AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Når lånekassen beregner inntekt regner de inkl feriepenger. hvilke ferie penger er det snakk om? året eller fjorårets? eller de utbetalt i år? det kan jo bety hverken årets eller fjorårets eller begge deler. Og dagpenger fra nav regnes det som inntekt eller trygd? har tjent ca 230 fram til sommeren, så gikk ut i fra at jeg ikke ville få noe stipend dette halvåret men i følge lånekassens stipend kalkulator får jeg fult stipend.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 De feriepengene du fikk utbetalt i år er det som legges til grunn, fordi det er årets lønn. Om du ikke har hatt stipend og lån før i år så vil du få fullt stipend etter du har bestått fag. Om du har hatt stipend og lån hele året så vil de ved ligningskontroll neste år omgjøre stipend til lån igjen.
ism85 Skrevet 7. august 2011 #3 Skrevet 7. august 2011 Synes det med feriepengene er litt rart. om jeg hadde slutta på jobben i desember i fjor og fått utbetalt FP i fjor og ikke slutta på jobben i år ville jeg hatt 0kr utbetalt i ferie penger i år. Om jeg ikke hadde slutta i fjor men i år kunne jeg fått to års ferie penger utbetalt i år. Takk for svar og sum ferie penger er vel ikke så nøye om jeg får fult stipend uansett i år:)
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 Ja men om du slutter nå i desember så har du allerede fått feriepengene fra ifjor, og du kan få utbetalt feriepenger fra iar med sluttlønn evt, tilbyr enkelte bedrifter å betale det ut neste år. Om du da slutter i desember, og får feriepengene du har opptjent i år så må du for det første betale en god del ekstra skatt iår, siden det du får utbetalt i år er det du lignes etter. Feriepengene "skatter" man ikke av, når man får de utbetalt, men av all skatt du betaler resten av året er skatten på feriepengene inkludert. Samme som i desember da man har halvt skattetrekk, men det kompanseres med høyere skattetrekk resten av året. Så som sagt lånekassen bryr seg kun om det du har tjent det året du har fått støttr for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå