AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #1 Skrevet 6. august 2011 Hei! Jeg elsker å gå lange turer i marka, går gjerne turer på 6-8 timer. Føler blå markering og syns dette er topp trening for meg. Men nå er det jo bare noen måneder til viteren kommer.. Jeg er ikke noe god på ski, så vil helst fortsette med langturene mine. Er det noen av dere her inne som har erfaring med å gå i Marka også om viteren? Tror dere det blir svært vanskelig å føle blå merking om viteren? Eller har dere noen andre gode alternativer til meg? Noen andre steder hvor det er fint å gå lange turer i Oslo området også om viteren?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #2 Skrevet 6. august 2011 Blå merking er sommermerkinga. Raud merking er vintermerking.
Gjest MorAase Skrevet 6. august 2011 #3 Skrevet 6. august 2011 En blir god (nok) på ski om en øver. Med andre ord, kjøp brede, emn ikke for brede, ski og gå i marka om vinteren også. Er en fabelaktig side ved hovedstaden.
Jamme Skrevet 6. august 2011 #4 Skrevet 6. august 2011 Vel, det er jo god trening å gå i dyp nysnø Dog kanskje ikke helt å anbefale. Hvis det kommer mye snø, er det dessverre ikke noe særlig å gå på beina i marka. Et alternativ er jo å gå på skogsveier der det ikke er skiløyper, men de er det ikke så mange av, og dessuten ganske kjedelige å gå på. Mitt beste tips er å håpe på lite snø, eller prøve seg på ski. Begynn å øve opp balansen allerede nå (ulendt skogsterreng hjelper jo bra), og start med lette skiløyper, så går det nok fint.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #5 Skrevet 6. august 2011 Jeg var redd for at det ikke kom til å være noe særlig å gå i marka om viteren.. :/ Ski er nok ikke noe for meg, så må se om jeg kan finne meg en annen aktivitet. Det er jo en god del grusveier som går rundt i Marka som jeg ikke tror er lysløyper, er det disse du tenker på Jamme? Enig med deg at det kan bli litt kjedelig i lengde men det kan jo være en midlertid løsning Tør i hvert fall ikke bevege meg ut i selve lysløypa, da får jeg vel hele langrennsfolket på nakken, hehe
Jamme Skrevet 8. august 2011 #6 Skrevet 8. august 2011 Nei, tror ikke du blir så populær hvis du går i skiløypene, gitt. Det er en del veier som brukes til bilkjøring av friluftsetaten (eller hva de heter) og de forskjellige stuene også om vinteren, og som derfor ikke brukes til skiløyper. Disse kan være OK å gå på - det er liten sannsynlighet for at du blir plaget av biltrafikk siden dette stort sett er veier som er sperret av for normal trafikk. Litt kjedelig terreng kanskje, men det er jo bedre enn ingenting. Har ikke så god oversikt over hvor det er slike veier i Nordmarka, men du kan prøve å se på et kart over vinterløypene. Mener at det er en sånn vei opp til Bjørnholt fra Maridalen, og dessuten opp til Ullevålseter (ikke fra Sognsvann), i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 Du kan gå til fots i skiløypene, men ikke midt i sporet. I bakker må du holde et øye bakover eller være obs på at noen kan komme i fart rundt neste sving. Hund og barn må holdes "i bånd". Har aldri fått kritikk for å gå i løypene, har også hatt med barn på akebrett og ingen har klaget. Men man må passe på så man ikke blir kjørt ned eller er til hinder for skiløperne.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Ville absolutt ikke anbefale å gå i løypa. Selv om du holder deg unna sporet, ødelegger du for de som skøyter. Har ridd endel, og de gangene noen hadde ridd i løypa om vinteren fikk vi høre det på stallen!
Dragonfly84 Skrevet 13. august 2011 #9 Skrevet 13. august 2011 Det er noen veier som ikke blir skiløyper om vinteren, men som bare blir skrapa, og der kan man gå. Vet ikke helt hvilke veier det er men... Vet bare at det ikke er mange!
Gjest Koala Skrevet 13. august 2011 #10 Skrevet 13. august 2011 Du skal ikke gå i skiløypene, selv om du går i midten. Du vil være i veien for skigåerne uansett og det lager fotspor. Folk som passerer hverandre bruker midten av løypa og i bakker er det muligens farlig å gå der. Det er også lett at skiløpere kommer borti deg med staven. Det finnes andre altenrativer slik som turveier i parkene i Oslo. Noen veier brøytes og de kan du gå på hvis det ikke er oppkjørte skispor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå