlinger som umoralske og egoistiske. Og det er faktisk også respektfullt. 2
mysan Skrevet 10. september 2011 #28 Skrevet 10. september 2011 Livet mitt har vært belemret med mer enn ett narkoego... De kan få hjelp den dagen de faktisk ønsker det. Før det kan de leve sitt eget liv i en egen verden. Begynner du med dop er du den største taperen som finnes. Mulig du har kjent noen rusavhengige mennesker, men du har tydeligvis ikke pratet veldig mye med dem for å finne ut hva som ligger bak. Hva som var årsaken til at de havnet der de er... Vet du, jeg er faktisk ganske så enig. Jeg har nær kjennskap til flere narkomane, og må si at mer egoistiske vesen har jeg aldri møtt. Tenker de over hvor utrolig vondt de gjør familiensin kanskje? Nei de gjør ikke det. Tenker bare på seg selv. Og de får masse tilbud om avrusning, men når de ikke møter opp så har de seg selv å takke. Det er faktisk sykt masse hjelpetiltak for narkomane, men det hjelper ikke på alle de som ikke vil slutte uansett. Selvfølgelig vet de hvor vondt de gjør sine nærmeste. Min datter forklarer det ganske enkelt: Når livet blir så jævlig at jeg egentlig bare har lyst til å dø, så velger jeg heller å ruse meg i noen dager enn å ta livet av meg, for jeg vet at det ville vært verre for deg. Jada, hun holder seg i livet for min skyld. Hadde jeg snudd ryggen til henne, ville hun antakelig tatt den overdosen i løpet av de ti første minuttene. Hun har masse tilbud om hjelp, og hun prøver, prøver, prøver og prøver. Det å bli nykter er ikke det store problemet. Det er det å holde seg nykter som er problemet. At heroinen forsvinner ut av systemet endrer nemlig ikke årsakene til at hun ruser seg... Men dette forstår vel ikke dere. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #29 Skrevet 10. september 2011 Men hvorfor skal ikke hun, eller andre som ruser seg pga psykiske vansker, klare seg uten rusen når livet er tøft, mange andre klarer det jo? Og helt ærlig, jeg synes det er et skikkelig lavmåls utsagn å si at en velger å ruse seg noen dager i stedet for å ta livet av seg, pga sin egen mor 1
mysan Skrevet 10. september 2011 #30 Skrevet 10. september 2011 Men hvorfor skal ikke hun, eller andre som ruser seg pga psykiske vansker, klare seg uten rusen når livet er tøft, mange andre klarer det jo? Og helt ærlig, jeg synes det er et skikkelig lavmåls utsagn å si at en velger å ruse seg noen dager i stedet for å ta livet av seg, pga sin egen mor Men kjære vene da. Folk er forskjellige. JEG takler motgang og kan stå med begge bena i hva som helst. Det klarer ikke hun. Nå viser det seg at hun har en personlighetsforstyrrelse, men hun er ikke ferdig utredet. Om det er noe som kan medisineres, tviler jeg på, men kanskje kan hun når de finner ut hva som ligger til grunn for hennes problemer, lære seg å håndtere det på en bedre måte. Ja, mulig du synes det er lavmål at hun sier hun heller ruser seg enn å ta livet av seg, når hodet hennes plager henne som verst, men du kjenner henne ikke, så det kan du egentlig ikke uttale deg om. 1
katinkatinka Skrevet 10. september 2011 #31 Skrevet 10. september 2011 Om noen lurte på hvor smarte en blir av å brenyte sentralstimulerende kjemikalier så kan de se på dette. Det kan like godt være tannlegen, postbudet eller bankrådgiveren din som er på byen og har det litt for gøy. Også velfungerende mennesker kan ruse seg nå og da. Er dere alkoholikere fordi dere har drikket litt for mye og overdanset på byen? Ikke for å bagatellisere, men det er ikke nødvendig å stemple alle som har vært ruset som dophoder. Og nei, jeg har aldri ruset meg selv. Jeg er bare veldig for å skille mellom brukere og misbrukere. 1
Gjest gnækvåg Skrevet 10. september 2011 #32 Skrevet 10. september 2011 Mor Aase har mistet enhver respekt hun måtte ha hos meg ihvertfall. Jeg er en ressursterk kvinne som har stått på mer enn noen kan ane for mitt rusavhengige barn. Mitt barn er så langt fra noen taper som han kan komme og hvem som fremstår som en skikkelig taper i denne diskusjonen skal jeg ikke engang nedverdige meg til å nevne. Jeg synes det der kan være litt 'ris til egen ræv', men det er vel ikke alltid så enkelt. Ofte er dette mennesker som har det veldig vondt inne i seg selv og bare er glade i korte øyeblikk.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #33 Skrevet 10. september 2011 Men kjære vene da. Folk er forskjellige. JEG takler motgang og kan stå med begge bena i hva som helst. Det klarer ikke hun. Nå viser det seg at hun har en personlighetsforstyrrelse, men hun er ikke ferdig utredet. Om det er noe som kan medisineres, tviler jeg på, men kanskje kan hun når de finner ut hva som ligger til grunn for hennes problemer, lære seg å håndtere det på en bedre måte. Ja, mulig du synes det er lavmål at hun sier hun heller ruser seg enn å ta livet av seg, når hodet hennes plager henne som verst, men du kjenner henne ikke, så det kan du egentlig ikke uttale deg om. Jeg kjenner faktisk at jeg blir litt overgitt her, for jeg spør om et enkelt spørsmål og så får jeg en skikkelig nedlatende og arrogant tilbakemelding? Det er tydelig at du føler deg tråkket på tærne, men det var da ikke det som var meningen her. --- Jo, jeg mener at hun kan stå i det med begge beina, uten rus. Men, når rusen allerede er der så klarer hun ikke det, fordi rusen er i veien rett og slett. Du kan stå i det, og du har dine ting som hjelper deg gjennom, noe som ikke er rus. Og nei, jeg sier ikke at det er lavmål at hun ruser seg i stedet for å ta livet av seg, men jeg synes det er lavmål at hun sier hun gjør det sånn, PÅ GRUNN AV DEG. Det er litt av et ansvar å legge over på sin mor det, er det ikke?? Ansvarsfraskrivelse kalles det. Og ikke legaliserer det rusingen heller, selv om hun kanskje føler det sånn... Jeg bare synes det er ufattelig leit, og at vi snart må slutte å forstå folk ihjel, enten de ruser seg eller hva annet de driver med...
Gjest MorAase Skrevet 11. september 2011 #34 Skrevet 11. september 2011 Mulig du har kjent noen rusavhengige mennesker, men du har tydeligvis ikke pratet veldig mye med dem for å finne ut hva som ligger bak. Hva som var årsaken til at de havnet der de er... Jo, jeg vet, og har alltid visst. Mange og kompliserte årsaker. Men det fritar dem ikke ansvaret for egen kropp og eget liv. Når de da velger en vei som består i løgn, bedrag, vold og tyverie så får de ha det for min del. Den som ville ut av taperlivet fikk den håndsrekningen vedkommende trengte, og er i dag rusfri. Resten... Aner ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå