Gå til innhold

SOS Grønnplante

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en liten grønnplante fra en snill eldre nabo. Jeg tipper det er en avlegger (er det det man kaller det?) som hun har tatt fra en egen plante. Hun sa hun ikke husket navnet på den, men at det bare var å gi den "passelig mye" vann og plante den om i en større potte etterhvert. Utrolig koselig av henne! Men jeg har absolutt null peiling på planter, så nå trenger jeg hjelp.

Jeg har lyst til å lære og synes det virker spennende å se denne planten vokse. Jeg har hatt den i et par måneder nå og har overraskende nok klart å holde liv i planten. Den vokser og får stadig vekk nye blader. Jeg vil svært gjerne se den vokse seg stor og fin, men hva gjør jeg videre? Hvor ofte skal den ha vann? Når må den i en større potte, og hvor stor potte (i dag står den i en avklipt melkepakke)? Skal den gjødsles? :vetikke:

Jeg har gitt den vann litt sånn i rykk og napp, den sto helt uten vann da jeg var på ferie i to uker og hadde det helt fint da jeg kom hjem. Den står i et vindu der den får masse lys men aldri direkte sollys (overbygd veranda utenfor).

Planten har mørkegrønne blader med lysegrønne "striper", og bladene er liksom dråpeformede og har glatte kanter. Noen som skjønner hva det kan være? Har prøvd å googlet det, men finner ikke ut hvilken plante det er.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en gullranke, og den er det nærmest umulig å ta knekken på :) Du kan vente med å potte den om til neste år, men du kan også gjøre det nå dersom du vil ha den i en penere potte. Hvis du gjør det nå bør du velge en potte som ikke er noe særlig større enn det den står i nå, da det vil ta tid for den å etablere røtter osv.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svaret!

Jeg googlet gullranke, men det er ikke den. Dråpeformen på bladene går motsatt vei liksom. Altså at de er smalest inne ved stilken og brede/runde ytterst. Men det virker som en lettstelt plante siden jeg ikke har klart å ta livet av den ennå. ;)

Det nærmeste jeg klarer å finne er denne, men min plante ser ikke akkurat sånn ut. Det kan jo være fordi den er så liten ennå, men jeg klarer ikke helt å se for meg at den skal bli sånn som det der.

Skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig å finne et bilde av den når jeg søker på grønnplante eller green plants på google bilder. Det kommer opp bilder av tusenvis av grønnplanter, men jeg finner ikke noe som ser helt ut som den jeg har. Det finnes sikkert et bedre søkeord på engelsk enn green plants tipper jeg. Men hva?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...