Gjest Syffe Skrevet 6. august 2011 #1 Skrevet 6. august 2011 Eee... Vet ikke om dette er riktige stedet å spør da, men prøver meg likevel. Noen her som har erfaringer med kombi-vaskemaskiner? Jeg og samboer skal (endelig, hurra!) få oss vaskemaskin og tørketrommel, men vi vurderer å kjøpe kombimaskin pga. plassmangel på badet (studentleilighet). Det går fint med begge deler, men ja, samboeren min er blitt ganske opphengt i dette med kombi... Jeg ser for meg at vaskinga vil gå fint, men at det vil være flere ulemper med tørking .. Men ja, erfaringer noen? Eller anbefalinger? Setter stor pris på alle svar
C-girl Skrevet 6. august 2011 #2 Skrevet 6. august 2011 Hadde selv kombimaskin, og angret på det hver gang jeg skulle tørke klær. Det ble ikke skikkelig tørt. En kombimaskin er ikke like bra på hverken vask eller tørk som en av hver. Så vil anbefale deg å kjøpe en vask og en tørk
Gjest Villrips Skrevet 6. august 2011 #3 Skrevet 6. august 2011 Jeg har kombi, og synes det er topp å spare plass. Det er dog den eneste fordelen med det. Ulempene: Man kan ikke ha flere vask gående samtidig, siden man ikke kan vaske og tørke samtidig. Vasker du full maskin må noe tas utav før du begynner på tørk, da de fleste kombier ikke tar like mye tørk som vask. Min tar f.eks 8 kg vask og 5 kg tørk. Det kan være alderen på maskinen (3år) som gjør det, men jeg synes den bruker utrolig lang tid på å få klærne tørre. Det funker helt greit siden jeg bor alene nå og ikke har plass til noe annet, men hadde jeg hatt plass ville jeg valgt vask og tørk for seg. Jeg kunne satt de oppå hverandre, men det ønsker jeg ikke.
MalloryK Skrevet 6. august 2011 #4 Skrevet 6. august 2011 De eneste som anbefaler kombimaskiner er de som jobber på provisjon. Hold deg unna, kjøp 2 separate
Zzyzx Skrevet 6. august 2011 #5 Skrevet 6. august 2011 Jeg har, og jeg er fornøyd. Den tørker helt fint og vasker helt fint. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne løsningen til folk som ikke har plass til begge deler. Selvsagt får man ikke samme effekt som ved to separate maskiner, så om man har plass er selvsagt to separate maskiner å anbefale.
Gina9 Skrevet 6. august 2011 #6 Skrevet 6. august 2011 Jeg bodde i et kollektiv for noen år siden hvor vi hadde en slik. Tørkefunksjonen på den fungerte dårlig og etter en stund (rundt ett år om jeg ikke husker feil) sluttet den helt å virke. ...og noen mnd senere ble maskinen byttet ut med en ordinær vaskemaskin. Vi kjøpte da inn et tørkestativ fra jysk og var strålende fornøyde. Vi fikk vasket mer enn før og klærne ble like fort tørre...siden tørkefunksjonen på kombien uansett aldri hadde fungert godt. Det kan godt hende at disse maskinene har blitt bedre de senere årene, men jeg har liten tro på at så veldig mye har skjedd. Det er vel såpass lav etterspørsel etter slike maskiner at produsentene satser lite på utvikling?
Zzyzx Skrevet 6. august 2011 #7 Skrevet 6. august 2011 Større etterspørsel andre steder enn i Norge, tror jeg. Min er en Hoover, italienskprodusert greie. Den tørker veldig bra, bedre enn mammas kondenstørketrommel.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #8 Skrevet 6. august 2011 Jeg vet ikke hvor effektive kombimaskinene er, men jeg bor i studentleilighet hvor vi har egen vaskemaskin på badet. Og vi hadde hatt plass til en tørketrommel oppå vaskemaskinen uten å egentlig få mindre plass til andre ting - for det er vanskelig å lagre i høyden over vaskemaskinen uansett. Men hvis tørketrommelen måtte stått ved siden av er jo saken en annen, det hadde vi ikke hatt plass til.
Redbull Skrevet 7. august 2011 #9 Skrevet 7. august 2011 Jeg ble frarådet, på begge butikkene jeg var innom, å kjøpe det... Så vi har begge deler
Gjest Syffe Skrevet 7. august 2011 #10 Skrevet 7. august 2011 Takk for alle innspill! Tror vi lander på to separate maskiner
slask Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 (endret) Separate maskiner må være helt å fullt å foretrekke. Stakkars de som tyr til kombinert maskin av plasshensyn. Skjønner at det høres ut som en smart sak med kombinert vask og tørk, men den dagen noe ryker står du uten noe som helst inntil feilen er fiksa. Og feil på sånt kommer garantert, med mindre du bare vasker en og annen maskin i måneden. En separat vaskemaskin eller trommel er ikke så veldig avansert, men pga planlagt levetid så ryker noe uansett (ref: NRK-dokumentaren om lyspærers levetid). En kombinert maskin er mye mer kompakt og komplisert siden den skal gjøre begge deler. En tørketrommel skal bare holde støvet sånn nogenlunde internt mens lufta sirkulerer og den trommelen ville aldri holdt på vannet. Det må en spesiell løsning til for å kombinere dette. Takket være de med regnestavene som skal spare en femmer eller to pr maskin gjør jo det siden de skal produsere en million i antall. Det hadde ikke vært store prisøkningen om de hadde laget maskinen for å vare i 25 år, men de lager bevisst så enkelt og simpelt som mulig slik at noe ryker. Hadde nylig fra hverandre min egen Bauknecht tørketrommel og ble overraske (om det er mulig) over de simple plastklipsa som holder hver av de fire rullene som bærer trommelen. Solide stålhjul med god gummibane, men klipsa - kan umulig ha kosta mer enn kr 0,05 å produsere. Jeg demonterte for å bytte drivreim til 280,- (som også er dyrt, men tja...). Passet samtidig på å fjerne så mye støv som mulig inni kabinettet og samtidig rense og smøre et og annet hjul. Så forresten at det ene strammehjulet (av plast) hadde skarpe kanter fra forma de er støpt i. Som den gode mekaniker filte jeg ned disse skarpe kantene så ikke den nye drivreima skal få gnagemerker ca 50 ganger pr runde. Ikke rart de reimene ryker etter 3-4 år. Så nå har jeg lurt dem litt mens jeg venter på hva som skal ryke neste gang. Trommelen ble kjøpt brukt for snaue 3 år siden og skal vare mange år til...hmm....motorbørstene sier du??? Endret 8. august 2011 av slask
Timar Skrevet 8. august 2011 #12 Skrevet 8. august 2011 OK, her må jeg bare svare! Vi kjøpte kombimaskin for 2,5 år siden da to skulle bli tre. Anbefalingen var da å kjøpe en maskin av god kvalitet, siden det er utfordrende med både vask og tørk i samme kroppen. Vi kjøpte en kombimaskin fra AEG/Electrolux til snaut 10.000. Denne fungerer alldeles utmerket! Klærne blir helt rene. Jeg gidder aldri å ta ut halvparten av vasken når jeg skal tørke. Hvis maskina er helt full (noe den ofte er hos oss..), så blir det gjerne ikke helt tørt, men da trykker jeg bare på tørk en gang til, og da er det som regel knusktørt. Ulempen er at du ikke kan kjøre to vasker samtidig, den store fordelen (ved siden av plassbesparing), er at man kan sette på en vaskemaskin om kvelden eller morgenen, og når man våkner/kommer hjem, så er klærne både vasket og tørket! Det skjer ikke med to kombinerte maskiner.. Lykke til med valget, vi er ihvertfall superduperfornøyd med vår kombi!
Gjest Spinell Skrevet 8. august 2011 #13 Skrevet 8. august 2011 Ulempen er at du ikke kan kjøre to vasker samtidig, den store fordelen (ved siden av plassbesparing), er at man kan sette på en vaskemaskin om kvelden eller morgenen, og når man våkner/kommer hjem, så er klærne både vasket og tørket! Det skjer ikke med to kombinerte maskiner.. Men man skal jo ikke sette igang slike maskiner når man skal sove eller ut av huset pga brannsikkerheten. Dermed faller litt av denne fordelen bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå