Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en ny stilling i Mai og gikk fra timelønn til fastlønn.

Da jeg fikk lønnslippen med feriepenger,hadde jeg også fått ferietrekk, som var ganske stort.. Satt ikke igjen med no særlig feriepenger for å si det sånn.

Hadde 3 ukers ferie i Juli og får snart Julilønninga.

Gruer meg til å få den nå, for er redd denskal være veldig lav..

Er det sånn at jeg skal bare få lønn for de dagene jeg jobbet i Juli, eller skal jeg få full månedslønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Feriepenger er penger du har opptjent fra i fjor. Disse skal det nødvendigvis ikke trekkes annet enn skatt av, helt uavhengig av hvorvidt du har jobbet den aktuelle måneden eller ikke.

Unntak er selvsagt dersom du tidligere har fått utbetalt forskudd eller av andre grunner skylder bedriften penger.

Hver måned skal du ha lønn for all tiden du har arbeidet. I tillegg skal du altså ha én utbetaling med feriepenger fra forrige år.

Noen bedrifter utbetaler feriepengene de(n) måneden(e) du tar ut ferie, som en "erstatning" for lønnen du går glipp av. Andre bedrifter betaler ut feriepenger (og ingen lønn) en fast måned, f.eks. juni, og betaler ut vanlig lønn alle de andre månedene, uavhengig av når den enkelte ansatte tar ut ferie.

Snakk med lønnsansvarlig i bedriften, sånn at du finner ut hvordan din bedrift gjør det.

Endret av Heart
Skrevet (endret)

Ta kontakt med lønningsavdelingen. De kan forklare deg hvorfor det er sånn.

Når man går på fastlønn så har man lønn utbetalt for et visst antall arbeidsdager, og får trekk for eventuelle feriedager. Og den måneden man får utbetalt feriepenger, så får man enten trekk i lønn for feriedagene, eller så får man lønn + feriepenger og redusert lønn neste måned med tilsvarende antall feriedager.

Man får normalt sett 11 x lønnsutbetalinger + 1 feriepengeutbetaling i løpet av ett år.

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...