AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Jeg vet om flere som er en familie på fire og som vasker klær kun en dag i uka. Hvordan klarer dere det? Hvordan får dere tørket alle klærne? Flere tørkestativ? Og hvor mange vasker har dere den dagen dere vasker?
Pria Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 De som vasker så sjelden er neppe opptatt av hygiene hvertfall. En familie på 4 produserer endel klesvask. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Kanskje de er flinke til å bruke klærne over flere dager? Bukser kan brukes i minst 2-3 dager uten at de er nevneverdig skitne, gensre, cardicans o.l. likeså. Singleter hender det jeg bruker over et par dager dersom de bare blir brukt under noe annet. Undertøy som skiftes en gang om dagen tar ikke spesielt stor plass i en vaskemaskin. Så dersom man er flink til å bruke klær over flere dager kan man jo samle det opp til tre maskiner med vask: undertøy/håndklær, lyst og mørkt. Også er det jo en viss mulighet for at de har tørketrommel og bad med varmekabler og gode tørkemuligheter. Da går det fort å tørke klær! 7
Gjest Consensio Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 De som vasker så sjelden er neppe opptatt av hygiene hvertfall. En familie på 4 produserer endel klesvask. Ikke nødvendigvis så mye. Når jeg bodde hjemme var vi 5 stk. Mamma og pappa hadde stort vaskerom i kjelleren. Vi vasket klærne en gang i uka, og da gikk det i en vask med håndklær, en vask med mørkt, en vask med lyst og en/to vasker med sengetøy. Hvordan kan dette føre til at man ikke er opptatt av hygiene? Jeg gikk alltid med rene klær, rent undertøy 7
Gjest gurimalla Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Problemet mitt er tørkeplass, men hvis de har tørketrommel og god tørkeplass, og i tillegg stor vaskemaskin vil jeg tro at det går greit å kjøre ca 5-6 maskiner ila en dag. Da vil de også vaske sengetøy ukentlig.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Her blir det nok litt oftere enn det, men det er ikke alltid like lett å få tid til å vaske klær i uken. Så er vaskemaskinen vegg i vegg med minstejenta sitt soverom, og hun legger seg kl sju, og da er det ikke så kjekt med sentrifugering rett på andre siden av veggen. Vi har så mye klær at det kan gå leeenge før vi virkelig MÅ vaske... Som regel hoper det seg opp mye vask og så kjører jeg flere runder klesvask når jeg har tid i helgen.
Gjest Spinell Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Vi er en familie på to voksne og ingen barn, og med den mengden klesvask som hoper seg opp dersom vi venter en uke før vi setter igang vaskemaskinen, kan jeg ikke forstå hvordan en familie på fire kan klare seg med en klesvaskdag per uke! Vi vasker nok fire fulle vaskemaskiner per uke. 1
Pria Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Det er jo heller ikke bare klær som skal vaskes, hva med håndklær og sengetøy. Når man er 4 så blir det endel. De aller fleste har mer enn nok klær til at de ikke må vaske hver uke, jeg tenker mer på lukt. Svette klær/arbeidstøy blir temmelig ufyselige etter en uke i skittentøyshaugen. Der kommer det hygieniske spm. inn. 1
Gjest Spinell Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Det er jo heller ikke bare klær som skal vaskes, hva med håndklær og sengetøy. Når man er 4 så blir det endel. De aller fleste har mer enn nok klær til at de ikke må vaske hver uke, jeg tenker mer på lukt. Svette klær/arbeidstøy blir temmelig ufyselige etter en uke i skittentøyshaugen. Der kommer det hygieniske spm. inn. Helt enig. Det er jo ikke fordi det er tomt i klesskapet at jeg vasker klærne mine, men fordi mengden skittentøy blir så stor. Har jeg nok av en "kategori" (mørk/lys/40/60/90) til å fylle en vaskemaskin, ja så gjør jeg det. Svett tøy og arbeidstøy som ikke skal vaskes med en eneste gang, bør for øvrig av hygieniske årsaker henges til tørk før du legger det i skittentøyhaugen. Det forebygger en hel del dårlig lukt
Sugerøret Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 (endret) De som vasker så sjelden er neppe opptatt av hygiene hvertfall. En familie på 4 produserer endel klesvask. jøss er vi uhygieniske da? Vi er en familie på 4 og har ikke vaskemaskin i huset.Har fellesvaskeri.Antall maskiner varierer med aktivitet,håndklebruk og sengetøy.Skifter hver uke. Der vasker vi en gang i uken og vi har faktisk ikke lukt i skittentøyskurven.Mulig fordi vi dusjer og vasker oss? Bytter klær som alle andre? Alt som er fuktig eller vått blir tørket før det havner i kurven. Seriøst ,hvor tar dere fra at vi som vasker en gang i uka ,lukter?? Endret 5. august 2011 av Kårky 3
liv Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Vi vasker i snitt en vaskemaskin pr dag, og vi er to voksne, en femåring og en baby...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Vi er to voksne, uten barn. Men med lite klær i skapet Her vasker vi ca annenhver dag, og da er deg gjerne full maskin enten med sengetøy, håndduker, hvitt, kulørt eller kokevask. Vasker omtrent alltid med full maskin, og syns vi er flinke å bruke bukser o.l over flere dager. Syns det er utrolig at noen klarer seg med å vaske så sjeldent! Men vi skifter og på senger ukentlig, vasker gulv flere ganger i uken (hund og katt som går inn og ut) og slenger kjøkkentuen med. Den byttes omtrent daglig. Her er hovedproblemet tørkeplass.. Har to tørkestativ, men ingen tørketrommel.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #13 Skrevet 5. august 2011 Vi er to voksne uten barn, og noen ganger går det mer enn en uke mellom hver gang vi setter på vaskemaskinen, andre ganger vasker vi 4-5 maskiner i løpet av noen få dager. Det finnes helt sikkert folk som er rensligere enn oss, blant annet bruker vi håndklær flere ganger (og jeg vasker ikke mopper o.l etter hver eneste gulvvask, men henger dem til tørk), men undertøy, t-skjorter osv skiftes selvsagt hver dag, sengetøy ikke sjeldnere enn hver 14. dag. Synes ikke det blir lukt i skittentøyet - vi legger jo ikke våte ting i kurvene. Og f eks håndklær på badet blir ikke disgusting etter en dag når badet er oppvarmet og godt ventilert (og jeg liker argumentet om at man er ren når man tørker seg etter å ha dusjet), så føler ikke jeg trenger å skifte disse mer enn 1-2 ganger i uka. Det trenger vel ikke være slik at enten må de som vasker tøy hver dag vært hysterisk renslige, eller så er de som vasker en gang i uka skitne, det har sikkert like mye å gjøre med om man vasker fulle maskiner, om man har oppbevaringsplass for skittentøy og tørkeplass for rent, og hvordan man systematiserer vasken.
Malum Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Vi er en familie på fem, og jeg er ganske sikker på at vi kunne fått til ha ha kun én vaskedag i uka. Men det er nå, med vår nye vaskemaskin som tar åtte kg tøy, det hadde aldri i verden gått med den gamle. Har tørketrommel og bra med tørkesnorer på vaskerommet, så 4 maskiner på en dag byr ikke på problemer.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #15 Skrevet 6. august 2011 Vi er en familie på to voksne og ingen barn, og med den mengden klesvask som hoper seg opp dersom vi venter en uke før vi setter igang vaskemaskinen, kan jeg ikke forstå hvordan en familie på fire kan klare seg med en klesvaskdag per uke! Vi vasker nok fire fulle vaskemaskiner per uke. Hvordan klarer dere å bruke så mye? Bytter dere håndkle for hver dusj? Og kan du ikke vaske de fire maskinene på en dag? Vi vasker i snitt en vaskemaskin pr dag, og vi er to voksne, en femåring og en baby... Så dere har i snitt sju fulle vasker i uka? Jøyemeg! 1
Aftensol Skrevet 6. august 2011 #16 Skrevet 6. august 2011 Det er jo ikke noe problem å bare vaske en dag i uken.. Vi er nå 2 voksne og en 2 åring i bhg.. Hvis jeg gidder så kan jeg la klesvasken ligge en uke og vaske alt på feks søndagen, men da er jeg nødt til å være hjemme hele den dagen.. Det tar 1t og 5min på en 40graders vask, og 1t 30min på en 60graders (1t og 50min på 90grader), tørketrommelen tar mellom 1t og 1t 20min p kjøre, alt etter hvor mye det er i den.. Så hvis jeg står opp kl.9 og setter på en vaskemaskin da så rekker jeg 6-7 maskiner til 2åringen skal legge seg.. Men da må jeg selvfølgelig være effektiv.. Klærne som må henges opp tørker ganske fort pga tørketrommelen står på samme rom. Og det er ikke så mange klær jeg henger opp.. Og vi har nok undertøy og klær til å gå en uke uten og vaske.. Så det er nok fult mulig å vaske kun en gang i uken, men om det er så gøy er noe annet Dagen må jo bli tilbragt hjemme og man må brette fortløpende for å få plass..
*Numi* Skrevet 6. august 2011 #17 Skrevet 6. august 2011 Tja, når jeg bodde hjemme vaska pappa klær hver tredje uke. Da vaska han riktig nok tre-fire maskiner i vaskeriet i kjelleren og kjørte et par tørketromler. Gikk fint det.
kirstiJ Skrevet 6. august 2011 #18 Skrevet 6. august 2011 Jeg vasker sjeldnere enn en gang i uka. Vi har stort vaske/fyrrom med ern kurv til hver "klesvaskkategori". Vasker kun når flere er fulle, eller vi begynner å mangle i skapene. Tørker på gjesterommet, der har vi to tørkestativ, pluss at jeg kan henge ting på kleshengere med åpen dør i garderobeskapet. Maskina vår tar åtte kilo, og jeg pleier å ha plass til ca sju klesvasker på en gang. Jobber skift, så vasker når jeg har ukedagsfri.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #19 Skrevet 6. august 2011 Det er jo heller ikke bare klær som skal vaskes, hva med håndklær og sengetøy. Når man er 4 så blir det endel. De aller fleste har mer enn nok klær til at de ikke må vaske hver uke, jeg tenker mer på lukt. Svette klær/arbeidstøy blir temmelig ufyselige etter en uke i skittentøyshaugen. Der kommer det hygieniske spm. inn. Det varierer vel hvor mye svette klær og fælt arbeidstøy man må vaske, og noe kan tørkes/luftes fram til vask... når jeg har hatt skitne jobber, som i fjøs og anleggsgartner (og i helsevesenet), har vi vasket arbeidstøyet på jobb. Når jeg nå har kontor/labjobb blir ikke arbeidstøyet eklere enn annet hverdagstøy. Samboeren har også en jobb hvor han går i vanlige klær og ikke svetter. Det eneste er at på varme dager og etter trening/aktiviteter skifter vi klær oftere så det fortere blir fullt i skittentøykurven, men det går da helt greit å vente noen dager før vi vasker tøyet... Pleier å sette på vask når kurvene begynner å bli fulle. Hvis en familie på fire klarer seg med én full vaskemaskin i uka kan en kanskje lure på om det skiftes ofte nok, men å vaske flere maskiner én gang i uka ser jeg faktisk ikke det uhygieniske i. Det eneste som har luktet pussig her er noe syntetisk treningstøy og noen sorte t-skjorter, men eddik i skyllevannet en og annen gang har løst det problemet.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2011 #20 Skrevet 6. august 2011 Jeg har tilgang til vaskeri max 4 timer per uke. Jeg synes det er praktisk å samle all klesvask til da og det blir da i helgen. Jeg er en person. Jeg samler mine klær i en skittentøy kurv. Jeg synes ikke det er noe urenslig med det. I tilfeller der noe er ordentlig tilgriset blir dette lagt i bløt med en gang slik at skitten ikke skal sette seg ekstra eller lukte ned hele badet. Det eneste som blir skiftet av tøy hver dag er det som faktisk er skittent/svett. Jeg bruker buksene 1 uke - men så skifter jeg til annet tøy når jeg kommer hjem. Jakker kan brukes flere dager, mens skjorter som regel blir skiftet hver dag. Undertøy (sokker, truser, singletter) skiftes hver dag. BH skiftes et par ganger pr uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå