Gå til innhold

Kostholdstips - spiser jeg rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en dame tidlig i 20-åra, ca. 163 cm høy, og tror jeg veier 53 kg ca. Jeg vet at jeg er slank, men jeg skulle gjerne gått ned et par kilo. De har kommet i løpet av våren og sommeren, spesielt om sommeren.

Jeg har jobbet veldig mye sent i sommer, startet fra tre om ettermiddagen. Dette har gjort at jeg ikke har spist noe mye middag, mest brødmat. Og antakelig en god del snacks og godteri på kveldstid. Det har liksom føltes alt for seint å lage og spise ordentlig middag etter klokka ti og elleve om kvelden...

Men det blir det snart en slutt på, i og med at sommern er over og studiet starter om et par uker.

En vanlig dag ser slik ut matmessig, når jeg ikke jobber seint. Dvs om høst/vår:

- Frokost 07.30: en brødskive + et glass vann/jus. Evt. kaffe når jeg kommer på "skolen".

- Første lunsj, 10.: To skiver. Vann.

- Andre lunsj, 13/14: To skiver til. Vann.

- Frukt/gulrot hvis jeg er i slaget når jeg lager matpakke. Spises når jeg dør av sult før jeg drar hjem.

- Middag, 19.: Vanlig middag. Alltid fra bunnen og stort sett med salat eller mye grønnsaker. Laks, pasta med kjøttsaus, potetbåter, kyllingwok, sånne type ting.

- En liten treat, et kakestykke, en kopp te, en neve peanøtter, noe smått hvis jeg blir fysen.

Jeg ser jo at jeg blir nødt til å slutte å bake kaker, boller og andre sånne gode ting. Vi pleier å spise kake på en fritidsaktivitet, men det blir det slutt på for min del pga. melkeallergi. Spiser derfor ikke noe sjokolade eller lignende. Kanskje bare kose meg med en kopp te når jeg blir fysen om kvelden?

Jogger et par ganger i uka, satser på timetrening når studiet starter og treningssenteret åpner med det.

Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ut brødskivene, og pass på at hvert måltid består av proteiner( 50%), karbohydrater (25%) og fett (25 %).

Lag all mat fra bunnen av, ja, litt jobb i starten, men det blir raskt en vane. Du er allerede flink til å lage middag fra bunnen, så det vil du klare fint til de andre måltidene!

Du kan forresten lage sunne kaker og slikt, bare å søke litt på google.

Ser du har melkeallergi, så du får regulere litt, her er noen forslag i hvertfall. Du kan bytte ut proteinkildene du ikke tåler, med andre proteinkilder.

Et godt forslag til frokost er 2/3 boks med kesam/cottage cheese(protein) med fun light (knapt med kalorier), en valgfri frukt (karbohydrater) og en liten håndfull nøtter(fett). For deg er det kanskje greit å ta en kald kyllingfilet/karbonadekjøttdeig el. som du steker opp dagen før også kan du spise dette med en deilig, sprø paprika og en liten håndfull nøtter. Riskaker er forresten en ypperlig erstatning for brødskiver (spe på med proteinrikt pålegg), veldig ålreit når man er på farten og det er i tillegg glutenfritt.

En fin lunsj er feks. En kyllingfilet med en stor salat med nøtter eller advokado.

Et fint ettertrenings måltid er feks 1-2 riskaker og 1 scoop proteinpulver blandet ut med vann, for at kroppen skal få et optimalt restitueringsmåltid.

En mettende middag kan være 1 laksefilet med 1-2 poteter og dampede grønnsaker.

Et fint kveldsmåltid er havregryn med sjokoladeproteinpulver og peanøttsmør ("snickersgrøt", kjempegodt!)

Gode kilder til protein: 1 kyllingfilet, 1 porsjon rødt kjøtt, 1/2-1 boks cottage cheese/kesam, 1-2 egg, 1 porsjon fisk (1 boks tunfisk, 1 laksefilet, 2 seifileter m.m), (melk), 45 g proteinpulver osv.

Gode kilder til karbohydrater: 1-2 poteter, 50 g ris, havregryn, 200-300 g grønnsaker og 1 frukt osv.

Gode kilder til fett: Fet fisk, liten håndfull nøtter, 1/2 advokado, cocosa(kokosolje) osv.

Jeg har oppgitt i porsjoner, velg en ting fra hver gruppe og komponer måltidene dine, etterhvert vil du klare å ta på øyemål, og det finnes mange andre protein,karbohydrat og fettkilder som er ypperlige. Jeg har bare valgt å ta med et par.

Hadde jeg vært deg så ville jeg hoppet over til styrketrening, skikkelig styrketrening med baseøvelser som markløft og knebøy, da kan du forme kroppen din og få en smashings kropp. Jenter har bare godt av å trene styrke. Jeg har blitt kvitt 75% av alle cellulittene mine ved å trene knebøy, nordic hamstrings, bulgarsk utfall ol. Kutt ned joggingen til en mengde du synes er grei, hvis du liker å jogge så kan du jo fortsette med det, men hvis ikke så kan du kutte ned til 1-2 ganger i uka.

Hold deg til godteri på lørdager og når du blir sulten så spiser du et måltid bestående av protein, karbohydrater og fett. Spis et slikt måltid hver gang du blir sulten, og du vil likevel oppnå GODE resultater, tro meg, jeg har en helt annen kropp enn jeg hadde for 1 år siden. Drit i de to kiloene, dette strammer opp kroppen!

Lykke til!

:klemmer:

Skrev litt fort, så hvis det er noe som er uklart så er det bare å sende meg en PM!

Det gjelder alle som lurer på angående kosthold, jeg har grei peiling :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...