Gå til innhold

Ferietrekk og feriepenger.


Shinigami

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ny stilling i Mai og gikk fra timelønn til fastlønn.

Da jeg fikk lønnslippen med feriepenger,hadde jeg også fått ferietrekk, som var ganske stort.. Satt ikke igjen med no særlig feriepenger for å si det sånn.

Hadde 3 ukers ferie i Juli og får snart Julilønninga.

Gruer meg til å få den nå, for er redd denskal være veldig lav..

Er det sånn at jeg skal bare få lønn for de dagene jeg jobbet i Juli, eller skal jeg få full månedslønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg forstår deg så fikk du feriepenger minus tre uker ferie i juli på juniutbetalingen. Det betyr at du skal ha vanlig lønn i juli, for de har jo allerede trekt deg for ferien du har tatt ut. De kan ikke trekke deg for ferien to ganger.

Det er vanlig at man får utbetalt feriepenger ( og eventuelt bli trekt for den femte ferieuka eller i ditt tilfelle tre uker ferie ettersom du er nyansatt og ikke opparbeidet deg ferie)i juni å så får man utbetalt vanlig lønn i juli (for det man jobbet i juni).

Forståelig forklart? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelene med månedslønn er at man får mer forutsigbare utbetalinger. Man får samme månedslønn hver måned unntatt feriepengeutbetalingsmåneden. Da trekkes man full ferie - 21 eller 25 dager. Dersom du har rett på 25 dagers ferie, trekkes du hele månedslønnen i juni PLUSS 3-4 dager ekstra som tas av feriepengene.

For en som er vant til å få timelønn for juni OG feriepenger utbetalt i juni - altså mer enn dobbel lønn, vil det sikkert føles som en nedtur å "bare" får feriepenger med trekk for noen ekstra dager denne måneden.

Oppturen får du nå når du har avviklet ferie, og får lønn akkurat som om du skulle jobbet fullt.

Forøvrig bør du med månedslønn allerede ha fått utbetalingen for juli - I juli måned. Lønnen du får nå - kanskje rundt midten av måneden - bør være for august. Ved overgangen bør du også ha fått en slags "dobbel lønn" - timelønn på etterskudd for mai utbetalt i juni, samt junilønn i juni (som ble trukket for ferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse til Sissan: Man blir vel trukket for antall opparbeidede feriedager med lønn på feriepengelønningen. Dvs at dersom man i 2010 begynte i fast jobb i fra 1.august ble man i år trukket for 10 feriedager, imens man neste år vil bli trukket for 21 eller 25 feriedager. Velger man å ta mer ferie enn man har opparbeidet seg betaling for, så vil dette trekkes på lønningen etter at man har har hatt ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er sånn. Men ofte tror jeg man blir trukket full ferie med mindre man har uttrykt at man ikke vil ta full ferie. Sånn er det iallefall gjort der jeg har jobbet. Bare første året i jobb det hadde noen betydning at jeg ikke hadde full opptjening der jeg jobbet - feriepengene fra forrige jobb dekket jo opp for ferie på nytt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...