AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Etter at gubben har vært arbeidsledig en stund har han nylig fått fast ansettelse som vikar i vikarbyrå. Han har ingen fast lønn eller garantilønn i kontrakten. Han vil jobbe på oppdrag med varierende timelønn etter hva oppdragsgiver tilbyr. Siden han ble ansatt har han jobbet fullt skift hver dag og timelønn har vært helt ok for ufaglært. Men kan vi regne med at det vil fortsette sånn i lengden? Jeg har fast jobb og ok lønn, og vi kunne godt tenke oss å kjøpe bolig i løpet av det neste året, men jeg synes inntekten hans virker så usikker og uforutsigbar (ift min hvor jeg har en årslønn + bonus + overtid, slik at jeg vet hva det minimum kommer på). Er det noen som har jobbet på en slik kontrakt tidligere og har noen erfaringer eller tips å komme med? En annen ting er at det virker veldig slitsomt, da han får beskjed kvelden før eller samme dag om hvor han skal, og gjerne veldig tidlig opp om morgenen - hvor lenge kan man holde ut en slik uforutsigbar arbeidshverdag uten faste arbeidskolleger?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Det er vel godt mulig at det vil fortsette slik, men det er nok ikke holdbart i lengden å holde på slik. Selv med oppdrag med måneds/måneders varighet i relativt faste omgivelser er stressende i lengden med tanke på uvissheten. Jeg holdt på slik i over halvannet år, men kun fordi jeg visste at jeg jobbet mot et mål og at det dermed passet. Dag til dag på tilfeldige steder? Akkurat det har jeg ikke erfaring med, men jeg kan tenke meg at det tærer betydelig på. En mann kan nok være god til å skjule det, men det er nok en påkjenning. Jeg ville ikke sett på det som noe mer enn en nødløsning til man klarer å finne noe mer fast. Alle som jobber i vikarbyråene er vel forøvrig fast ansatt, men med en kontrakt som spesifiserer at man ikke lønnes i periodene mellom oppdrag og at man ikke kan inngå andre ansettelsesforhold som kræsjer med oppdrag man har tatt. Det er den vanlige praksisen. Personlig ville jeg fortsatt (i mindre skala enn som arbeidsledig da) å se etter andre jobber samtidig som jeg jobbet gjennom vikarbyrået og også fulgt litt med på om det var noen muligheter for å få jobb hos noen av dem man har vært som hos vikar, siden man allerede har vist dem hva man kan. Sistnevnte kan dog være litt vanskelig, særlig hvis man ikke har et lengre oppdrag hos en enkelt kunde, da kunden ofte har inngått kontrakt med vikarbyrået for en viss periode og ikke enkelt kan si opp denne og ansette deg direkte. I tillegg går ofte innleide vikarer under et eget budsjett (særlig i de offentlige) slik at de gjerne kan ha penger til å leie inn via byråer uten å kunne ansette direkte. Alt i alt ville jeg sett på det som en midlertid løsning og mulighet til å høste erfaring mens man ser etter noe annet. Dette gjør det også enklere å takle mentalt, da man vet at man jobber mot noe annet og at dette bare er et steg på veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå