Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #41 Skrevet 6. august 2011 Det uttales "Sienna" rett fram, med en anelse engelsk tonefall og altså ikke helt likt det norske! Har du ikke hørt noen si Sienna Miller? Eller bimbokarakeren til Sigrid Bonde Tusvik Mari, Marthe, Maren, Anette, Silje, Mona, Karianne, Helene, Heidi, Solveig, Irene, Charlotte, Trine, Tina og Renate Må forresten legge til Lene, Line, Katrine, Vivian og Elisabeth også.
Gjest Skrevet 6. august 2011 #42 Skrevet 6. august 2011 Mari, Marthe, Maren, Anette, Silje, Mona, Karianne, Helene, Heidi, Solveig, Irene, Charlotte, Trine, Tina og Renate De fleste av disse navnene vil jeg si er IKKE oppbrukte per i dag fordi veldig få kaller ungene sidde navnene nå for tiden. Nå heter jo "de fleste" Thea,Leah,Selma,Hanna,Mia,Mie osv 2
Sarafina Skrevet 6. august 2011 #43 Skrevet 6. august 2011 (endret) Av ren nysgjerrighet - hvilke norske navn er det som er "oppbrukt"? jeg synes "motenavnene" som Noah, Mathias, Emil, Thea, Emma, Oda, Ida, Linnea og Sara er litt oppbrukt... Samt 80-talls navn som Cathrine, Stine og Camilla er definitivt oppbrukt for en god stund... (synes disse navnene er veldig fine, er jo en grunn til at de ble så populære, så de kommer nok tilbake en gang) Endret 6. august 2011 av Sarafina
Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #44 Skrevet 6. august 2011 De fleste av disse navnene vil jeg si er IKKE oppbrukte per i dag fordi veldig få kaller ungene sidde navnene nå for tiden. Nå heter jo "de fleste" Thea,Leah,Selma,Hanna,Mia,Mie osv Et navn er oppbrukt om du kjenner minst tre stykker som heter det. Nemlig! 1
SummerJoy Skrevet 6. august 2011 #45 Skrevet 6. august 2011 De fleste av disse navnene vil jeg si er IKKE oppbrukte per i dag fordi veldig få kaller ungene sidde navnene nå for tiden. Nå heter jo "de fleste" Thea,Leah,Selma,Hanna,Mia,Mie osv Er da tonnevis av folk som heter det i Norge idag for det.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #46 Skrevet 6. august 2011 Savannah: HARRY! Lexie: til nød et (ikke spesielt fint) hundenavn Julia: pent
skruf Skrevet 6. august 2011 #47 Skrevet 6. august 2011 Ikke lest hele tråden, men Savannah...nei! Med mindre du har amerikanske aner... Julia derimot er kjempefint!! Mye finere enn Julie.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #48 Skrevet 7. august 2011 Savannah minner meg om den digre katterasen som koster 20-30000 pr stykk. Hver sin smak. Lexie høres ut som en bitch (var ikke Lexie bitchen i serien Savannah, forresten?). Julia er et enkelt og pent navn, og er definitivt det jeg ville ha valgt av de tre navnene.
Diddles Skrevet 7. august 2011 #49 Skrevet 7. august 2011 Dattera til kjære heter det, men uten H på slutten...verken hun eller vi har fått annet enn positive tilbakemeldinger på navnet - tvert imot!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #50 Skrevet 7. august 2011 Savannah er nok et navn som først og fremst appelerer til svært unge mødre/ mødre som ser mye trashy amerikansk såpeopera. Det står derfor i fare for å bli regnet som et harrynavn av mange. Det sagt ser jeg ikke noen grunn til at Savannah ikke skal kunne fungere greit på norsk - gitt at man aksepterer norsk uttale, og helst dropper h-en til slutt. De internasjonale navnene som har fått fotfeste i Norge er dem som enkelt har kunnet bli tilpasset norsk stavemåte og tonefall. Du finner for eksempel ikke mange Elisabeth som krever at navnet deres blir uttalt på engelsk. Særlig ikke når de har vanlige norske etternavn. Jeg syns forøvrig ikke Sævænna er så voldsomt pent, men at Savanna er et greit navn på linje med andre sukkersøte navn i samme kategori. Lexie (vil vel av de fleste bli uttalt som Lexi) syns jeg som de fleste andre høres ut som et klassisk hundenavn. Personlig forbinder jeg det med leksikon. Julia er et enkelt og pent navn som fungerer like godt både i Norge og Storbritania, og av de tre hadde jeg klart gått for det - selv om du kanskje kjenner andre som også heter det. Du vil nok med tiden også møte mange som heter Savannah, for det ligger an til å kunne bli svært populært blant enkelte foreldre. Lexie vil nok forbli ganske alene med navnet sitt, men kanskje av gode grunner? 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #52 Skrevet 7. august 2011 Ingenting uttalemessig, men internasjonalisering utseendemessig. Navnet skal jo SKRIVES også, må vite! På engelsk er det med sh-lyd, på samme måte som at Sean uttales Sjån... Sienna uttales på engelsk med enkel s-lyd, ikke sh. Iallefall mine venner, og jeg er engelsk... + sienna miller som de fleste sikkert har navneinspirasjonen fra
Timseh Skrevet 7. august 2011 #53 Skrevet 7. august 2011 Skal kalle en eventuell jente for Savannah. Det er så utrolig irriterende at ALLE navnene jeg har på navnelisten min skrev jeg for 8(!!!) år siden. Nå er alle de navnene oppbrukt Savannah er et navn jeg ville ha for 8 år siden og står fremdeles ved det navnet i dag Lexie likte jeg ikke (hundenavn) og Julia likte jeg heller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #54 Skrevet 7. august 2011 Dere som liker Savannah, hvor fikk dere ideen fra? er det den serien som gikk på tv2 med samme navn? eller en karakter i en amerikannsk film eller? kan forøvrig si at jeg er den eneste i norge med mitt navn, 1,2,3 eller ferre som ssb sier.
sebastianen Skrevet 7. august 2011 #55 Skrevet 7. august 2011 For meg blir Savannah litt i samme gate som Charity og Hope og Tiffany. Det er stripper navn. Og det blir jo feil på en liten unge.... 3
Gjest BabyBlue Skrevet 7. august 2011 #56 Skrevet 7. august 2011 Tenker automatisk på det fancy kjæledyret Savannah katten. Er ikke videre imponert over det navnet på norske unger...
Gjest imli Skrevet 7. august 2011 #57 Skrevet 7. august 2011 Mari, Marthe, Maren, Anette, Silje, Mona, Karianne, Helene, Heidi, Solveig, Irene, Charlotte, Trine, Tina og Renate Det er vel ganske få ungar som får desse namna no for tida. Dessutan er dei færraste av namna norske Det er veldig mykje anna å velgje i, viss du ikkje vil bruke namn som mange heiter. Ein må ikkje la seg inspirere av amerikanske såpeseriar eller hollywoodstjerner for å finne eit lite brukt fornamn. For meg blir Savannah litt i samme gate som Charity og Hope og Tiffany. Det er stripper navn. Og det blir jo feil på en liten unge.... Eg er einig med deg. Som ein anonym brukar skreiv litt lenger opp, trur eg det er fare for stor harryfaktor på slike namn om nokre år. Enkelte utenlandske namn blir fint "integrert", medan andre blir det ikkje. Dei siste reknast fort som "harry". Trur namn som Savannah kan bli framtidas Ronny - altså litt belasta namn. Foreldre burde setje seg litt inn i namnemoter og lesa litt om namn generelt, for ikkje å gje ungane eit namn som kan vera til ulempe i framtida. Eg meiner ikkje at alle ungar som heiter Savannah har ei mor som har amerikanske såpeoperaer som einaste intersse, men det kan fort bli assosiasjonen, og det ville eg spart ungen min for.
Gjest Krizzy Skrevet 7. august 2011 #58 Skrevet 7. august 2011 De fleste av disse navnene vil jeg si er IKKE oppbrukte per i dag fordi veldig få kaller ungene sidde navnene nå for tiden. Nå heter jo "de fleste" Thea,Leah,Selma,Hanna,Mia,Mie osv Det er vel ganske få ungar som får desse namna no for tida. Dessutan er dei færraste av namna norske Det er veldig mykje anna å velgje i, viss du ikkje vil bruke namn som mange heiter. Ein må ikkje la seg inspirere av amerikanske såpeseriar eller hollywoodstjerner for å finne eit lite brukt fornamn.
Cata Skrevet 7. august 2011 #59 Skrevet 7. august 2011 Jeg heier på "Julia". "Lexie" gir meg assosiasjoner til Roald Dahl novellen om Little Lexington. Var kvalm i dagesvis etter å ha lest den novellen på skolen, så ville ikke unnet noe barn et navn med slike assosiasjoner. Er enig med svært mange andre som har svart her, "Savannah" blir for erke-amerikansk til å passe inn i Norge. Det gir meg litt sånn "Tatt av vinden" følelser og, vel, dermed får jeg det ikke til å matche helt med vår del av verden.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #60 Skrevet 7. august 2011 Dere som liker Savannah, hvor fikk dere ideen fra? er det den serien som gikk på tv2 med samme navn? eller en karakter i en amerikannsk film eller? kan forøvrig si at jeg er den eneste i norge med mitt navn, 1,2,3 eller ferre som ssb sier. jeg skrev tidligere i tråden at jeg fikk vel ideen fra filmen / boka "Dear John" i boka til Nicholas Sparks, evt. tv-serien "Savannah". Jeg er forresten 30 år (ts) om noen lurer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå