Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh! jeg bare elsker deg! :D

Takk, hyggelig det :D

...

Den "alternative" troen har mange forskjellige retninger, men det vi "alternative skrullinger" hovedsakelig er interessert i er rom for mange forskjellige livssyn og tankeganger, noe det såkalt alternative i høy grad innehar.

Hovedessensen går i å gjenskape den gode kontakten og balansen med naturen, hvor der indre balanse legges vekt på.

Det å behandle alle slags levende vesner samt naturen vi omgir oss med bra, legges vekt på. For min del handler dette mye om å akseptere filosofisk og fri tankegang. Da det "alternative" inneholder ekstremt mange retninger. (I motsetning til de store religioner vi ser at gjerne kjemper mot hverandre).

Det må vel være ønskelig med forskjellige trosretninger, livssyn osv, som appelerer til hverandre på den måten at man slipper å krangle om hvem som har rett, mens hovedessensen "gjør hva du vil, så lenge du ikke skader noen" (eneste regelen i f.eks. wicca, paganisme) er svært brukbar med tanke på å samle de forskjellige retningene i en hovedenighet som de aller fleste er enige om.

Synes det ville vært flott om vi hadde enda flere "alternative skrullinger", da det ikke hersker noen tvil om at det å behandle andre, samt naturen bra, vil være til det bedre for almennheten.

Dette med troen på åndelighet, er jo et aspekt, som hver enkelt forstår på sin måte. Og som riktignok er ukjent for en del nordmenn mt deres livssyn i dag, fremtil hver enkelt får sine grunner til å forstå mer av det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

mens hovedessensen "gjør hva du vil, så lenge du ikke skader noen" (eneste regelen i f.eks. wicca, paganisme)

Jeg kjenner ikke wicca, men jeg kjenner til noen former for paganisme. Paganisme er så innbyrdes ulikt at det knapt finnes noen hovedessens, men jeg er også uenig i at den regelen gjelder for paganister. Se til historien, paganister er ikke kjent for å følge det budet akkurat.

Synes det ville vært flott om vi hadde enda flere "alternative skrullinger", da det ikke hersker noen tvil om at det å behandle andre, samt naturen bra, vil være til det bedre for almennheten.

Enig.

Endret av Ekerilar
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg kommenterte fluor fordi du sa:

"Ja, noen steder er fluor tilsatt i drikkevannet. Fluor får vi i oss i små doser fra før, uten å bruke noe som helst tannkrem eller munnskyllevann. Mer enn det vi naturlig har i kroppen burde ikke anbefales, selv om norske myndigheter selger disse løgnene som mange tror på, til tross for bred forskning som forteller om svært negative virkninger."

Den "brede" forskninga du snakkar om er nok ikkje så veldig brei, i og med at helsemyndigheitene ikkje legg den til grunn anna enn å anbefale dosering i ulike aldersgrupper og å bestemme at det ikkje skal tilsettast fluor i drikkevatnet i Norge. Eg har tiltru til at Folkehelseinstituttet og andre som bestemmer kva helsetiltak som skal vere i Norge faktisk vurderer dette nøytralt ift dei forskingsresultata som dei vurderer som solide og gyldige. Eg trur ikkje at desse styresmaktene er ein del av ein konspirasjon for å hjelpe amerikansk industri med å bli kvitt den brysomme fluoren.

Og dessutan: Er det alternativbevegelsen sin force å behandle andre og naturen bra? Mi erfaring med alternativbevegelsen er at ei lang rekke personar med meir eller mindre tvilsom fagleg bakgrunn tilrår metodar, behandlingar og rådgjeving som ikkje har dokumentert effekt, dei aller fleste av dei mot betaling. Ta ein tur på alternativmessa, og sjå kva tenestene til dei som har stand der kostar.

Eg likar ikkje å bli lurt. Eg likar heller ikkje at andre blir lurt. Når alternative behandlarar og terapeutar tek betalt for å bruke udokumenterte og til dels skadelege og løgnaktige behandlingsmetodar på menneske i naud blir eg provsert, frustrert og alt som høyrer med. Viss du berre vil gå rundt og behandle natur og menneske bra er det flott. Men det øyeblikk du byrjar å ta pengar for det lurer du folk, faktisk.

• Liker 3
Skrevet

"Ja, noen steder er fluor tilsatt i drikkevannet. Fluor får vi i oss i små doser fra før, uten å bruke noe som helst tannkrem eller munnskyllevann. Mer enn det vi naturlig har i kroppen burde ikke anbefales, selv om norske myndigheter selger disse løgnene som mange tror på, til tross for bred forskning som forteller om svært negative virkninger."

Den "brede" forskninga du snakkar om er nok ikkje så veldig brei, i og med at helsemyndigheitene ikkje legg den til grunn anna enn å anbefale dosering i ulike aldersgrupper og å bestemme at det ikkje skal tilsettast fluor i drikkevatnet i Norge. Eg har tiltru til at Folkehelseinstituttet og andre som bestemmer kva helsetiltak som skal vere i Norge faktisk vurderer dette nøytralt ift dei forskingsresultata som dei vurderer som solide og gyldige. Eg trur ikkje at desse styresmaktene er ein del av ein konspirasjon for å hjelpe amerikansk industri med å bli kvitt den brysomme fluoren.

Og dessutan: Er det alternativbevegelsen sin force å behandle andre og naturen bra? Mi erfaring med alternativbevegelsen er at ei lang rekke personar med meir eller mindre tvilsom fagleg bakgrunn tilrår metodar, behandlingar og rådgjeving som ikkje har dokumentert effekt, dei aller fleste av dei mot betaling. Ta ein tur på alternativmessa, og sjå kva tenestene til dei som har stand der kostar.

Eg likar ikkje å bli lurt. Eg likar heller ikkje at andre blir lurt. Når alternative behandlarar og terapeutar tek betalt for å bruke udokumenterte og til dels skadelege og løgnaktige behandlingsmetodar på menneske i naud blir eg provsert, frustrert og alt som høyrer med. Viss du berre vil gå rundt og behandle natur og menneske bra er det flott. Men det øyeblikk du byrjar å ta pengar for det lurer du folk, faktisk.

:klappe: til både deg og Ekerilar :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ikke wicca, men jeg kjenner til noen former for paganisme. Paganisme er så innbyrdes ulikt at det knapt finnes noen hovedessens, men jeg er også uenig i at den regelen gjelder for paganister. Se til historien, paganister er ikke kjent for å følge det budet akkurat.

Enig.

Hm, kristendommen har jo forsøkt (og prøver fortsatt) å utrydde oss "heksefolk", med alle slags brutale metoder. Men som du sier så inneholder paganisme mange forskjellige retninger, og dette er ulikt i forhold til hvor du bor på jorda, osv. Men dette blir jo en helt annen diskusjon. Uansett så er det forskjellige folk innenfor alle kulturer og trosretninger for den del, kan ikke ta alle under en kam. Ja takk til fri tankegang, men jeg håper man er ferdig med å brenne sånne som meg på bål, om enn ikke noen ønsker å gjøre det mer psykisk. Har ingenting imot folk som ikke er tilhenger av naturtro, men det blir for dumt når folk enda driver på med å rase ut mot "alternative" trosretninger, osv. Det har en tendens til å bli slik, når man snakker om ting man ikke har kunnskaper om, og så blir det mye tull hørt fra andre, om "hva slags tull alternative driver med" osv osv, så dømmer man på bagrunn av det. Ser i alle fall ut til at de fleste nordmenn følger den trenden, noe jeg synes er trist, da jeg hadde hatt et håp om at nordmenn klarte seg bedre i ateismen i forhold til i religion. Men ser jo at det dessverre ikke skjer, da mange blir dårligere mennesker av å være "ikketroende", da de tydeligvis ser på andre medmennesker som mindreverdige og mobbekandidater. Dette er en av grunnene til at jeg meget sjelden bruker energi på en side som denne, da de som ønsker å slenge drit ser ut til å samle seg spesielt på sider som denne.

Selvfølgelig får dere ikke seriøse motsvar fra oppegående folk når noe dere kaller for diskusjon foregår på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

Ok, deg om det.

Du har tydeligvis manglende kunnskaper, og er ikke interessert i å fylle de hullene med mer kunnskap heller. Jeg er ikke her for å diskutere om "alternative" inkl. meg selv, da får du nok finne informasjon selv (noe jeg tror du er oppegående nok til å klare hvis du vil, og forhåpentligvis ikke igjen basert på andres manglende kunnskaper).

Jeg er helt enig i at man ikke bør tjene penger på løgner, noe helt andre bransjer enn hva vi snakker om gjør i stor grad. Hva vi egentlig snakker om er jo også et åpent spørsmål, da det du kaller alternative behandlere er nettopp ganske alternative og forskjellige.

Du får heller undersøke dette selv da vettu, i stede for å dømme andre, blant annet meg, som sitter her og skriver gratis.

Skrevet

Jeg er veldig for åndelighet og alternative livssyn! Men hvor kommer denne trangen til å påberope seg overnaturlig evner fra? James Randy har lovet en dusør på 1 000 000 $ til den første som klarer å bevise dette i kontrollerte omgivelser. Utallige "synske" har prøvd, men ingen er kommer forbi "the preliminary test" en gang. Derfor blir dette bare tull og fjas for min del. Ingen kan se inn i fremtiden så enkelt er det faktisk, uansett hva man påberoper seg!

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet

Ok, deg om det.

Du har tydeligvis manglende kunnskaper, og er ikke interessert i å fylle de hullene med mer kunnskap heller. Jeg er ikke her for å diskutere om "alternative" inkl. meg selv, da får du nok finne informasjon selv (noe jeg tror du er oppegående nok til å klare hvis du vil, og forhåpentligvis ikke igjen basert på andres manglende kunnskaper).

Jeg er helt enig i at man ikke bør tjene penger på løgner, noe helt andre bransjer enn hva vi snakker om gjør i stor grad. Hva vi egentlig snakker om er jo også et åpent spørsmål, da det du kaller alternative behandlere er nettopp ganske alternative og forskjellige.

Du får heller undersøke dette selv da vettu, i stede for å dømme andre, blant annet meg, som sitter her og skriver gratis.

På kva område har eg mangelfulle kunnskapar?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Har ingenting imot folk som ikke er tilhenger av naturtro, men det blir for dumt når folk enda driver på med å rase ut mot "alternative" trosretninger, osv.

Jeg digger naturtro mer enn alle andre religioner. Men jeg misliker at enkelte emner skal være fritatt for kritikk, og jeg kan ikke la vær å diskutere når noen kommer med fantastiske påstander uten like fantastisk begrunnelse. Fint at du tror synskhet er mulig. Men dersom du mener at dine alternative fantasier gjelder i virkeligheten, så blir det diskusjon! Og så langt finnes det ikke beviser for synskhet, sanndrømthet, astrologi, ufoer og slike fenomener. Derfor blir det så feil å hardnakket påstå at disse eksemplene er en del av virkeligheten. Det minner om kristendommens forkynnelse med mirakler, helbredelse og tungetale.

Endret av Ekerilar
  • Liker 3
Skrevet

Jeg digger naturtro mer enn alle andre religioner. Men jeg misliker at enkelte emner skal være fritatt for kritikk, og jeg kan ikke la vær å diskutere når noen kommer med fantastiske påstander uten like fantastisk begrunnelse. Fint at du tror synskhet er mulig. Men dersom du mener at dine alternative fantasier gjelder i virkeligheten, så blir det diskusjon! Og så langt finnes det ikke beviser for synskhet, sanndrømthet, astrologi, ufoer og slike fenomener. Derfor blir det så feil å hardnakket påstå at disse eksemplene er en del av virkeligheten. Det minner om kristendommens forkynnelse med mirakler, helbredelse og tungetale.

Hehe,... det er ekstremt mange beviser på klarsyn.

Finnes det klarsynte?

Finnes bananer? Synes det blir litt av samme spørsmål

Finnes det brødfrukt, selv om det ikke er i norske butikker?

Synes det vitner om lite verdensvante personer, de som benekter en slik naturlig ting.

Det morsomme er jo at mange ser på dette som "overnaturlig" og "magi" (slik er det alltid før forskningen kommer med en forklaring på det, men det vil ikke si at det ikke har eksistert før forskningen gikk ut med det).

Før visste alle at jorda var flat. De som sa seg uenig måtte vel fantasere.....

Synes det er flott at dere her inne har kritisk sans, og slik er det jo med de fleste, at man må oppleve ting selv for å "våkne". Men det er jo bare bra.

Allikevel behøver man ikke å diskriminere de som allerede har sine erfaringer, kun fordi man selv ikke enda har det. Da skremmes folk vekk fra sakelig diskusjon.

De fleste synske holder munn om dette, da det er et tabu tema. Som jo siden her beviser, for man blir kalt for rar, at man fantaserer, osv osv osv. Mange tar selvmord pga denne mistroen og utskjellingen de møter.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det er ikkje same spørsmål. Ingen "synske" har klart å vere synsk under kontrollerte forhold. Då gjelds det ikkje. Heldigvis. James Randi har utlyst ein pris på 1 million dollar til den som klarer å dokumentere eit overnaturleg fenomen, herunder synskheit. Ingen har klart å vise eit slikt fenomen, mange har prøvd. Ikkje Lisa Williams, ikkje snåsamannen. Ikkje Rebs. Og det forstår eg godt, for synskheit er juks og bedrag.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hehe,... det er ekstremt mange beviser på klarsyn.

Finnes det klarsynte?

Finnes bananer? Synes det blir litt av samme spørsmål

Finnes det brødfrukt, selv om det ikke er i norske butikker?

Synes det vitner om lite verdensvante personer, de som benekter en slik naturlig ting.

Det morsomme er jo at mange ser på dette som "overnaturlig" og "magi" (slik er det alltid før forskningen kommer med en forklaring på det, men det vil ikke si at det ikke har eksistert før forskningen gikk ut med det).

Før visste alle at jorda var flat. De som sa seg uenig måtte vel fantasere.....

Synes det er flott at dere her inne har kritisk sans, og slik er det jo med de fleste, at man må oppleve ting selv for å "våkne". Men det er jo bare bra.

Allikevel behøver man ikke å diskriminere de som allerede har sine erfaringer, kun fordi man selv ikke enda har det. Da skremmes folk vekk fra sakelig diskusjon.

De fleste synske holder munn om dette, da det er et tabu tema. Som jo siden her beviser, for man blir kalt for rar, at man fantaserer, osv osv osv. Mange tar selvmord pga denne mistroen og utskjellingen de møter.

Hvilke beviser? Forskere har jo jobbet lenge med synskhet, men det har jo aldri blitt resultater av det. Alle "opplevelsene" er gjort utenfor kontrollerte omgivelser, det vil si at de like gjerne kunne vært juks. Bevisst eller ubevisst. Med engang de synske blir med på et seriøst forsøk, så mister de evnene!

Men hvis du har bevis, så er vi alle interessert i å få disse presentert. Men om du så kommer drassende med "dokumenterarer" fra TVNorge så er denne diskusjonen over.

Kunne aldri tenkt meg å tjene penger på dette

Men hvorfor er det ingen synske som kunne tenke seg å forske og få noen fakta på bordet om hvordan dette faktisk fungerer? Hvorfor godtar du at det er sånn, uten å prøve å finne ut mekanismene bak det? Denne uvitenskapelige holdningen til et så fantastisk fenomen er unikt for overnaturlige temaer. Ingen andre fenomener som observeres i naturen blir behandlet på samme måte.

Resultatet av en slik forskning kunne ført til uanet muligheter for menneskeheten. Bare tenk selv på hva forskning på elektrisitet har ført til. Synskhet kan ha minst like stort potensial, likevel nekter alle som har evnen til å forske på det.

Endret av Ekerilar
  • Liker 3
Skrevet

Hvilke beviser? Forskere har jo jobbet lenge med synskhet, men det har jo aldri blitt resultater av det. Alle "opplevelsene" er gjort utenfor kontrollerte omgivelser, det vil si at de like gjerne kunne vært juks. Bevisst eller ubevisst. Med engang de synske blir med på et seriøst forsøk, så mister de evnene!

Men hvis du har bevis, så er vi alle interessert i å få disse presentert. Men om du så kommer drassende med "dokumenterarer" fra TVNorge så er denne diskusjonen over.

Men hvorfor er det ingen synske som kunne tenke seg å forske og få noen fakta på bordet om hvordan dette faktisk fungerer? Hvorfor godtar du at det er sånn, uten å prøve å finne ut mekanismene bak det? Denne uvitenskapelige holdningen til et så fantastisk fenomen er unikt for overnaturlige temaer. Ingen andre fenomener som observeres i naturen blir behandlet på samme måte.

Resultatet av en slik forskning kunne ført til uanet muligheter for menneskeheten. Bare tenk selv på hva forskning på elektrisitet har ført til. Synskhet kan ha minst like stort potensial, likevel nekter alle som har evnen til å forske på det.

Økonomi og atter økonomi.

Ja jeg skulle også ønske at dette ble prioritert.

Det er vel alltids noen private småfirmaer som driver med div. privat forskning, også i Norge, men disse blir tatt useriøst av almennheten pga manglende økonomisk støtte, man blir også lite kjent pga dette. Noe som fører til at folk bare må basere ting på egne erfaringer. Ellers er det jo enkelte klarsynte som jobber for firmaer (firmaene tar det meste av pengene selv), og her er det noen som har gode evner, andre ikke. Det er jo en smal sak å kalle seg for klarsynt, hvem som helst kan det, så selvfølgelig er det noen som treffer useriøse. En del av de som har de beste evnene holder det skjult for almennheten og det er forståelig nok, da det blir enorm pågang. Er forresten mange unge som har evner nå om dagen. Som sagt tidligere snakker de fleste ikke om dette offentlig, noe som er forståelig...

Schrødingers katt på nrk skal vel være et ganske seriøst program, som har tatt opp enkelte slike temaer. Ellers må man bare være intr. nok selv til å undersøke.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet iht regelene. Det er ikke lov til å oppgi fullt navn, og det er heller ikke lov til å bedrive reklame på forumet. Spørsmål om moderering kan tas til moderator.

Yvonne (mod)

• 2 uker senere...
Skrevet

Det finnes ingen bevis for eller mot klarsynthet. Istedenfor å rakke ned på de som tror eller de som ikke tror, så syns jeg man heller burde la vær å kommentere.

Jeg kaller meg ikke klarsynt, fordi jeg ikke kan få slike syn på "kommando". Det kommer bare når det kommer, ingenting jeg rår over.

Jeg "så" bl.a. en kraftig ulykke som vi var innblandet i når vi var ute å kjørte en gang. Ba mannen min kjøre inn til siden, med en gang han stoppet langs veien, så kom det kjørende en bil i høy hastighet rundt svingen, i vårt kjørefelt. Hadde vi ligget i den filen, så hadde det vært en kraftig front mot front. Han kjørte i ca 90km/t forbi oss.

Mannen min tror ikke på slikt, er skeptiker til beinmargen, men han har enda ikke klart å finne ut hvordan jeg kunne "se" dette, da dette var før en sving og med tett skog på begge sider av veien så så jeg ikke lengre enn til svingen.

Har hatt flere slike "syn" hvor jeg eller noen jeg kjenner garantert hadde blitt alvorlig skadet eller muligens dødd dersom jeg ikke hadde advart dem.

har du slike syn om andre?

Skrevet

Så..med mindre fastlegen din garanterer at en pillekur etc vil fungere 100% på deg, så lar du være å betale? Merkelig innstilling. ;) Er ikke alt skolemedisinen kan hjelpe en med heller. Hadde det vært tilfelle, så hadde vel alle oppsøkt en lege for alt, og ikke alternativ medisin.

Skrevet

Er det noen synske her? Jeg er veldig nysjerrig, og har lyst til å snakke med en. Håper på seriøse svar her inne :)

jeg leter jeg og!

Skrevet

Så..med mindre fastlegen din garanterer at en pillekur etc vil fungere 100% på deg, så lar du være å betale? Merkelig innstilling. ;) Er ikke alt skolemedisinen kan hjelpe en med heller. Hadde det vært tilfelle, så hadde vel alle oppsøkt en lege for alt, og ikke alternativ medisin.

Alternativ medisin er enten bevist at ikke fungerer, eller ikke bevist at fungerer. Vet du hva alternativ medisin som er bevist kalles? -Medisin.

• Liker 1
Skrevet

Alternativ medisin er enten bevist at ikke fungerer, eller ikke bevist at fungerer. Vet du hva alternativ medisin som er bevist kalles? -Medisin.

Det er flere typer alternativ medisin som er bevist at funker. Akupunktur, kiropraktikk osv. Det som bekymrer meg mest er jordmødre som via et kurs bruker akupunktur under fødsler. De aner jo ikke hva de driver med, og kan treffe andre punkter som kan skade en person for resten av livet. DET er sykt det! Når man er fødende så vil man som regel ha den smertelindringen som tilbys også, og da er det vel lettere å ta i mot uten at man vet så mye om det. Da hadde jeg heller gått til en UTDANNET akupunktør for andre ting, og ikke f.eks under en fødsel.

Jeg er absolutt for alternativ medisin da jeg vet det virker på mange. Selvfølgelig ikke alle, men det gjør ikke tradisjonell medisin heller.

Skrevet

Det er flere typer alternativ medisin som er bevist at funker. Akupunktur, kiropraktikk osv. Det som bekymrer meg mest er jordmødre som via et kurs bruker akupunktur under fødsler. De aner jo ikke hva de driver med, og kan treffe andre punkter som kan skade en person for resten av livet. DET er sykt det! Når man er fødende så vil man som regel ha den smertelindringen som tilbys også, og da er det vel lettere å ta i mot uten at man vet så mye om det. Da hadde jeg heller gått til en UTDANNET akupunktør for andre ting, og ikke f.eks under en fødsel.

Jeg er absolutt for alternativ medisin da jeg vet det virker på mange. Selvfølgelig ikke alle, men det gjør ikke tradisjonell medisin heller.

Alternativ medisin er medisin som det ikke kan påvises at virker.

Dersom det kan påvises at det virker er den ikke "alternativ" mer :)

Hold deg til skikkelig medisin, basert på vitenskap..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...