Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se for deg at det en gang i fremtiden vil komme et reisealternativ som går ut på at: Hvis du skal til f.eks Australia, og ikke har tid til å bruke mange timer på å komme deg dit, så kan du velge å kopiere DNA-et ditt, få det sendt til Australia. Der kan de kopiere ut deg sånn som du var i det øyeblikket du ble kopiert.

Dette ville selvfølgelig ikke ta mer enn noen få minutter, og den originale deg ville bli "slettet"

Spørsmålet mitt er: Den kopien som dukker opp i Australia, vil den være DEG? Vil det du føler er deg selv sitte oppe i hodet på kopien, eller vil det bare være en som er helt lik deg selv på alle mulige måter? Veldig vanskelig å få formulert dette på en fornuftig og forståelig måte, så jeg håper dere som tar dere tid til å lese, forstår hva jeg vil få frem :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det vil ikke være deg. Og jeg tror ikke det er mulig å kopiere noen organisme, prinsipielt sett. Ned til den minste lille kvark og den minste lille kvantefysiske hendelse i kroppen din? No way.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det vil ikke være deg. Se for deg dette:

Du blir satt i fengsel. Mens du er i fengsel kommer det en gjeng vitenskapsfolk og kopierer deg. Kopien din blir plassert ute i samfunnet.

DU sitter fortsatt i fengsel.

Velkommen til forum, forresten!

Endret av K.A.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke om de bare kopierer DNAet, da ville en dukke opp i Australia uten minner elle kunnskap av noe slag siden dette ikke er lagret i DNAet. Hvis de derimot klarte å overføre en eksakt kopi helt ned til atom- eller elementærpartikkel-nivå så tror jeg du ville vært den samme. Minnene våre og "sjelen" vår er jo lagret ved hjelp av kjemiske prosesser i hjernen.

AnonymBruker
Skrevet

.. og velkommen til forumet, bra første innlegg!

Skrevet

Artig spørsmål. Som Anonym i innlegg #4 sier, så kommer det an på om kopien er komplett, med minner og alt. Er den det, så er det jo deg. Er det bare en kopi av cellesammensetningen din, så ser den ut som deg, men vil være like uvitende som en nyfødt.

Skrevet

Artig spørsmål. Som Anonym i innlegg #4 sier, så kommer det an på om kopien er komplett, med minner og alt. Er den det, så er det jo deg. Er det bare en kopi av cellesammensetningen din, så ser den ut som deg, men vil være like uvitende som en nyfødt.

Den er jo ikke deg, uansett hvor identisk den måtte være med minner og alt. Den kan til og med TRO den er deg, men den vil ikke være deg. Den vil bare være en perfekt kopi av deg.

Ta to eksakte kopier av et dokument, for eksempel. På begge arkene står nøyaktig samme informasjon, og de ser helt identiske ut. Men det er jo likevel to ark, ikke ett og samme.

Eller du kan ta eksempelet mitt i mitt tidligere innlegg her.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Oo artig tanke! Jeg velger å gå for det mindre vitenskapelige tenk-om scenarioet og ser for meg at vi kopierer et menneske som vi kopierer et ark med skriften "Hallo" på.

Helt teknisk sett er jo arket likt, kanskje til og med nesten identisk, men det er jo ikke orginalen er det vel? Og blir det mindre orginalt jo flere kopier man lager? En førsteutgave er jo mye mer verdt enn "bare" en kopi.

Og om jrg blir kopiert, og så blir orginalen slettet - da dør jo jeg, sant? Kopien min blir bare en creepy etterligning som tror den er meg, men jeg er jo borte...

Blir som sluttscenen i "Avatar" der Jake Sully (?) sin bevissthet blir overført til en annen kropp - er det da Jake som er i den nye kroppen, eller er det bare en kopi?

Tror jeg trenger en kopp kaffe jeg :fnise:

Gah, K.A kom meg i forkjøpet :kaffekopp:

Endret av Wombat
  • Liker 1
Skrevet

Hva med kloning? Blir man heelt lik seg selv da?

Skrevet

Klonen er jo fortsatt sitt eget individ, uavhengig av deg, uansett hvor identisk den måtte være med deg i fysikk og tankegang.

Skrevet

Kloner vil ikke være helt identiske heller, siden det skjer ting under svangerskapet som kan endre hvordan gener uttrykkes. Ikke mye, men litt. Det vil selvsagt være ganske små ting. Men selv ikke eneggede tvillinger, som i prinsippet er kloner av hverandre, er helt identiske.

Skrevet

Kloner vil ikke være helt identiske heller, siden det skjer ting under svangerskapet som kan endre hvordan gener uttrykkes. Ikke mye, men litt. Det vil selvsagt være ganske små ting. Men selv ikke eneggede tvillinger, som i prinsippet er kloner av hverandre, er helt identiske.

Har ikke dette spørsmålet blitt diskutert her gang på gang tidligere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...