Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en bok hvor man lærer hvorfor man reagerer forskjellig med forskjellige mennesker og fordi dagen er god eller dårlig.

Om å lære seg hvordan man kan starte dagen bra slik at den fortsetter bra?

Jeg har noen dårlige dager innimellom, og skjønner bare ikke hva det kan være som gjør at jeg med en gang jeg våkner er så deppa og bare kjeder meg hele dagen, ingen ting er morro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant det du beskriver, og det kan nok forekomme hos de fleste på et eller annet tidspunkt. Jeg vet dessverre ikke om noen konkret bok som kan gi nøyaktig svar på spørsmålet ditt, men mesteparten av litteratur innenfor psykiatri beskriver godt forskjellige grader av depresjon.

Ordet depresjon har nok også blitt noe "misbrukt" den seneste tiden, og da gjerne i beskrivelsen av å være "deppa" som kan dreie seg om noe så enkelt som å være lei seg. Det er likevel den subjektive følelsen hos den enkelte som kan avgjøre dette.

Når man blir deprimert i vanlig forstand kan det være knyttet til konkrete hendelser som gjør at man blir nedstemt, og tenker negativt om det meste. Et godt tips dersom du klarer å finne ut hva som gjør deg deppa er å sette et navn på denne følelsen, og samtidig reflektere over at de destruktive kreftene ikke skal vinne over deg.

Du beskriver at du ikke vet hva som kan være årsaken bak, og dette er heller ikke særlig uvanlig. Personer med bipolar lidelse eller andre former for stemningslidelser opplever også disse sterke svingningene. Denne depresjonen har ingen rot i noe bestemt hendelsesforløp, og kan likegjerne komme på bakgrunn av årstider.

Jeg skal likevel se om jeg kan finne noe litteratur til deg, men basislitteratur vil trolig være til hjelp.

• Liker 1
Skrevet

En bok som er litt kontroversiell, men tar for seg forskjellige mennesketype og hvordan de er, men kanskje ikke hvordan de kan ta seg selv i nakken (er lenge siden jeg leste den), er en bok om Enneagram. Den finnes mest sannsynlig på biblioteket for den kom nok ut på 90-tallet en gang. Spør bibliotekarene. Det er en burgunderrød bok med bilde av diagrammet som danner grunnlag for teoriene utenpå.

Om du leser utenpå og den ikke passer for det du tenker, står det lignende bøker ved siden av den og det er et greit sted å begynne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...