Gå til innhold

Flettingsfelt og uhell.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt et uhell med bilen. Han mener det er min feil, jeg mener det er hans feil. Forsikringsselskapene får ta seg av det spørsmålet, men jeg blir jo nysgjerrig. Ville ikke falt meg inn at det skulle vært min feil, før han begynte å skjelle meg ut og var ordentlig skummel. Ikke ville han skrive skademelding heller, og jeg hadde ikke mer batteri på mobilen.

I alle fall.. Jeg kjørte inn i Operatunnelen (oppe i åsen mot Ekeberg der) E18 mot Drammen. Det er en slik vei som på en måte er to felter, men som smalner inn fra venstre slik at det blir en fil. Jeg lå først med en bil ganske rett bak meg. Så gasser den bilen i smalfeltet på venstre side for å komme inn foran meg, jeg har allerede begynt å avpasse farten fordi det smalner inn så mye. Det naturlige ville jo vært at han hadde forsøkt å komme inn bak meg og foran den andre bilen bak meg.

Det var 60 der omtrent, men han kjører nok veldig mye fortere. Og siden han er henger blir det for trangt for oss begge, så selv om jeg bremser med er det ikke plass til oss begge og hengeren hans tar venstresiden på bilen min. Selv om han kjørte uforsvarlig, så er vel ikke dette noe jeg kan bevise siden skadene mine er på bilen mens hans er på hengeren? Da ser det vel ut som jeg kjørte på hengeren hans i stedet, selv om han ikke avpasset farten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vanlige er vel at hvis man prøver å legge seg inn i venstre felt der det er heltrukket linje, er det din feil om det skjer noe, er det striplet linje er det delskyld, er det åpent felt er det den som ligger i høyre felt sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanlige er vel at hvis man prøver å legge seg inn i venstre felt der det er heltrukket linje, er det din feil om det skjer noe, er det striplet linje er det delskyld, er det åpent felt er det den som ligger i høyre felt sin skyld.

Linjen hadde sluttet fordi det hadde smalnet inn så mye allerede.

Feltet var på en måte slik: ʃ|

Jeg lå i høyre og han i venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"§ 8. Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse."

Men hva når det da går galt? Blir det fordelt skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettefelt = gjensidig vikeplikt, og da blir det nok skylddeling. Dvs at du må betale skader på egen bil selv.

Skifte av kjørefelt blir en annen sak, siden det er snakk om at man legger seg over i et annet felt og da har vikeplikt, mens i flettefelt er det to felt som går sammen i ett, og begge felt har vikeplikt.

Sedvane er at man kjører annenhver, og dersom en tydelig ligger foran slipper man denne frem. Men det er mange duster i trafikken som tror at de er Petter Solberg, og hiver inn gassen, når de ser at noen kan komme før dem, og de skaper mange potensielt farlige situasjoner.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...