Gå til innhold

Dramatisk personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De færreste med en personlighetsforstyrrelse finner ut av det selv. De ender vanligvis hos lege/terapeut etter en eller annen krise, hvor det blir svært tydelig at det er et problem som gjør omgang med andre problematisk. Oftest familie som får det.

Noen få innser selv at de trenger hjelp og at de antakelig har en diagnose.

Langt de fleste lever lykkelig uten diagnose og tyrraniserer alle rundt seg hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste med en personlighetsforstyrrelse finner ut av det selv. De ender vanligvis hos lege/terapeut etter en eller annen krise, hvor det blir svært tydelig at det er et problem som gjør omgang med andre problematisk. Oftest familie som får det.

Langt de fleste lever lykkelig uten diagnose og tyrraniserer alle rundt seg hele livet.

Hysterisk eller dramatiserende personlighetsforstyrrelse

Overflatiske, svingende følelser, dramatisering, egosentriske og selvmedlidende og mangler hensyn til andre. Stadig søken etter omsorg og oppmerksomhet.

Slik er venninnen min. Jeg holder ikke ut og hun har nesten ingen igjen. Hun ser bare alle andre sine problemer og ikke sine egne. Det jeg tenkte på var hvordan få henne til å se hva hun gjør mot andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk eller dramatiserende personlighetsforstyrrelse

Overflatiske, svingende følelser, dramatisering, egosentriske og selvmedlidende og mangler hensyn til andre. Stadig søken etter omsorg og oppmerksomhet.

Slik er venninnen min. Jeg holder ikke ut og hun har nesten ingen igjen. Hun ser bare alle andre sine problemer og ikke sine egne. Det jeg tenkte på var hvordan få henne til å se hva hun gjør mot andre mennesker.

Min mor er slik. Vi har ikke kontakt i dag. Du kan ikke hjelpe en som ikke selv ser problemer. Du må passe på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de færreste innser at de trenger hjelp eller at de har en diagnose. Mange med personlighetslidelser har alvårlige tillegsvansker som depresjoner, sosial angst, selvskading, rusmissbruk etc. og lever ikke liv hvor de har det godt med seg selv.

Som du sier vil det for mange ende hos psykolog etter en krise, og etter et liv med mange påkjennelser og stadige intense oppturer og nedturer, eller et liv i isolasjon hvor man er for avhengig av de nærese rundt en etc. Men mange av dem med personlighetslidelser merker selv at de ikke har det godt med seg selv. Mange driver vekk alle rundt seg, og ender opp alene og deprimerte og oppsøker da kanskje hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hatt gode perioder. Da er hun kjempe ålreit, jeg ønsker at hun skal få hjelp, jeg har prøvd å hjelpe henne lenge. Men jeg har skjønt det at jeg ikke kan hjelpe noen som ikke innser at de har ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg sliter med en form for personlighetsforstyrrelse. Er også svært deprimert for tiden, og har begynt å pusle sammen en og en bit i hodet mitt. I alt fra oppvekst, til atferd. Vurderer å oppsøke fastlege, men har heller ikke lyst. Sliter også litt med alkohol, og er ikke fullt så innadvendt.

Som sagt vurderer å oppsøke psykolog. Jeg fant det ut, ved at jeg ble svært deprimert og følte meg verdiløs. Skjønte også at saker og ting jeg gjorde og tenkte, kanskje ikke er helt akseptert av almenheten Senere har jeg også lagt sammen bit for bit, og jeg vet at det ikke er noe som er helt normalt med meg.

Allikevel, så prøver den delen av meg som sier at jeg ikke skal oppsøke hjelp, at mine mangler er bare oppspinn. Er ganske vanskelig, tenkte aldri over ting jeg gjorde før nå nylig. Skjønte ikke at saker og ting jeg gjorde og tenkte ikke er så sunt eller vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...