Gå til innhold

Hvordan lage trapp ute..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg har prøvd å google litt, men ikke funnet så mye nyttig enda. Tenkte kanskje noen her kan hjelpe meg litt.

Det skal bygges en trapp i en skråning som er gjørmete, noen tips til hvordan dette gjøres?

Siden det er gjørmete der nå så blir det nok bare verre til lengre ut på høsten og vinteren vi kommer. Så den trenger å være solid.

Må man støpe noe fundament, eller kan man bygge det opp med trebjelker/stokker og stein som selve trinnet..... eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

ja, du bør nok i det minste støpe fundament i alle hjørner og kanskje midt på avhengig av lengden på trappen. jeg regner med de har rør som du kan støpe i hos byggvare. så bruker du stolpesko til å ha sidene på trappen oppi og legger til slutt trinnene.

Skrevet

Venner av meg med "naturhage" har en bratt tomt der de har en lang svingete trapp. De har bare slått stolper i bakken som står ca 10 cm over bakken og laget vanger og opptrinn mellom dem. Oppi trinnet har de singel.

Kan det være en mulighet?

Gjest Bjørn82
Skrevet

Ettersom det er gjørmete regner jeg også med at det er bløtt.. Da er mitt beste tips at du kanskje graver ned noen form for drenering i gjørma før du lager trappa. Eventuelt kan du lage trappa direkte oppå, uten fundament. Da vil den bli ustødig og vaklete når telen begynner å jobbe med grunnen under.

Beste måten å gjøre det på er å lage enkel drenering i grunnen under, støpe fundament også sette på trappen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...