Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal i møte med NAV om en uke på grunn av at jeg ikke kan fortsette i min nåværende jobb i butikk på grunn av skade i en fot som gjør det å stå rett opp og ned veldig ubehagelig. Derfor er jeg på leting etter jobber der man sitter mesteparten av tiden. Jeg har allerede søkt på en jobb som sekretær og et par andre vikariater innen kontor men har ikke fått noe respons selv om jeg har snakket med de på telefon flere ganger. Jeg innser at jeg riktignok ikke er kvalifisert for slike jobber da jeg kun har VGs utdanning.

Er det noen annen yrker/jobber jeg kan foreslå for de på NAV? Jeg håper på å komme igang med høyere utdanning også så jeg tar imot forslag der jeg er kvalifisert ved nåværende situasjon og forslag som krever høyere utdanning:)

Endret av Jane F.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen tips?

AnonymBruker
Skrevet

Resepsjon eller sentralbord? Kundeservice kansje?

Da kan du ta advokatsekretær/helsesekretær på kveldstid eller kursbasert dersom du er interessert i det.

Av høyere utdanning er det et utall av valgmuligheter: revisor, økonom, jurist, ingeniør osv.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør også sjekke gjennom bemanningsbyråer! Jeg har fått tre jobber jeg er langt fra kvalifisert til å ha gjennom det.

.. Men nå skal det jo sies at jeg er under høyere utdanning og at disse jobbene er studierelevante da.

Men likevel, jeg har opplevd at det er rimelig enkelt å få arbeid gjennom slike byråer. Og de søker nesten alltid etter resepsjonister og folk til å gjøre administrative oppgaver!

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips:)

Jeg er veldig oppgitt over situasjonen akkurat nå og setter pris på innspill. Har gått sykemeldt så alt for lenge og kommer ingen vei med verken lege eller fysioterapeut. De har kommet fram til at det kan hende jeg må leve med smertene og da må jeg finne en jobb som er egnet uten at foten blir til belastning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også jobb som sekretær gjennom bemanningsbyrå (Adecco i mitt tilfelle), uten relevant utdanning utover vgs (hadde noe høgskole, men altså urelevant). Vil også råde deg til å prøve det. Veldig mange sånne typer jobber går gjennom bemanningsbyråer, og selv om det er et kortere vikariat så får du ihvertfall testet om det er noe for deg?

Det er forresten viktig å ikke bare registrere seg på nettsidene til byråene, men også ringe og be om et møte. Da viser du interesse og er mer aktuell :)

Skrevet

Jeg er registrert i adecco og har vært på et par intervjuer :) Men da begge gangene i sammenheng med kundeservice og telefonsalg, noe som virker å være de eneste jobbene som lyses ut her omkring.

Men jeg tar veldig gjerne mot forslag til yrker som jeg kan studere imot :) Jeg kan jo nevne at jeg har tenkt litt på tolk og lærer men men setter også pris på tips innen kreative yrker :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kassadame i dagligvare? Der jeg jobber sitter jeg på en stol bak kassa hele dagen :)

Skrevet

Lærer er mye gåing og ståing.

Skrevet

Jeg skal ta ett år utdanning for å bli advokatsekretær nå. Kunne det vært noe? Da kan man etter hvert videreutdanne seg til advokatassistent og jobbe mer med saker. Jeg syns hvertfall det virker veldig spennende. Er jo andre sekretærstudier også, du kan gå inn på hjemmesiden til Treider og lese mer om de der :)

Skrevet

Mye bra her:) bortsett fra kassajobb. Jeg har jobbet i dagligvare tidligere og selv om jeg da løp til kassa for å komme dit først for å få slappet av i bena. Har jeg aldri hatt så vondt i ryggen som etter en dag med mye kasse. Så går ikke tilbake til det igjen. Hvertfall ikke nå da en halv time på beina gjør vondt. Men et godt forslag likevel selv om det ikke passer for meg:p

Advokatsekretær er ikke helt min linje men jeg skal sjekke ut Treider. Ser de har mye rart der:)

Skrevet

Er innebærer lærerjobb mye gåing og ståing? Tror nesten de fleste av lærerne vi hadde på ungdomskolen og VGs bare satt ved en pc eller overhead hver time. Det er vel kanskje litt hva man gjør det til selv.

Skrevet

Er innebærer lærerjobb mye gåing og ståing? Tror nesten de fleste av lærerne vi hadde på ungdomskolen og VGs bare satt ved en pc eller overhead hver time. Det er vel kanskje litt hva man gjør det til selv.

Haha, det er slik vi hugsar det.

Eg har mange lærarar i nær omgangskrins, frå barnekule til videregående, og felles for dei er at dei omlag ikkje har rompa nedpå stolen i løpet av skuledagen. Unntak er når det er prøver. Venninner som har hatt problemer med bekken eller blodtrykksfall under svangerskap har blitt sjukemeldt, då dei ikkje klarer korkje å halde tavleundervisning eller gå rundt i klassen eller i ulike grupper å hjelpe til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta ett år utdanning for å bli advokatsekretær nå. Kunne det vært noe? Da kan man etter hvert videreutdanne seg til advokatassistent og jobbe mer med saker. Jeg syns hvertfall det virker veldig spennende. Er jo andre sekretærstudier også, du kan gå inn på hjemmesiden til Treider og lese mer om de der :)

Vil bare advare om at veldig mange sliter med å få jobb etter dette studiet (kjenner flere som har gått dette eller tilsvarende studie på andre skoler). Ei jeg kjenner sa at av 50 stk så hadde bare et par stykker fått relevant jobb.. Veldig mange studerer det i forhold til hvor mange jobber det er, i tillegg er det en veldig kort utdannelse (halvt år på heltid, ett år på deltid?), og blir ofte sett på som useriøst og enkelt.

Skrevet

Vil bare advare om at veldig mange sliter med å få jobb etter dette studiet (kjenner flere som har gått dette eller tilsvarende studie på andre skoler). Ei jeg kjenner sa at av 50 stk så hadde bare et par stykker fått relevant jobb.. Veldig mange studerer det i forhold til hvor mange jobber det er, i tillegg er det en veldig kort utdannelse (halvt år på heltid, ett år på deltid?), og blir ofte sett på som useriøst og enkelt.

Må bare si at dette ikke er det inntrykket jeg har. På Treider er studiet ett år heltid og denne skolen er den som er mest anerkjent av advokater(svigerinna mi er advokatsekretær i et stort firma, hun som anbefalte meg Treider). I tilegg er man utplassert på advokatkontor en dag i uka siste semesteret og mange får jobb på det kontoret de har vært utplassert på. I tilegg har man jo da fått arbeidserfaring i motsetning til de andre skolene(hvertfall de jeg har sett på her i Oslo).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat byttet studieretning nå da lærerjobben tok knekken på beina mine. Gode lærere kan ikke bare sitte på en stol hele dagen, en må gå mye rundt og stå når en underviser (en får jo helt klart mer oppmerksomhet og respekt om en står oppreist forran elevene). Jeg jobber fortsatt litt som lærer, og merker at det er vanskelig å ikke belaste beina mye i jobben selv om jeg prøver.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det folk har sagt om at man står og går mye i undervisningssituasjonen, bytter jo de fleste lærere klasserom flere ganger daglig. Man går frem og tilbake til lærerrommet, til kopirommet, går fra A til B for å hente noe, har inspeksjon i skolegården, osv. Absolutt ikke en sittejobb.

Skrevet

Takk for advarselen :P Men det er jo ikke som om jeg ikke kan bruke bena i det heletatt. En halvtime/ trekvart om gangen går somregel bra, bare jeg kan sette med ned når jeg føler for det. For i utganspunktet vil jeg ikke ha en helt 100% sittende jobb da får jeg vondt i ryggen.

Skrevet

Du har eit urealistisk bilete av korleis lærarer jobbar, Jane. Du kan ikkje sette deg når du føler for det. Og pausene mellom timar går med til bytting av bøker, kopiering, kan hende ein dotur, konfliktløysing mellom elevar i gangen. Null sitte og skravle over ein kaffekopp.

Skrevet

Så for å sette det på spissen så mener du at en person i rullestol eller som er avhengig av krykker ikke kan bli lærer?

Jeg skjønner kanskje at noe av det jeg har skrevet er dradd litt langt men jeg utforsker jo bare mulighetene.. Etter nesten et år med sykemelding er jeg helt nedbrutt så I'm grasping for straws here.

Føler at jeg må liksom ha en plan når jeg skal snakke med NAV slik at hele prossessen går litt lettere. Har hatt nok problemer med den papirmølja der.

Slik jeg ser det så kommer det jo ann på hvor mye jobb du har. Om du bare er faglærer i noen få fag/klasser, og man er 50-80% lærer så må man jo ha noe tid til å sette seg ned med retting og annet papirarbeid i mellom sine egne timer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...