Gå til innhold

Ønskeliste- Hjelp, hva gjør vi?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære og jeg har allerede huset fullt av stæsj og trenger minst av alt flere fat, blomstervaser osv. Derfor har vi tenkt å ønske oss gavekort på IKEA (kjøkkenet vårt trenger sårt en oppussing). Dette takler de fleste vi har fortalt det til svært dårlig, for de vil gi oss en gave som kan "minne oss om bryllupet". Prøver da (uten å virke for frekk og betraktelig mer innpakket enn nedenfor) å fortelle dem at

1) Hvordan kan en gave minne oss om bryllupet når den ligger nedpakket på loftet? (Vi har ikke plass til mer husfyll!!!) og

2) At jeg ikke tror jeg kommer til å kikke på en sølvskje og tenke "Å ja, stemmer det, jeg er jo gift! Det husker jeg bare fordi denne skjeen fikk vi i bryllupet av tante Pose. Det var sannelig et fint bryllup vi hadde."

Ender da opp med tre alternativer:

1) Gå for gavekort på IKEA allikevel og få en masse støvsamlere valgt av gjestene fordi de nekter å gi gavekort,

2) Skrive en ønskeliste med ting vi egentlig ikke har bruk for, men får da i alle fall ting vi enten a) liker sånn nogenlunde (kan legge noe av det stæsjet vi allerede har på loftet) eller B) kan gi videre til noen andre ved en senere anledning eller

3) bestemme oss for hvilke deler at et IKEA-kjøkken vi trenger, lage ønskeliste ut fra det, håpe at vi ikke får 19 overskap når vi trenger 10 så vi slipper styret med å bytte og bære oss i hjel når gavene skal hjem fra festlokalet. Tror uansett at min kjæres familie og venner, som jo er omtrent halvparten av gjestene, ikke gidde å transportere IKEA kjøkkenskap fra Vestlandet til Oslo, så da får vi husfyll av de allikevel....

En annen tanke som dukker opp i mitt hode i sakens anledning er: Når man spør om hva brudeparet ønsker seg og får et svar som er overkommelig i pris (IKEA gavekort kan man jo få til 50 kr om man vil), er det ikke da bare bittelittegranne frekt å si: "Nei, det kommer ikke på tale! Dere må jo få noe som kan minne dere om bryllupet!" (Dette er et direkte sitat fra brudgommens tante.) Får nesten følelsen av at det er viktig for folk å gi oss noe som kan minne oss om at de har vært snille mot oss som ga oss noe i bryllupsgave. At det viktigste er at de blir husket. Men jeg kommer jo til å huske de som ga oss det vi ønsket oss med større glede enn de som ga oss noe vi ikke trenger...

Noen som har noen innspill til hva vi kan gjøre?

Dette ble et grusomt langt innlegg....men synspunkter mottas i allefall med STOOOOR takk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skrev ønskeliste som inneholdt både ting fra Christiania Glasmagasin (hvor vi hadde ønskelisten) og andre steder. Vi fikk mye fra ønskelisten, mye fra CG, men også noe som ikke sto på ønskelisten.

Folk gjør som de vil uansett hva som står på ønskelisten.

Vi byttet noen av gavene - for å kunne få det vi virkelig trengte og ikke hadde fått. Det har vært en diskusjon både om bytte av gaver og ønskelister tidligere. Søk og du vil finne :-)

Skrevet

Vi har bodd sammen i noen år og har stort sett også alt vi ønsker oss av stæsj.

Vi vil helst ha gavekort påMaxbo, slik at vi kan få bygget ferdig huset vårt.....

Så vi har gjort følgende:

Alliert oss m mamma, som er vertskap, om hva det er vi vil ha

på den listen står både de få tingene fra CG og eventuelle andre sånne steder, pluss da gavekort på Maxbo og sånt. hvis du har fått sånne tilbake mld ville jeg gjort som du sier, laget en oversikt over de enkelte kjøkkenskap og satt det på lista.

Men folk gjør som de vil uansett.

Mamma driver og truer med at hun skal få søskenbarna mine til å gi oss gavekort på reise. Jeg håper inderlig ikke de kjøper det. Jeg vil ikke reise noe sted, og ville rett og slett ikke blitt spesielt glad for det. Jeg vil mye heller ha noe vi kan glede oss over i lang tid, som fex å få et ferdig vindfang....

Skrevet

Jeg vil i hvertfall anbefale dere å skrive et ønskeliste på Christiania Glasmagasin eller Til Bords e.l. for da holder gjestene seg stort sett til denne, ønsker dere dere bare gavekort kan jeg love deg at minst halvparten av gjestene kommer ikke til å kjøpe gavekort (eller deler fra kjøkkeninnredningen), og da bare kjøper noe de tror dere vil like/ha bruk for. Hadde gått for altenativ 2 jeg......Og sagt jeg ønsket meg gavekort på Ikea i tillegg! Folk som nylig har giftet seg har ofte større forståelse for dette enn gamle tanter.

Da er det vel bedre å få en del ting dere i det minste har plukket ut selv, hva med å bytte ut serviset deres eller ønske seg nye gryter/stekepanner?

Dessuten er det alltids noen som ikke følger ønskelisten uansett så da hjelper det ikke om det står kjøkkenglass eller gavekort fra Ikea.

Gjest Green, ikkje innlogga
Skrevet

Eg skjønar godt at du er frustrert, men det er no eingong sånn at ein kan ikkje bestemme kva ein skal få i gåve. Og visst ein skal sjå det frå tante Pose si side; det er litt kjedeleg å gje vekk eit gåvekort. Nokon synast at det er litt fantasilaust og upersonleg. (men sjølv hadde eg vorte kjempeglad for diverse gåvekort! :D )

Er det ikkje noko anna enn husfyll de kan ønske dykk då? Til dømes friluftsutstyr, musikk, konsertbillettar, sengety, fine handkle...hm...men tante Pose er truleg ikkje særleg intressert i å kjøpe sånne ting uansett :ler:

Tex skreiv:

Mamma driver og truer med at hun skal få søskenbarna mine til å gi oss gavekort på reise. Jeg håper inderlig ikke de kjøper det. Jeg vil ikke reise noe sted, og ville rett og slett ikke blitt spesielt glad for det. Jeg vil mye heller ha noe vi kan glede oss over i lang tid, som fex å få et ferdig vindfang....

Tex, eg berre lurer sidan eg har lese fleire gongar at du ikkje vil reise lenger enn til Drammen. Kvifor? Kva med å utvide horisonten litt? Oslo er ikkje verdas navle. Tru det eller ei. :roll:

Skrevet

Enda et lite(?) hjertesukk fra meg i sakens anledning...

Har nettopp snakket med min kjære i telefonen (han tilbringer helgen hjemme hos sin mor.) Hun fortalte at hennes venninnegjeng hadde bestemt seg for å gi oss et fat. (Bra de har det klart 7 mnd før vi skal gifte oss. :-? ) Da min kjære etter å ha sett fatet sa at vi hadde 5 liknende fat fra før (stemmer faktisk...folk har hatt en lei tendens til å gi oss fat...) ble moren hans såret...Hva gjør man da? Lyver og sier at vi ikke har slike fat fra før? Hva er egentlig dette tradisjonsopplegget med at alle vil gi kjøkkensutstyr til brudeparet? Vi har bodd hjemmefra i åresvis begge to og har allerede dobbelt opp av alt (bodde hver for oss lenge før vi bodde sammen). Onkelen min lurte på om vi ikke trengte en blender, og det har vi jo bare to av, så en tredje kunne kanskje være aktuelt? Akkurat i dag har jeg mest lyst å skrive i innbydelsene at en gave til Redd Barna er mye mer velkomment enn kjøkkenutstyr til oss. Men det blir kanskje tatt ille opp, det også... Gifter meg så absolutt ikke for gavenes skyld. Hadde vært det enkleste å ikke få noe, så kunne vi slippe styret med gavekort og finne ut hvor vi skal plassere ting på det allerede overfylte kjøkkenet vårt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skriv en ønskeliste et sted, alt annet kan dere jo bytte inn...

Vi fikk noen gavekort til vårt bryllup, og det synes vi var supert! Husker jo tingene likegodt om du har kjøpt det ut fra et gavekort eller om du får en ting.. er nå min mening da..

Prøv å fa noen iallefall til å forstå at dere ønsker dere gavekort aller mest, noen kommer uansett til å kjøpe mer tradisjonelle gaver!

Lykke til!

Solstrålen, i.i.

Skrevet

Tex, eg berre lurer sidan eg har lese fleire gongar at du ikkje vil reise lenger enn til Drammen. Kvifor? Kva med å utvide horisonten litt?  Oslo er ikkje verdas navle. Tru det eller ei.  :roll:

Har ingenting med navler å gjøre.

Jeg er en stuegris, som rett og slett ikke liker å reise. Jeg har fex sagt nei til gratis fjorten dagers Thailandtur.

Skrevet

Eg er ikkje tante Pose, men likar faktisk ikkje å gi vekk gåvekort. Det vert jo i grunnen nett det same som å gi pengar, og det likar eg ikkje. (Ikkje å få heller, altså.) Veit ikkje om eg greier å forklare det, men for meg er ei gåve noko meir enn ein pengesetel. Helst...

Skjønar at de har alt de treng og sånn. Då ville eg gjort

a) funne eit eller anna humanitært prosjekt hjå ein organisasjon og oppretta ein konto dit, og sagt til gjestene som det er - de har alt de treng, og ynskjer heller at gjestene skal gi pengane til nokon som treng dei.

B) gått og kikka på tilbords, glassmagasinet og liknande, funne noko flott og ekslusivt de kan samle på (finservise eller noko), og skrive ei detaljert og grundig ønskeliste som ikkje var til å ta feil av.

Uansett så må de nok rekne med å få litt 'dill'...

Og forresten, når det gjeld det at noko skal 'minne om bryllaupet'. Eg trur vel ikkje det meinast at ein skal komme på at ein er gift, men å tenkje på den personen som gav dykk det! Det merkar eg at eg gjer i alle fall...

PS: Tex - gratis tur til Thailand?!? :o Hadde eg ikkje visst litt meir om deg, ville eg ha kalt deg ein stor tulling... :wink:

Skrevet

PS: Tex - gratis tur til Thailand?!? :o  Hadde eg ikkje visst litt meir om deg, ville eg ha kalt deg ein stor tulling...  :wink:

Så ikke engang dette fikk overbevist deg...?? :ler:

TEX - the homezilla

Skrevet

Så ikke engang dette fikk overbevist deg...?? :ler:

TEX - the homezilla

Nei - men det er nok fordi eg er litt treg... :ler:

Skrevet

Det er jo selvfølgelig mulig det er som du sier, at dere har absolutt alt dere trenger. Men veldig ofte sier folk at de har alt, uten at de faktisk har det. De tenker seg rett og slett ikke om, og kommer ikke på ting de ønsker seg. Men like vel kommer de hjem fra butikkene med handlenett fullt av nye ting. Vet hvordan det er, for jeg gjorde det samme før. Nå skriver jeg ned ting jeg ser og har lysst til å kjøpe, så har jeg verdens beste ønskeliste til jul og bursdag. Benyttet selvfølgelig samme teknikken til bryllupet. Har bodd hjemmefra siden jeg var 16, så det er ikke akkurat det at vi mangla noe, men vi fikk ikke en eneste gave som ikke ble satt pris på, og veldig mye vi hadde bruk for! Min bestemor, som selvfølgelig har "alt", hadde skuffa full av sløve kniver, men ikke noe knivstål. Ikke det at hun kunne bruke et, men det fulgte selvfølgelig med i gaven :)

Poenget mitt er at man ofte tar feil når man tror at man har alt. Man trenger bare å tenke seg om enda en gang. Skjønner godt at folk ikke vil gi penger eller gavekort, for det ER veldig upersonlig. Jeg husker hvem vi fikk hver eneste gave av, og blir rørt over omtanken som ligger bak hver gang jeg ser på/bruker tingen!

Skrevet

Vi har også det meste, men det er ikke alt vi feks har til 12 av! Så vi kommer til å ønske oss sølv og resten av serviset vårt! Men jeg synes ikke penger eller gavekort, er upersonlig! Jeg er veldig glad for å få begge deler! Når jeg skal gi bort en gave, så vil jeg jo helst at mottakeren blir glad for den! Og da er det ikke så viktig hva jeg mener om den, har noen venninner som har helt annet smak enn meg og da prøver jeg å finne noe etter deres smak selvom jeg kanskje ikke liker det!

Så vi kommer til å ønske oss både penger og gavekort i bryllupet, selvom jeg vet at enkelte av gjestene synes det er upersonlig! Det er jo noe vi blir glad for..

Skrevet

Takk for tipsene!

Tror nok etter nær ettertanke i helgen at det blir humanitært formål og gavekort på ønskelisten vår, jeg, og ikke noe mer. Det blir nok ikke lagt ut noen liste på CG eller Til Bords selv om svigermor vil det, for jeg ser ikke meningen i å ønske oss et finere servise når det vi har til 28(!) personer er helt greit. Er såpass utålmodig at når jeg trenger en ny stekespade eller ostehøvel så kjøper jeg den. Kan ikke skrive den på liste og vente på den i sju måneder...

Skrevet

Tex-homezilla skreiv:

Jeg er en stuegris, som rett og slett ikke liker å reise. Jeg har fex sagt nei til gratis fjorten dagers Thailandtur.

:hakeslepp::hakeslepp::hakeslepp:

Det er galskap, Tex!!! Eg skjønar det ikkje, og kjem aldri til å skjøne det heller :ler:

Skrevet

Vi var redd for akkurat det samme. Hadde ønskeliste på nettsiden vår der det sto at vi ønsket oss penger til X, X og X. I tillegg hadde vi noen standardønsker fra Glasmagasinet osv. Og da vi kom til gavebordet var vi spente: Vi fikk masse penger! Det hadde jeg aldri trodd. Og vi har faktisk brukt pengene til det vi ønsket oss det til. Og det har vi skrevet i takkekortet også:

Tusen takk for den generøse pengegaven. Pengene har vi brukt til å kjøpe en kjempe god stress less som vi har daglig glede av.

Så stå på ditt, ikke fabriker en ønskeliste der dere ikke ønsker dere noe av det som står der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ingenting med navler å gjøre.

Tror det heller er det at dere ikke har råd, det har jeg hørt rykter om. Å du er så opptatt av å holde fasadene at du sier du er en stuegris :o

Syns du oppfører deg ganske rart....

Skrevet

Tror det heller er det at dere ikke har råd, det har jeg hørt rykter om. Å du er så opptatt av å holde fasadene at du sier du er en stuegris :o

Ja, akkurat.

Syns du oppfører deg ganske rart....    

Look who`s talking....... :blunke:

Skrevet

Si til folk at dere ønsker dere gavekort fra Ikea, og får dere mange stygge fat og greier, bytt det til kjeler, julepynt, eller kjøp gaver. Si at hvis folkskal gi dere mere dill må dere også få et skap til å ha dillet i :evil:

Skrevet

Tex, vil berre seie at det ikkje var meg som skreiv det oppgulpet over. Eg mistenker deg ikkje for noko som helst! Folk får no få ha litt privatliv, sjølv inne på KG :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...