AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #1 Skrevet 6. august 2011 Begynte i ny deltidsjobb for noen måneder tilbake. Jeg føler lønnen er mye lavere enn alle andre steder jeg har jobbet, og lurer på om jeg får det jeg har krav på. Grunnlønnen er 120,- timen. Får ikke kveldstillegg på vanlige dager, men på lørdag og søndag får vi tillegg mellom 18-24 på 24,- timen. Vi får ikke tillegg de timene vi jobber natt (altså fra 00:00-08:00) noe jeg synes er rart. På helligdager får vi også "kun" 24,- timen i tillegg, uansett hvor røde helligdagene måtte være. Ved egenmelding får vi heller ikke lønn (dette begrunnes i at jeg ikke har faste arbeidsdager hver mnd. Men arbeidsplanen henges opp for 6 uker av gangen. Hvordan er reglene på dette?). Det er også ofte slik at dersom arbeidsdagen har vært veldig krevende (kommet veldig mye varer for eksempel), kan vi måtte jobbe en time - halvannen overtid for å få alle varene ut i butikken og sortert på lageret. Disse timene får vi ikke betalt for, da sjefen mener det er noe vi burde rukket iløpet av arbeidsdagen. Slik er det også på morgenvakta, det er så mye som skal være klart til et visst tklokkeslett at vi må komme tidligere på jobb og jobbe gratis en halvtime for å rekke alt før butikken åpner...
altflyter Skrevet 6. august 2011 #2 Skrevet 6. august 2011 Butikkene kan vel gjøre stort sett hva de vil med lønningene. Bare meld deg inn i handel og kontor, da følger du deres tariff og får bla. 100% på helligdager:) Ikke mer stress enn det:)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #3 Skrevet 6. august 2011 Hei det høres nesten ut som et sted der jeg jobbet tidligere. Det er helt sykt hvor mange sjefer som prøver å utnytte nyansatte og unge arbeidstakere. Man skal ha betalt for arbeid man utfører, uansett om sjefen syns at dere skulle ha rukket det i løpet av vanelig arbeidstid. Man skal ikke behøve å jobbe gratis.
Trillrund Skrevet 6. august 2011 #4 Skrevet 6. august 2011 Butikkene kan vel gjøre stort sett hva de vil med lønningene. Bare meld deg inn i handel og kontor, da følger du deres tariff og får bla. 100% på helligdager:) Ikke mer stress enn det:) Det er ikke fullt så enkelt... Det må opprettes en tariffavtale med arbeidsgiver og forbundet før man får godene i en tariffavtale, det er ikke nok å bare være medlem i et forbund. En arbeidsplan for 6 uker er å betrakte som faste timer, så ved sykmelding skal man ha betalt for de timer man er satt opp. Dere skal også ha betalting for de timer dere faktisk jobber. Ellers får dere bare gå fra varer og oppgaver dere ikke rekker i arbeidstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå