AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Jeg nevner ikke hvilken Kiwi dette var, men historien er som følger: Jeg går etter datovarer, jeg legger ikke skjul på det. Og er alltid høflig, roter ikke hyllene, og holder aldri på når ansatte jobber som verst i hyllene,for å ikke forstyrre de. For et par dager siden så var jeg på tur innom en kiwi i nærheten,det var varmt og innen jeg hadde kommet til det siste var jeg ganske sliten. Jeg hadde bladd igjennom de eskene der hvor kvikklunsjen ligger, og jeg pleier ikke å rote, og legger alltid ting tilbake på plass når jeg har lett. Denne gangen var jeg sliten, og jeg kunne kanskje ha sagt ifra, men snakk om å gjøre mye ut av det. Først så kommer en sur megge av en ansatt tilbake til meg, og sier, hva er det du har gjort, før hun føyk av gårde for å hente butikksjefen, som vifter med fingeren og signaliserer at jeg skal komme bort til ham. "Er det du som har gjort dette". "Vi skal f*en ikke rydde opp etter deg, vet du hva, ta med deg det du fant og så vil jeg ikke se deg her lenger, kjøper du eller er du bare her og ser etter datovarer?" For å si det sånn, jeg hadde skjønt det hvis jeg hadde rullert, stjålet, eller rotet MYE og med vilje flere ganger. Men her var det ikke snakk om en advarsel, noe man kunne gjort i et sånn tilfelle, eller bedt meg gå tilbake for å rydde opp. Jeg ble irritert og gadd ikke å forklare at jeg var litt sliten, men burde sagt ifra om det. Er det bare meg som mener at han overreagerer, og har null rett til å utestenge meg på det tynne grunnlaget? Tyveri, rullering ol. er noe helt annet, dette er noe helt annet, og hva med unger som roter rundt i hyllene, det skjer ofte det. Jeg er 100% sikker på at dette handler om at han bare ville ha en unnskyldning for å nekte en datojeger å komme inn i butikken, men så SYLTYNN grunn. Jeg handlet der også den dagen, og jeg har handlet der tidligere. Når jeg dro så var jeg veldig usikker på om jeg egentlig var utestengt, eller om han bare blåste ut litt damp fordi han var litt sinna, for man skal faktisk ha en god grunn for å nekte noen, og det var litt rot, i 2 kvikklunsjbokser, som dere vet så er ikke de store. Butikken ellers var spotless! Nå skal det sies at jeg egentlig gir blaffen i den kiwi butikken, jeg har 6 andre kiwi butikker i nærheten, så det er ikke noen direkte krise, men jeg mener fortsatt at fyren kunne sagt det på en rolig måte, bedt meg om å rydde opp, hvor jeg kunne forklart meg ordentlig, men sånn han oppførte seg så gadd jeg bare ikke. Hva mener dere?
Gjest Regza Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Var det sånn at du ikke ryddet fordi du var sliten? Jeg antar kiwi butikkene har en del datojegere som du kaller de. Og de som jobber der blir nok lei av å måtte rydde opp etter de hele tiden. Men joda, de kan utestenge deg på hvilket som helst grunnlag. 4
camze Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 For å være ærlig skjønner jeg ikke at folk gidder å bruke tiden sin på slikt.. Å lete etter datovarer altså.. Men helt klart feil oppførsel av han sjefen! Jeg har jobba på kiwi, og jeg vet hvor lite de liker at det kommer datojegere innom 7
Gjest Ruccola Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Kanskje de er plaget med flere enn deg, og at dette bare var dråpen som fikk begeret til å renne over? Tenker du ikke skal ta det så tungt om dette er første gangen det har skjedd deg
Sophia. Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Jeg skjønner heller ikke at folk gidder å bruke tid på slikt, men så lenge du ikke roter i butikken, ser jeg ikke hvofor sjefen skulle reagere på den måten. Men så skjønner jeg også veldig godt at de blir lei av disse datojegrene etter hvert.
Gjest Ruccola Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 For å være ærlig skjønner jeg ikke at folk gidder å bruke tiden sin på slikt.. Å lete etter datovarer altså.. Men helt klart feil oppførsel av han sjefen! Jeg har jobba på kiwi, og jeg vet hvor lite de liker at det kommer datojegere innom Men når man faktisk får varer gratis om man bruker litt tid på dette, så skjønner du det vel...? Altså, det er ikke alle som har så god råd her i landet heller Skal vere helt ærlig at jeg titter mer på datoer på Kiwi enn på andre butikker, og er det en utgått vare som jeg trenger/bruker, så tar jeg med meg både en utgått og en ny vare bort i kassen, og får da den nye varen gratis. Men jeg tar som regel bare en eller to, og jeg gir da gjerne beskjed til butikken om at der ligger flere i hyllen så de kan ordne det opp selv (Har jobbet mange år i dagligvare selv ) Men vi også har en dame her som vi bare kaller for Kiwi-damen Hun finner gjenre en halv handlekurv i slengen om hun bare går på rett tidspunkt (Da ansatte har faste dager og tider de sjekker selv tror jeg )
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Jeg skjønner heller ikke at folk gidder å bruke tid på slikt, men så lenge du ikke roter i butikken, ser jeg ikke hvofor sjefen skulle reagere på den måten. Men så skjønner jeg også veldig godt at de blir lei av disse datojegrene etter hvert. Noen har ikke noe annet valg. Det er mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge, tro det eller ei. 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Jeg skjønner heller ikke at folk gidder å bruke tid på slikt, men så lenge du ikke roter i butikken, ser jeg ikke hvofor sjefen skulle reagere på den måten. Men så skjønner jeg også veldig godt at de blir lei av disse datojegrene etter hvert. Det var rot i 2 små bokser med kvikklunsj, som ikke var stappfulle engang. "Det kommer kunder her altså" eller noe i den duren sa han også. Men til deg over, å utestenge folk på så tynt grunnlag er bare tull. Jeg gjentar, hadde jeg stjålet, gjemt varer (rullert eller lagt det andre steder butikken) og laget et helvetes rot i hele butikken så skjønner jeg. Men det var kun de bittesmå eskene, og resten av butikken var alt som det var når jeg først kom. Men jeg gjentar, jeg tar det ikke tungt, for butikksjefen virket som han hadde en skrue løs. Det er jo ikke særlig profesjonelt å si "vi skal f*en ikke rydde etter deg" ol. Det å spurt hvorfor jeg lot det være sånn, eller høflig sagt "Kan du rydde opp etter deg", saklig og rolig, så hadde ting vært litt annerledes. Ikke noe stort tap, men tragisk likevel.
Mynona Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Det du anser som ryddig i en butikk er ikke sikkert de ansatte anser som ryddig. Kan hende du lager mer rot en du selv tror. Og det er fryktelig irriterende å ha folk i butikken i timesvis som ikke handler. Ja du sa du handlet litt, men om du kjøper 4 ting og går der i 2-3 timer å sjekker i hyllene og roter, er i veien for andre kunder, ansatte osv.. Du kan lett være i veien for ansatte også uten at du skjønner det selv. 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Heisann! Jeg må flire litt. Har jobba i Kiwi. Datojegerene var de værste vi hadde i butikken. Flere av dem mistenkte vi for å gjemme unna varer (og avslørte på overvåkningskameraene). For det første de kom inn å henta datovarer, de handlet minimalt. Dvs vi tjente aldri penger på den, så for butikken, er det helt greit å ha personene utestengt. datogarantien er jo ment slik som ei over beskriver det, at finner du en vare som har gått ut på dato så får du varen/eller ny vare, men det er jo hvis man trenger den varen til vanlig. Jeg skjønte aldri de som gadd å dra med seg et lass med litt spesielle varer fordi ded plutselig fikk de gratis. Skjønner godt at du fikk en utblåsning av kiwisjefen jeg. Antagligvis ser de deg helt anderledes enn det du ser deg selv som. Kanskje du bør revurdere hobbyen din. 11
Mynona Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Jeg skjønte aldri de som gadd å dra med seg et lass med litt spesielle varer fordi ded plutselig fikk de gratis. Haha, husker en som fikk med seg 2 esker med cocktailbær og sånn gelekakepyntgreier. Sånn man skriver på kaker med. Heldig med den du!! Tipper han hadde mye rart i skapet sitt. 2
altflyter Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Jeg skjønner godt at butikksjefen ble sur. Som nevnt er datojegere det mest irriterende som finnes. Og om du var aldri så trøtt så syntes jeg at om du er våken nok til å saumfare en hylle med sjokolade, er du våken nok til å rydde opp etter deg... Sier ikke at du ikke har rett til å lete eller noe, men å rydde opp etter seg er en minimumskrav... 11
altflyter Skrevet 5. august 2011 #13 Skrevet 5. august 2011 Noen har ikke noe annet valg. Det er mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge, tro det eller ei. Jeg gjør det... Derfor bruker jeg fritiden min på å jobbe, så jeg kan tjene penger nok til å slippe å gjøre det der... 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Jeg gjør det... Derfor bruker jeg fritiden min på å jobbe, så jeg kan tjene penger nok til å slippe å gjøre det der... Godt vi er fler
Gjest Regza Skrevet 6. august 2011 #15 Skrevet 6. august 2011 Det var rot i 2 små bokser med kvikklunsj, som ikke var stappfulle engang. "Det kommer kunder her altså" eller noe i den duren sa han også. Men til deg over, å utestenge folk på så tynt grunnlag er bare tull. Jeg gjentar, hadde jeg stjålet, gjemt varer (rullert eller lagt det andre steder butikken) og laget et helvetes rot i hele butikken så skjønner jeg. Men det var kun de bittesmå eskene, og resten av butikken var alt som det var når jeg først kom. Men jeg gjentar, jeg tar det ikke tungt, for butikksjefen virket som han hadde en skrue løs. Det er jo ikke særlig profesjonelt å si "vi skal f*en ikke rydde etter deg" ol. Det å spurt hvorfor jeg lot det være sånn, eller høflig sagt "Kan du rydde opp etter deg", saklig og rolig, så hadde ting vært litt annerledes. Ikke noe stort tap, men tragisk likevel. Og de boksene må ryddes i, selv om du ikke syns det er ett problem, så må faktisk de ansatte rydde i de. Og du var visst i veien også. Da skjønner jeg irritasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #16 Skrevet 6. august 2011 Jeg skjønner godt at butikksjefen ble sur. Som nevnt er datojegere det mest irriterende som finnes. Og om du var aldri så trøtt så syntes jeg at om du er våken nok til å saumfare en hylle med sjokolade, er du våken nok til å rydde opp etter deg... Sier ikke at du ikke har rett til å lete eller noe, men å rydde opp etter seg er en minimumskrav... Er du blind? Jeg skrev at innen at jeg var ferdig med å sjekke kvikklunsjen var jeg helt utslitt, pga varmen, jeg har aldri vært så utkjørt som jeg var den dagen. Egentlig var planen å sjekke litt til, men jeg orket ikke. Og å blåse opp pga. 2 små esker er overreagering, og jeg tror at butikksjefen kun var ute etter en grunn til å utestenge en som går etter datovarer.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #17 Skrevet 6. august 2011 Det du anser som ryddig i en butikk er ikke sikkert de ansatte anser som ryddig. Kan hende du lager mer rot en du selv tror. Og det er fryktelig irriterende å ha folk i butikken i timesvis som ikke handler. Ja du sa du handlet litt, men om du kjøper 4 ting og går der i 2-3 timer å sjekker i hyllene og roter, er i veien for andre kunder, ansatte osv.. Du kan lett være i veien for ansatte også uten at du skjønner det selv. Blind du og? Jeg var faktisk ikke i veien, fordi det var ingen ansatte som jobbet i noen av hyllene når jeg holdt på. Det var en, men jeg ventet til han var ferdig. Og jeg vet godt hvordan jeg etterlot de hyllene jeg letet i, og alle varer sto der de skulle, helt som de sto i utgangspunktet. Det er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet, for det eneste stedet det ble _litt_, og jeg understreker litt rot var i de 2 små eskene som begge var litt over halvfulle med kvikklunsj. En annen ting er, bla. kvikklunsjen var veldig på overtid, flere MÅNEDER, så jeg gjorde faktisk butikken en stor tjeneste. Greit at sjokolade kan være bra en stund etter datoen angir, det er jo snakk om "best før" med sjokolade, ikke "brukes innen", men man kan være uheldig og. Sjokolade kan bli harskt, og det er ikke alt som holder seg lenge, selvom det i teorien skal det. Eller for å si det sånn, det skal ikke forekomme, at noe blir liggende kanskje 1 uke over, selvom det ikke er greit det heller, så er det ok så lenge det gjelder en liten ting. Men var det snakk om MYE, og MÅNEDER over datoen. Hadde det vært bedre at Kiwi solgte den kvikklunsjen? Noe de hadde gjort hvis jeg ikke hadde vært der og funnet den. Det er snakk om kvikklunsj fra utgangen i mai, bare så det er sagt. Det er noe dere ikke har tenkt på
Batteri Skrevet 6. august 2011 #18 Skrevet 6. august 2011 (endret) Jeg gjør det... Derfor bruker jeg fritiden min på å jobbe, så jeg kan tjene penger nok til å slippe å gjøre det der... For en totalt meningsløs og idiotisk kommentar. Det er ikke alle som er i stand til å jobbe og tjene penger. Hva vet du om brukerens livssituasjon? Eller skulle du bare gni inn at du kan tjene penger? Endret 6. august 2011 av Batteri 5
Gjest Katee Skrevet 6. august 2011 #19 Skrevet 6. august 2011 Er du blind? Jeg skrev at innen at jeg var ferdig med å sjekke kvikklunsjen var jeg helt utslitt, pga varmen, jeg har aldri vært så utkjørt som jeg var den dagen. Egentlig var planen å sjekke litt til, men jeg orket ikke. Og å blåse opp pga. 2 små esker er overreagering, og jeg tror at butikksjefen kun var ute etter en grunn til å utestenge en som går etter datovarer. Ærlig talt, om du er sliten eller ikke, er da ikke butikksjefen sitt problem. Har du rotet får du rydde opp etter deg, eller så får du la være å rote. Det er normal folkeskikk å rydde etter seg. 20
Supraspinatus Skrevet 6. august 2011 #20 Skrevet 6. august 2011 Jeg synes kiwi burde avvikle hele opplegget. Formålet er jo ikke at "datojegere" skal kunne komme inn å tjene seg en slant eller et brett coctailbær. Er man arbeidsufør, eller av andre grunner ikke får jobb osv kan man gå til NAV. Jeg vil tippe at dersom man er i stand til å rote i hyllene i butikker flere timer om dagen er man også i stand til å være ansatt i den samme butikken som varepåfyller eller tilsvarende. Dersom man ikke vil jobbe får man takke seg selv. Formålet med denne datogarantien er at det skal gi kunden grunn til å tro at Kiwi er flinkere å rullere varene sine enn andre butikker. Og samtidig motivere de ansatte til å gjøre en bedre jobb. Konsekvensen er at mange butikker ikke gidder å ta inn mer enn det absolutte minimum med basisvarer og langt i fra noen litt mer eksotiske varer. Dette går absolutt ikke i kundens favør. 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå