Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Håper det er noen smarte mennesker med oversikt som kan hjelpe meg å skjønne noe av dette. :)

Jeg sjekket mine sider og oppdaget at jeg har fått avslag på søknaden om støtte. Jeg ringte Lånekassa for å høre hvorfor, og fikk beskjed om at det var pga forsinkelse. Men her er greia, jeg hadde en forsinkelse for noen år siden. Jeg begynte på nettstudier for å ta ferdig GSK, men begynte såpass sent på året at jeg ikke rakk mer enn to eksamner det halvåret. Neste semester ble jeg gravid og slet med ekstrem svangerskapskvalme. Det gikk utover det meste av konsetrasjon, så jeg måtte droppe eksamene jeg hadde meldt meg opp til. Planen var derfor å ta alle til neste eksamensperiode, og på den måten fortsatt være ferdig til riktig tid. Men, så endte graviditeten i dødfødsel, noe som gikk over i sorg og depresjon, og jeg ble forsinket. 1,5-2 år senere begynte jeg på Sonans, og fikk avslag på søknaden pga forsinkelsen. Jeg tok kontakt med Lånekassa, forklarte situasjonen og sendte med legeattest som forklarte årsaken til forsinkelsen. Det fikk jeg medhold på, så jeg fikk innvilget støtte. Etter det fikk jeg støtte for enda 1 år på Sonans, og etter det har jeg fått støtte for 2 år på høgskole. Alle disse årene, 1,5 år på Sonans + 2 år på folkehøgskole er bestått med riktig antall studiepoeng. Jeg har altså ikke hatt mer forsinkelse etter det.

Når jeg snakket med Lånekassa fikk jeg til slutt ordnet opp i det, på den måten at siden de så at jeg hadde fått støtte i fjor, og hadde bestått med 60 stp, og derfor mente at avslaget ikke ble riktig. Men det virket som om de fortsatt mente at dette med forsinkelse egentlig var et problem. Er det noen som har noen tanker om hvordan dette med forsinkelse kan være et problem NÅ? All den forsinkelsen jeg har, er jo den som de gikk igjennom for nesten 4 år siden, og som de aksepterte som forsinkelse pga sykdom. Jeg har 3,5 år med studier MED støtte etter det, hvor alt er bestått. Jeg forstår liksom ikke hvordan den samme forsinkelsen kan dukke opp for å bite meg i ræva på nytt. Om jeg hadde havnet mer på etterskudd, f. eks ikke bestått eksamen i vår, så hadde jeg forstått det. Men det virker liksom ulogisk at forsinkelsen skal være ok i 3,5 år, og så plutselig bli et problem igjen nå.

Jeg fikk som sagt ordnet opp i det, jeg får støtte, men det hadde vært fint å forstå hvorfor, i tilfelle dette skulle bli et problem igjen senere. :)

Endret av Vampen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke Lånekassen da du ringte og ordnet det? Jeg ville ringt opp og spurt jeg, si at du vil klarere hvorfor det skjedde nå, etter flere år, og unngå at det blir et problem igjen.

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Hvorfor spurte du ikke Lånekassen da du ringte og ordnet det? Jeg ville ringt opp og spurt jeg, si at du vil klarere hvorfor det skjedde nå, etter flere år, og unngå at det blir et problem igjen.

Jeg prøvde, men fikk ikke noe svar. Det vil si, de spurte om jeg hadde bestått året på folkehøgskole, som var i 2000/2001. Det ble bestått i den grad FHS blir bestått, det er jo ikke noe eksamen, stp eller noe, men jeg har vitnemål og fravær innenfor det tillatte. Det er jo uansett såpass lenge siden at det burde ha vært noe de oppdaget for 10 år siden om jeg ikke bestod. Ellers regnet de til den store gullmedalje, på de samme poengene som jeg allerede vet at jeg er forsinket og som er utredet og konkluderte med at de ikke kunne "nekte" meg støtte siden jeg fikk i fjor og tok 60 stp det året. Jeg prøvde å spørre flere ganger hvordan dette problemet i det hele tatt hadde oppstått, til to forskjellige saksbehandlere, men fikk ikke noe svar utover det. Det nærmeste jeg kom svar var at det visstnok hadde vært litt usikkerhet OM jeg skulle få støtte i fjor, av samme årsak, men ikke noe svar på hvordan dette i det hele tatt kan være et problem 3,5 år etter at de bestemte seg for å akseptere at jeg var forsinket pga sykdom. Ei heller en forklaring på hvorfor de ga meg støtte i fjor, men ga avslag i år, pga samme problemstilling.

Jeg syntes igrunn det virker som om de ikke helt skjønner hva de driver med selv her.. :lete: Men altså, jeg er først og fremst glad for at det ordnet seg og at det i tillegg ordnet seg så raskt! Når jeg først så avslaget så jeg for meg et heller magert år eller noen månder med brev frem og tilbake. Men jeg må si at jeg sitter her som et lett shaky spørsmålstegn.. :fnise:

Endret av Vampen
Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg ville sendt et brev, å ringe Lånekassen og få snakke med rett person er jo et helårsprosjekt i seg selv. Brev har de plikt å svare på.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger får bare Lånekassen med seg halvparten av saken, jeg har opplevd det før. Det høres ut som om de har kjørt en kontroll og sett at du er forsinket, og så har de ikke fått med seg at forsinkelsen din er godkjent, kanskje? Mulig det har vært rot i papirene dine, så ting ikke har vært koblet på riktig vis.

Gjest henriett3
Skrevet

Lånekassen har avslått meg, men så søker jeg en gang til også godtar dem.. Har hørt at de har gjort det samme med andre jeg kjenner også..

Gjest Vampen
Skrevet

Noen ganger får bare Lånekassen med seg halvparten av saken, jeg har opplevd det før. Det høres ut som om de har kjørt en kontroll og sett at du er forsinket, og så har de ikke fått med seg at forsinkelsen din er godkjent, kanskje? Mulig det har vært rot i papirene dine, så ting ikke har vært koblet på riktig vis.

Det er mye mulig det er det som har skjedd ja.. Når jeg leste det, så kom jeg på at vedkommende mumlet noe om at det var vanskelig å få oversikt over papirene. :jepp: Jeg vet ikke om jeg orker mer brev-kontakt med Lånekassa, jeg fikk egentlig nok av det i forrige runde ang forsinkelse (hvor jeg fikk støtten for vår-semesteret i JUNI etter utallige brev frem og tilbake. :fnise: ), så det er mulig jeg bare slår meg til ro med det. Det ser jo ikke ut til at jeg har gått glipp av en eller annen innlysende regel som alle andre visste om ihvertfall. :)

Skrevet (endret)

Du vil vere ei spesialsak for Lånekassa heile vegen gjennom studiet, og du må reikne med samme behandling hvert år. Saksbehandndlarane har vanvittig mykje å gjere, og kan ikkje sjå gjennom alle papirane for kvar søkar for å finne om det er unntak for den enkelte student.

Helsing ein som satt i styret for Lånekassen for leeenge sidan.

Endret av Rosalie
Gjest Vampen
Skrevet

Du vil vere ei spesialsak for Lånekassa heile vegen gjennom studiet, og du må reikne med samme behandling hvert år. Saksbehandndlarane har vanvittig mykje å gjere, og kan ikkje sjå gjennom alle papirane for kvar søkar for å finne om det er unntak for den enkelte student.

Helsing ein som satt i styret for Lånekassen for leeenge sidan.

Jeg skjønner jo at dette med forsinkelsen ikke er noe som blir bort, men hva mener du med samme behandling hvert år? For det forvirrende her er jo som sagt at det ikke har vært et problem før nå. :) Og selv de ikke rekker å se gjennom alle papirer, så bør de vel se at jeg fikk støtte i fjor og/eller at jeg har oppnådd riktig antall studiepoeng? Jeg fikk jo mail av dem tidligere i år om at de ikke kunne behandle søknaden før de fikk eksamensresultatene fra skolen, nettopp pga forsinkelsen. Jeg har regnet med at det var for å være sikker på at jeg hadde 60 stp, fordi ytligere forsinkelse hadde gjort at jeg fikk avslag?

Skrevet

Kjem an på kva saksbehandlar du får kvart år, det. Ferske saksbehanlarar vil i mindre grad sjå samanhenger enn seniorar (mange studentar har sommarjobb som sakbehandlarar).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...