AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Hei! Jeg er nybegynner innen shipping området og er på utskikk etter en enkel bok som forklarer hovedlinjene innenfor shipping. Jeg skal ta sjørett nå i høst, men føler at det ikke er nok med bare jussen, jeg vil gjerne ha inn handel, skip og alt det andre også. Jeg får jo noe gjennom jussen, men føler allikvel at det store ”shipping” bilde uteblir. Akkurat nå leser jeg ”elements of shipping”. Det er en bok på 500 sider, og er vel ikke akkurat en slik, liten håndbok som jeg er på utskikk etter. Men i mangel på noe annet er det nå den jeg leser.. Jeg finner ingen bøker som passer til tittelen ”shipping for dummis”. Noen som har noen gode råd til meg, enten når det gjelder bøker, tidskrifter eller lignende? Eller andre måter jeg kan tilegne meg kunnskap på? (Internett er så stort og får ikke den samme gode oversikten av å bare sitte og lese på nettet syns jeg). Håper det er noen der ute som har noen gode råd til meg!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Klassikeren for økonomistudenter er ihvertfal Maritime Economics av Martin Stopford. Den er også en murstein, men har en del enkeltkapitler som kanskje kan passe for deg om du ikke vil lese alt det økonomiske. Shippinghistorie, shipping i ulike deler av verden, fraktratesystemet, skipstyper osv.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Takk for svar! Jeg så faktisk på den da jeg var i bokhandleren, men endte opp med den jeg leser nå. Den tar vel for seg det meste og er veldig dekkende, så om jeg leser (og forstår) alt der er jeg nok godt rustet. Men skulle så gjerne hatt en liten innføringsbok først.. Syns alltid jeg forstår hovedlitteraturen bedre om jeg har fått en liten innføring i emnet først. Har forresten bestilt en shipping ordbok, fant ut at jeg trenger det
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Du kan også lese Tradewinds, det er avisen for shipping. Jeg lærte mye av å få de daglige nyhetsbrevene, da ser man hvilke konsepter som er viktige i praksis og mye av det er ganske greit å forstå selv uten noe særlig bakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #5 Skrevet 6. august 2011 Det gjør jeg allerede Føler med på de internettsidene jeg syns gir en god oversikt. Så kanskje jeg er på rett spor da? Den beste måten er vel å snakke med noen som har jobbet innenfor bransjen i mange år og suge til seg alt av kunnskap fra denne. hm... Må se om jeg kan igle meg innpå noen smartinger utover høsten
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #6 Skrevet 6. august 2011 Det heter forresten "å være på utkikk"! Kj-lyd!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #7 Skrevet 6. august 2011 TS her: Oida. Det var da leit at jeg skulle gjøre en så stor feil og skrive et ord feil (leser du nøye gjennom finner du sikkert en til). For det må jo være en stor feil siden du gidder å kommentere det, og bare det - hehe. Men du har ikke noen tips til meg om shipping bøker? Kun skrivefeil du bryr deg om?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #8 Skrevet 6. august 2011 TS her: Oida. Det var da leit at jeg skulle gjøre en så stor feil og skrive et ord feil (leser du nøye gjennom finner du sikkert en til). For det må jo være en stor feil siden du gidder å kommentere det, og bare det - hehe. Men du har ikke noen tips til meg om shipping bøker? Kun skrivefeil du bryr deg om? Ah, dette svaret var friskt og fint - det likte jeg! Jeg svippet innom tråden i tilfelle det handlet om å bestille bøker fra utlandet, og dermed blir det "shipping" av bøker Det hadde jeg klar noen tips på. Men kan ingenting om sjørett, beklager!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #9 Skrevet 6. august 2011 Takk for det Har oppdaget, etter en del timers søking på nettet, at det er utallige sider om shipping - i den forstand du mener; frakt av enkelt gjenstander. Veldig mye faktisk, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå