Gå til innhold

Plan over husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle dere flinke "husmødre"

Jeg sliter med å få hodet over vannet når det kommer til husarbeid. Jeg er alene med to barn i en mellomstor enebolig. Har ikke veldig stor tomt, men det kreves jo alltid litt.

Det jeg lurer på er om dere har noen "plan" over husarbeidet deres?

Klesvasken har jeg alltid kontroll over. Der har jeg laget meg en rutine på at når jeg går på jobb setter jeg på en maskin, som henger opp med en gang jeg kommer hjem fra jobb igjen. I perioder er det faktisk litt lite med èn masikn pr dag, men da bare intensiverer jeg.

Men når det gjelder alt annet, hva gjør dere da? Jeg er ikke tilhenger av å vaske alt feks på fredagen, da går det jo mange timer. Men det blir likevel ofte slik. Som idag; hele søndagen min ryker. Problemet er jo også da at det hoper seg slik opp at jeg ikke rekker over alt.

Så hva gjør dere med slike ting som dusjen og badekaret som skal vaskes, støv i bokhylla, vinduer, trapperekkverk og gulv/taklister. Under senga på soverommet, oppå skapene på badet, putene i sofaen, vask av kjøleskap og komfyr, kjøkkenskaper osv osv osv. Jeg kunne fortsatt i det uendelige :tristbla:

Så hva gjør dere? Inspirer meg gjerne ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok en mye enklere oppgave enn deg, da vi bare er to voksne i en liten leilighet, men jeg pleier å ta litt nå og da. F eks støvsuge stue og kjøkken (åpen løsning) to ganger i uka, soverommet evt en annen dag (hvis det ikke er like greit å ta det hver gang støvsugeren er i drift uansett), vask av badet en tredje dag etc. Og vasker over med mopp etter behov, etter at jeg har støvsugd eller i stedet, men ikke overalt hver gang - oftest på kjøkkenet.

Grundigere ting som lister/taklister o.l tar jeg bare en sjelden gang, når jeg har lyst til å gå over mer nøye (samler seg endel støv på gulvlistene, så tar vel dem med noen få ukers mellomrom, samtidig som jeg støvsuger). Støvtørking tar jeg innimellom, det er mer behov for det her vi bor nå enn forrige bolig, men jeg tørker ikke støv overalt hver gang jeg gjør annet husarbeid nei...

Når det gjelder støvsuging under ting har vi kontinentalseng, ellers hjelper det mye at vi etter hvert har møbler det er lett å komme til under, så det koster meg ingenting å ta under sofa og hyller og sånt.

Klesvask trenger du ikke tips om :)

Vinduer er jeg lat på, men 1-2 ganger i året ville vært nok der vi bor, oftere om man bor i by eller er nøye på det.

Det blir nok ofte litt sjauer her også, men har blitt flinkere til å fordele arbeidet litt utover, slik at det stort sett ser greit ut, og uten at vi må bruke mange timer en dag (og det evt ser helt lurvete ut i forkant).

Har dog innsett at jeg ikke er noen superhusmor og at noen antagelig vasker over gulvene hver dag, men jeg synes ikke vi har behov for det. Prøver å støvsuge gulvet to ganger i uka, hadde vi hatt dyr eller unger burde vi nok tatt det hver dag omtrent i en så liten leilighet.

Skrevet

Kjøp deg en støvsugerrobot, det har jeg gjort! Men strengt tatt trenger man ikke alltid til å ha det fullstendig shina, det tar seg jo bra ut, men man skal jo ha tid til å ha et liv også!

så jeg ignorerer en del av støvet - men når robotstøvsugeren min tar seg en runde daglig har det merkelig nok blitt mindre av det også.

Skrevet

Denne tråen var genial!!

JEg flytter straks inn i nybygget hus og skulle gjerne også hatt en fin rutine på ting slik at det ikke fikk tid til å bli for ille ;)

Støvsugerrobot har vi allerede invistert i, så den blir morsom å prøve!

Skrevet

Støvsugerrobot har jeg lyst på også.. Men, vi har dørterskler, kommer robotene over dem?

Skrevet

Jeg er inspirert av, men følger ikke slavisk Flylady.

Hovedprinsippet er å gjøre litt hver dag. Og at man deler boligen inn i soner, slik at man hver uke i mnd fokuserer på en sone, og tar denne litt grundigere.

Stikkordet er rutiner.

Daglige rutiner

Ukentlige rutiner

Månedlige rutiner

Eksempel:

Dette er uke 2 i august, da står kjøkkenet i fokus, så i dag skal jeg rydde og vaske under vasken. Men det er jo onsdag, så jeg skal også rydde kjøleskapet, og lage matplan for de neste 7 dagene, samt handleliste, siden det er handledag i morgen.

Og hver dag er det klesvask, generell rydding, finne frem klær til neste dag osv.

Har dere mer spørsmål, så bare spør.

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt en robot?

Skrevet

Støvsugerrobot har jeg lyst på også.. Men, vi har dørterskler, kommer robotene over dem?

Ja, roboten kommer over dørterskler opp til ca 3 cm høyde.

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt en robot?

På en vanlig el.forretning - det er ikke sikkert at alle har den inne, men de kan bestille. Vi valgte å kjøpe hos Coop elektro, her vi bor fordi de hadde den inne. Sjekk gjerne tester før du bestiller eller kjøper. Vi har en Irobot roomba som funker helt fantastisk. Jeg er ganske imponert over hvor mye vi klarer å støve ned i løpet av et døgn når jeg ser hva som har havnet i oppsamlingsskuffen (har hund, men det er ikke bare hundehår der).

Gjest Nanette
Skrevet

Hvis jeg hadde fullt ansvar for to barn og alt husarbeid, ville jeg ha kosta på meg vaskehjelp som kan vaske grundig i en til to ganger i måneden, slik avlaster det endel for deg.

Klesvask rullerende

Støvsuger-robot er satt opp på ønskeliste, da det virker helt genialt, det finnes også vaske-gulv-robot.

Og regelen med at alle ting skal ha en fast plass, og at det er greit å kaste om man ikke bruker en ting på lang stund fordi det frigjør plass og gjør det ryddigere og enklere.

Skrevet

Heisann alle dere flinke "husmødre"

Jeg sliter med å få hodet over vannet når det kommer til husarbeid. Jeg er alene med to barn i en mellomstor enebolig. Har ikke veldig stor tomt, men det kreves jo alltid litt.

Det jeg lurer på er om dere har noen "plan" over husarbeidet deres?

Klesvasken har jeg alltid kontroll over. Der har jeg laget meg en rutine på at når jeg går på jobb setter jeg på en maskin, som henger opp med en gang jeg kommer hjem fra jobb igjen. I perioder er det faktisk litt lite med èn masikn pr dag, men da bare intensiverer jeg.

Men når det gjelder alt annet, hva gjør dere da? Jeg er ikke tilhenger av å vaske alt feks på fredagen, da går det jo mange timer. Men det blir likevel ofte slik. Som idag; hele søndagen min ryker. Problemet er jo også da at det hoper seg slik opp at jeg ikke rekker over alt.

Så hva gjør dere med slike ting som dusjen og badekaret som skal vaskes, støv i bokhylla, vinduer, trapperekkverk og gulv/taklister. Under senga på soverommet, oppå skapene på badet, putene i sofaen, vask av kjøleskap og komfyr, kjøkkenskaper osv osv osv. Jeg kunne fortsatt i det uendelige :tristbla:

Så hva gjør dere? Inspirer meg gjerne ;)

Råd nr 1: Ikke sett på vaskemaskinen før du går ut. Det er en av de vanligste brannårsakene her til lands.

Råd ellers: ta litt hver dag.

• Liker 4
Skrevet

Råd nr 1: Ikke sett på vaskemaskinen før du går ut. Det er en av de vanligste brannårsakene her til lands.

...

Veldig viktig! En i familien fikk nettopp huset sitt brent helt ned fordi de hadde satt på maskin før de dro på jobb. Riktignok oppvaskmaskin, men det går for det samme.

• Liker 2
Gjest Nanette
Skrevet

Veldig viktig! En i familien fikk nettopp huset sitt brent helt ned fordi de hadde satt på maskin før de dro på jobb. Riktignok oppvaskmaskin, men det går for det samme.

Da gjelder det vel også på sen kveld/nattestid når man sover.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker klær om natta men det ville ikke falle meg inn å ha på vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel mens jeg var borte. Det er jeg oppvokst med, har aldri vært noe annet alternativ.

Skrevet

Takk for tips :)

Men dette med vaskemaskinen er ei evig pine. Jeg tror jeg hadde druknet i skittentøy hvis jeg ikke skulle vasket klær når jeg var ute av huset.

Det er vel en risiko, men trodde liksom ikke vaskemaskinene var den største risken. Men vil vel uansett si at om det nå skulle starte å brenne, ville jeg foretrukket at det gjorde det mens alle var ute, enn om natt når vi sover. Tørketrommel bruker jeg kun når jeg er hjemme og våken.

Når det gjelder vaskehjelp unte jeg meg det en stund. Det var vel verdt pengene og sto høyt på prioriteringslista mi, men det er så veldig vanskelig å få noen stabile. Til og med firmaer føler jeg er ustabile og sender folk jeg ikke kan kommunisere med.

Men ønsker meg veldig vaskehjelp da :)

Skrevet

Takk for tips :)

Men dette med vaskemaskinen er ei evig pine. Jeg tror jeg hadde druknet i skittentøy hvis jeg ikke skulle vasket klær når jeg var ute av huset.

Det er vel en risiko, men trodde liksom ikke vaskemaskinene var den største risken. Men vil vel uansett si at om det nå skulle starte å brenne, ville jeg foretrukket at det gjorde det mens alle var ute, enn om natt når vi sover. Tørketrommel bruker jeg kun når jeg er hjemme og våken.

Når det gjelder vaskehjelp unte jeg meg det en stund. Det var vel verdt pengene og sto høyt på prioriteringslista mi, men det er så veldig vanskelig å få noen stabile. Til og med firmaer føler jeg er ustabile og sender folk jeg ikke kan kommunisere med.

Men ønsker meg veldig vaskehjelp da :)

Da håper jeg du ikke bor i leilighet eller rekkehus - skrekk og gru.

Man skal ha en veldig travel hverdag hvis man ikke har tid til å vaske klær mens man er hjemme.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg vasker klær om natta men det ville ikke falle meg inn å ha på vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel mens jeg var borte. Det er jeg oppvokst med, har aldri vært noe annet alternativ.

Jeg ville foretrukket at det brant mens jeg var ute av huset heller enn at jeg lå og sov...

Klesvask er ofte noe jeg setter på med en gang jeg kommer inn døra etter en arbeidsdag. Da kan maskinen jobbe med sitt mens jeg setter igang med middagen.

Ellers synes jeg tilgjengelighet på vaskeutstyr er kjempeviktig. Terskelen for renhold blir mye mindre når man slipper å finne fram alt hver gang. Derfor står det alltid toalettrens ved siden av toalettet hos oss, sprayflaske med ferdigblandet kjøkkenrenhold (tynn egenblanding av vann, zalo og bittelitt salmiakk) finnes på både kjøkken og bad, og moppestativ med mopper (engangs og flergangs) er tilgjengelig i begge etasjer.

• Liker 1
Skrevet

Burde sikkert sluttet med det og men det er det og ha tid da, når man ikke er så mye hjemme, og jobber skift. Men da vil jeg uansett merke det, i stedet for å komme hjem til nedbrent hus.

Skrevet

Da gjelder det vel også på sen kveld/nattestid når man sover.

Selvfølgelig?

Gjest Nanette
Skrevet

Selvfølgelig?

Ja, det var det jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...