AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Man leser mange suksesshistorier vedr. lavkarbo, men hva med dem som ikke er fornøyd? Hørte snakk om noen som gikk ned i vekt på lavkarbo - men deretter gikk tilbake til sitt tidligere kosthold, og la på seg alt + 5 kilo til !! Så det er sikkert noen som har negative erfaringer også. anyone?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Ned i vekt på milkshakekurer eller ned i vekt med lavkalori for deretter å gå tilbake til gammelt kosthold fører vanligvis også til vektoppgang. Det er derfor de fleste sier at lavkarbo er en livsstil, ikke en diett. Og det er derfor de fleste bør fokusere på livsstilsendringer og ikke evinnelig tjas om slanking. 3
Favole Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Man leser mange suksesshistorier vedr. lavkarbo, men hva med dem som ikke er fornøyd? Hørte snakk om noen som gikk ned i vekt på lavkarbo - men deretter gikk tilbake til sitt tidligere kosthold, og la på seg alt + 5 kilo til !! Så det er sikkert noen som har negative erfaringer også. anyone? Det er med lavkarbo som alt annet, for noen fungerer det og for andre ikke, men om det har gitt en positiv effekt så er det jo bare dumskap å gå tilbake til et kosthold som fra før har vist seg å gi utslag i overvekt. Uansett hvilken metode en velger for å gå ned i vekt, så er litt av cluet å holde seg til det opplegget, og ikke gå tilbake til gamle og dårlige vaner
Gjest Vampen Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 (endret) Man leser mange suksesshistorier vedr. lavkarbo, men hva med dem som ikke er fornøyd? Hørte snakk om noen som gikk ned i vekt på lavkarbo - men deretter gikk tilbake til sitt tidligere kosthold, og la på seg alt + 5 kilo til !! Så det er sikkert noen som har negative erfaringer også. anyone? Sånn er det vel med alt? Det er en grunn til at man ble feit med det gamle kostholdet, så går man rett tilbake i gamle spor vil man logisk nok legge på seg. Endret 5. august 2011 av Vampen 3
Gjest Vettel Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Sier vel seg selv, går man tilbake til gammelt kosthold/livsstil som man la på seg av, så går man opp igjen. Dessverre...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Da fungerte jo lavkarbo da? Vedkommende gikk ned i vekt, og lavkarbo var tydeligvis mye bedre enn det gamle kostholdet.... 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #7 Skrevet 6. august 2011 Sier vel seg selv, går man tilbake til gammelt kosthold/livsstil som man la på seg av, så går man opp igjen. Dessverre... Jo, men det var ikke det jeg mente.... er jo naturlig at personen gikk opp igjen til startvekt - men at hun la på seg 5 kilo I TILLEGG til sin opprinnelige vekt, er jo ikke bra... det betyr jo at hvis man prøver seg på lavkarbo og det ikke funker, så kan man risikere å bli mer overvektig enn man var i utgangspunktet... ?
Gjest Vampen Skrevet 6. august 2011 #8 Skrevet 6. august 2011 Jo, men det var ikke det jeg mente.... er jo naturlig at personen gikk opp igjen til startvekt - men at hun la på seg 5 kilo I TILLEGG til sin opprinnelige vekt, er jo ikke bra... det betyr jo at hvis man prøver seg på lavkarbo og det ikke funker, så kan man risikere å bli mer overvektig enn man var i utgangspunktet... ? Jammen det funket jo! Hun gikk jo ned! Det er det hun gjorde etterpå som ikke funket. 4
Redbull Skrevet 6. august 2011 #9 Skrevet 6. august 2011 Jo, men det var ikke det jeg mente.... er jo naturlig at personen gikk opp igjen til startvekt - men at hun la på seg 5 kilo I TILLEGG til sin opprinnelige vekt, er jo ikke bra... det betyr jo at hvis man prøver seg på lavkarbo og det ikke funker, så kan man risikere å bli mer overvektig enn man var i utgangspunktet... ? Hun tok vel helt av med raske karbs da, siden det var lenge hun hadde smakt det! Du legger jo ikke på deg uten å ligge i kalorioverskudd...
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #10 Skrevet 6. august 2011 Greien er den at man kutter ned på karbs til de grader, og når man da går tilbake til vanlig kosthold med vanlig mengde karbo så får kroppen et sjokk. Den er vant til å forbrenne fett, og ikke så mye karbo. Og nå pøser man på med karbo og kutter ned fett. Har man levd på lavkarbo så skal man ikke plutselig gå tilbake til samme mengde karbohydrater. Man må øke sakte og gradvis så kan man spise samme antall karbohydrater uten at det påvirker vekten. Men hvorfor gå på lavkarbo hvis man absolutt ikke må? Folk flest klarer fint å gå ned på den vanlige måten, spise sunt og variert og ligge i underskudd. Det er bare disse lavkarbofanatikerene som mener at deres kosthold er best for å gå ned i vekt, at det er sunnest osv, bare tull. 1
Frøken Smilla Skrevet 6. august 2011 #11 Skrevet 6. august 2011 Tja, jeg har ingen førstehåndserfaring med lavkarbo, men har to uavhengige kilder (nære bekjente) som begge opplevde å bli skikkelig tungsindige, på grensen til deprimerte, da de gikk over til lavkarbo. De trivdes for så vidt med maten, begge to, og gikk i grunn ned i vekt også, men opplevde altså et sånt altoppslukende tungsinn. De sluttet begge på lavkarbo og gikk over til et sunt og balansert kosthold med karbohydrater som en liten del av det, og dermed gikk depresjonen over.
momo Skrevet 7. august 2011 #12 Skrevet 7. august 2011 Jeg har gode og dårlige erfaringer med lavkarbo. Prøvde først ketosekuren, og jeg var i ketose hele kuren. Var bare første uken jeg gikk ned i vekt, etter det så gikk jeg opp nøyaktig 400 g hver uke, også ble jeg faktisk syk, ble utrolig sliten, var helt tappa for all energi. Gikk vel på kuren i 5-6 uker før jeg ga opp. Men da gikk jeg over til fedon lignende lavkarbo. Og jeg gikk ned 32 kg på 1 år, uten å trene eller være fysisk aktiv. Jeg hadde en sykdom da som hindret meg helt fra å være fysisk aktiv.
Redbull Skrevet 7. august 2011 #13 Skrevet 7. august 2011 Jeg er gått over fra veldig lavkarbo til sunne grove karbohydrater, ikke brød, ris og pasta, ikke mel eller sukker. Endel frukt, grønnsaker og havregryn istede. Jeg er begynt med tung vekttrening og løper langt, så jeg var helt tom av å ikke spise karbs. Men jeg er fortsatt nøye på hva karbs jeg putter i munnen, og lager lavkarbo kaker osv. Jeg ble også utrolig lei alt fettet, men det er min egen feil da jeg kun spiste bacon, fløte, seterrømme, smør istede for oljer, avokado osv
Sarafina Skrevet 7. august 2011 #14 Skrevet 7. august 2011 Jammen det funket jo! Hun gikk jo ned! Det er det hun gjorde etterpå som ikke funket. Ikke enig i dette, og jeg er også enig med TS, og har lurt på det samme. Har selv begynt med lavkarbo nettopp, og er fornøyd så langt. Men vet jo ikke hvordan det vil fungere på meg. Hvis jeg så skulle gå tilbake til karbo-kosthold, så er det jo naturlig at jeg vil gå tilbake til startvekt! Men dersom jeg går opp 5 kilo til, utover det jeg startet med, så er det jo håpløst og nesten en grunn til å ikke kaste seg på lavkarbo i det hele tatt.
Gjest Vampen Skrevet 7. august 2011 #15 Skrevet 7. august 2011 Ikke enig i dette, og jeg er også enig med TS, og har lurt på det samme. Har selv begynt med lavkarbo nettopp, og er fornøyd så langt. Men vet jo ikke hvordan det vil fungere på meg. Hvis jeg så skulle gå tilbake til karbo-kosthold, så er det jo naturlig at jeg vil gå tilbake til startvekt! Men dersom jeg går opp 5 kilo til, utover det jeg startet med, så er det jo håpløst og nesten en grunn til å ikke kaste seg på lavkarbo i det hele tatt. Som en bruker her over deg her er inne på, om man hopper rett over til høykarbo eller betraktlig mer karber, så kan kroppen få sjokk. I LCHF kosthold går jo kroppen over til fettforbrenning, noe som vil bli "ødelagt" om man hiver innpå med karbohydrater. Det er en grunn til at de fleste lavkarbo retningene anbefaler en overgang med opptrapping av karbohydrater over tid. I tillegg sier det at hun har lagt på seg 5 kg ingen verdens ting om effekten av lavkarbo. Jeg kjenner mange, meg selv inkludert, som etter en eller annen form for kur legger på seg alt pluss litt til etter at man er ferdig med kuren. Det er ikke noe som er særegent for lavkarbo, men som er relativt normalt for mange kurer, fra lavkarbo til Grete Rode. Jeg kjnner faktisk ganske mange som har lagt på seg alt, pluss både 5, 10 og 15 kg etter en GR kur. Det er en grunn til at det finnes et uhøytidlig ordtak som sier "Jeg vet om mange som har gått ned i vekt med GR, men kjenner få som har holdt seg nede.". Det sier ingen ting om effekten av kuren, kuren funker jo iom at man går ned, men sier derimot mye om at man gjør noe feil etter at man er ferdig med kuren. Jeg har opplevd flere ganger å gå ned med lavkalori, for så å legge på meg alt og litt til etter en stund. Jeg vet med meg selv at det kommer av dårlige vaner etter en kur. Jeg har vært så flink at jeg "fortjener" litt belønning, den ene colaen blir til flere, det er lov å skeie ut-mentaliteten vinner oftere, favoritt tv-serien trumfer trening ect., i tillegg til at jeg glir mer og mer tilbake i det gamle sporet. Før man vet ordet av det har man lagt på seg. Kort sagt, man er så fornøyd med å være ferdig at man ikke tenker langsiktig nok i forhold til hvordan man skal klare å holde vekta. (Og jada, jeg ser også på lavkarbo som en livsstil, men jeg ser på selv ketolyse-kuren, som jeg følger, og den fasen hvor jeg skal ned i vekt, som en kur. Når jeg når målet kommer jeg til å gå over til en mer liberal form for lavkarbo, da er kur-delen ferdig.)
en kompis Skrevet 7. august 2011 #16 Skrevet 7. august 2011 Visst vedkommende gikk opp til samme vekt, for deretter å legge på seg 5kg...da har ikke vedkommende gått tilbake til det personen spiste før. Men har spist for mye av det personen spiste før. Man kan ikke skape en vektøkning av ingenting. 1
Redbull Skrevet 8. august 2011 #17 Skrevet 8. august 2011 Visst vedkommende gikk opp til samme vekt, for deretter å legge på seg 5kg...da har ikke vedkommende gått tilbake til det personen spiste før. Men har spist for mye av det personen spiste før. Man kan ikke skape en vektøkning av ingenting. Nettopp!!
Sarafina Skrevet 8. august 2011 #18 Skrevet 8. august 2011 (endret) (Og jada, jeg ser også på lavkarbo som en livsstil, men jeg ser på selv ketolyse-kuren, som jeg følger, og den fasen hvor jeg skal ned i vekt, som en kur. Når jeg når målet kommer jeg til å gå over til en mer liberal form for lavkarbo, da er kur-delen ferdig.) Ok, skjønner. Da har vi jo kommet frem til at personen kan ha gått tilbake til nøyaktig det samme som han spiste før, men at det ble for stor overgang for kroppen og at derfor la på seg +++ kilo. Når jeg leser dette, blir jeg i tvil om det var riktig av meg å gå over til lavkarbo. Lurer på en ting til: det med en mer liberal form for lavkarbo, er noe jeg også kanskje kunne tenkt meg å følge. Lurer derfor på hvor fanatisk man egentlig må være for at lavkarbo skal kunne gi effekt? Kan man spise f eks lavkarbobrød til lunsj og frokost og middag med litt mindre karber - men ellers fortsette med noe haveregøt og pasta etc., samt noe sjokolade i helgene - og samtidig gå ned litt? (jeg har bare noen få kilo jeg ønsker å gå ned, så jeg tenker at det kanskje da holder å kjøre en mer liberal "diett"?) Endret 8. august 2011 av Sarafina
Redbull Skrevet 8. august 2011 #19 Skrevet 8. august 2011 Ok, skjønner. Da har vi jo kommet frem til at personen kan ha gått tilbake til nøyaktig det samme som han spiste før, men at det ble for stor overgang for kroppen og at derfor la på seg +++ kilo. Når jeg leser dette, blir jeg i tvil om det var riktig av meg å gå over til lavkarbo. Lurer på en ting til: det med en mer liberal form for lavkarbo, er noe jeg også kanskje kunne tenkt meg å følge. Lurer derfor på hvor fanatisk man egentlig må være for at lavkarbo skal kunne gi effekt? Kan man spise f eks lavkarbobrød til lunsj og frokost og middag med litt mindre karber - men ellers fortsette med noe haveregøt og pasta etc., samt noe sjokolade i helgene - og samtidig gå ned litt? (jeg har bare noen få kilo jeg ønsker å gå ned, så jeg tenker at det kanskje da holder å kjøre en mer liberal "diett"?) Ja, så lengedu ikke lever LCHF og spiser masse fett i de måltidene med lite karber så
Sarafina Skrevet 8. august 2011 #20 Skrevet 8. august 2011 Ja, så lengedu ikke lever LCHF og spiser masse fett i de måltidene med lite karber så Ok, takk for svar! Det høres jo logisk ut Tenker jo at høykarbo-kostholdet jeg har kjørt til nå med mye pasta, kjeks etc. er jo ikke godt for noen, og jeg er heller ikke spesielt glad i mye fett... Lagde meg en LCHF-pannekake med masse smør og bacon, og den falt ikke i smak. Og det å følge "Spis deg slank"-dietten til punkt og prikke, har jeg inntrykk av at passer best for de som vil gjøre en drastisk livsstilsendring og kanskje har mer enn 4-5 kilo de ønsker å gå ned. Eller? Personlig synes jeg ihvertfall at den virker veldig "streng". Andre som kjører en middelvei?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå