Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i 07 på en bachelor i sykepleie. Mottok det skoleåret fullt lån fra lånekassen. Sa opp studieplassen min like før 1.året var ferdig. Tok med meg 32 studiepoeng derfra.

Skal nå begynne på sykepleierstudiet på nytt. Har søkt og fått innvilget 90 800 kr i lån, så den er grei. MEN det jeg blir litt stressa av er: "Lånekassen har registrert at du kan være forsinket i utdanningen. Du kan få støtte i inntil et år mer enn normert studietid. Se § 9-2 i forskriften om tildeling."

Hva betyr det? Får jeg full støtte gjennom alle 3 årene? Og hvis jeg evt. skulle slutte eller stryker så får jeg ikke støtte til å begynne en 3.gang(Ganske rimelig!! :P)?

Blir litt små stressa av dette!! Er det noen her som kan forklare meg hva dette betyr?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du kan være inntil 60 studiepoeng forsinket før du ikke får mer støtte. Du er nå 28 poeng forsinket, hvis du stryker på 32 poeng til vil du ikke få mer støtte før du har tatt igjen forsinkelse (altså tatt studiepoeng uten støtte) slik at du ligger mindre enn 60 studiepoeng bak.

Husk også at forsinkelse under 60 studiepoeng fører til at mindre av lånet blir gjort om til stipend, selv om du fortsatt vil få støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hva kan jeg gjøre for å "ta igjen" de 28 poengene? :lete:

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta 28 poeng mer enn du har fått støtte for, altså 28 poeng i tillegg til fulltidsstudiet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

hva om man er sykemeldt de eksamenene man ikke har tatt? er ikke det gyldig og blir ikke regnet som forsinkelse?

Skrevet

Jeg tror forsinkelse er forsinkelse. Men du får innvilget stipendet igjen så snart du har tatt igjen poengene du mangler!

Har selv erfaring med forsinkelser, for jeg opplevde å måtte vente et år med ett fag. Tok det senere samtidig med alle de andre fagene, og da fikk jeg omgjort det til stipend igjen. Null stress. :) Sykemeldinga gir deg vel rett til ny eksamen uten å måtte være oppmeldt til undervisning først. Eventuelt tilgang til kontinuasjonseksamen, litt avhengig av om høgskolen/universitetet tilbyr det.

Dersom du har poeng til overs (f.eks du tok 40 stp et semester), vil lånekassa bruke de ekstra poengene til å gjøre om til stipend. De er veldig greie sånn! :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Takk for svar! Hva kan jeg gjøre for å "ta igjen" de 28 poengene? :lete:

Du trenger jo ikke å ta igjen de 28 poengene heller da, sånn egentlig. SÅ lenge du fullfører studiet etter planen så går jo alt greit :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å ta igjen de 28 poengene heller da, sånn egentlig. SÅ lenge du fullfører studiet etter planen så går jo alt greit :)

TS: Åååh, Takk! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...