Gå til innhold

lønn


artloff

Anbefalte innlegg

Jeg er uføretrygdet, og har vert det noen år.Da jeg var i jobb sist fikk jeg 100 kr timen (IKEA) Det er noen år siden nå. Jeg er lurer på hva gjennomsnitt timelønn for en arbeider er i dag? regner ikke med skift tillegg, natt tillegg og andre tillegg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En norsk gjennomsnittslønn var i fjor 440.000 kroner.

Man regner ett arbeidsår til å være 1950 timer.

Altså blir en gjennomsnitt timelønn 225 kroner (440000 / 1950).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig ????????

En norsk gjennomsnittslønn var i fjor 440.000 kroner.

Man regner ett arbeidsår til å være 1950 timer.

Altså blir en gjennomsnitt timelønn 225 kroner (440000 / 1950).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er faktisk mulig.

Dog inkluderer dette de tilleggene du nevner, men de utgjør nok en liten del av totalen.

Gjennomsnittlig månedslønn for alle lønnsmottakere var 36 700 kroner i 2010

Kilde: Statistisk Sentralbyra: Lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

MEN!

Så er det slik at noen tjener vanvittig mye mer enn alle andre, og derfor blir en slik total statistikk som ikke tar bort disse meningsløs.

Den gjennomsnittlige industriarbeiderlønnen i Norge pr 31.5.2011 er kr 378.573. Det er denne alle tariffoppgjør regnes etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener 144 i sommerjobben min, jobber på en fabrikk. Da jeg var under 18 tjente jeg 111 i timen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 144 i sommerjobben min, jobber på en fabrikk. Da jeg var under 18 tjente jeg 111 i timen der.

Jeg er over 18, og tjener 111 i min "faste deltidsjobb". Og har ikke tillegg på noe annet enn veldig røde dager. Hvorfor gidder jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg tjener ok, vil jeg være anonym på denne.

Timelønnen min varierer også ganske mye.. Så tar da et gjennomsnitt

og det ble 600kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tydelig at det er forskjell på vikar og fast ansatt. Tror jeg ville prøvd å finne meg en annen jobb hvis lønna var 111 kr timen. det er jo nesten det samme som jeg fikk for 12 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det slik at noen tjener vanvittig mye mer enn alle andre, og derfor blir en slik total statistikk som ikke tar bort disse meningsløs.

Helt klart. Å bruke gjennomsnitt på lønnsstatistikk er i de fleste tilfeller totalt intetsigende. Langt mer relevant å se på medianverdi, og evt også variansen.

Medianverdien er tallet som står i midten når man sorterer tallene i stigende rekkefølge (som absolutt ikke er det samme som gjennomsnitt, hvor man summerer alle tallene og deler på antallet). Varians sier noe om den innbyrdes variasjonen på tallene.

Hvis man fant medianlønnen for hele Norge, så vil nok variansen være ganske stor, nettopp fordi det er så mange som tjener ingenting, mens det også er en del som tjener veldig mye. Hvis man derimot ser på lønnsstatistikken internt i en bedrift, og finner at variansen er liten, da betyr det at de fleste har ganske lik lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg tjener ok, vil jeg være anonym på denne.

Timelønnen min varierer også ganske mye.. Så tar da et gjennomsnitt

og det ble 600kr timen.

Hva mener du med dette da?

TS spurte om "vanlig" arbeiderlønn i Norge.

Ikke at tilfeldige bruklere skal skryte av lønnen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tjener 208 kr i timen. Master + 1 år utdanning. Ingen ansienitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygdet, og har vert det noen år.Da jeg var i jobb sist fikk jeg 100 kr timen (IKEA) Det er noen år siden nå. Jeg er lurer på hva gjennomsnitt timelønn for en arbeider er i dag? regner ikke med skift tillegg, natt tillegg og andre tillegg???

Arbeider innen hvilket yrke? Og med hvilken utdanning og hvor lang ansiennitet?

HK-tariff tilsier at en person over 25 år med null ansiennitet og uten fagbrev skal ha 135,54 kr/timen.

Gjennomsnittslønn er håpløst å oppgi, da dette ikke gir noen pekepinn på lønn innen forskjellig bransje og forskjellige yrker.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gjennomsnittslønn er håpløst å oppgi, da dette ikke gir noen pekepinn på lønn innen forskjellig bransje og forskjellige yrker.

Vel, SSB-tabellene viser jo akkurat dette - så det kan være en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...