AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Nå er jeg så lei og lei meg...Har en flonka ny (2011 modell) bil. Jeg har "krasjet" 3 ganger. Og vi har hatt den i snart ett år bare... Alle tre gangene har vært på vår gårdsplass. Jeg er "flink" ellers. Hehe... Første gangen fikk jeg en liten bulk på den da jeg skulle rygge ned gårdsplassen (Huset vårt står oppe på en bakke og det er kronglete vei opp til huset og smalt) Og da hadde jeg ikke lappen enda, men øvde meg på å rygge. Bulket den nede på sia. Kom en rørgreie som står i skråningen. Det samme skjedde noen måneder etter lappen. Bilen til sambo sto nede på gårdsplassen. Omtrent midt i veien, så måtte svinge ganske mye til siden, og der snevra jeg den rørtingen igjen og DRO med meg hele fronten av bilen. Jeg mener alt forran bare ble røsket vekk og det hang bare i ledninger når jeg gikk ut. Lyktene var delvis fallt av og hele bilen så ut som et vrak. Fikk NAF til å hente bilen og tok det på kaskoen. 30.000,- kosta skaden :/ Etter det har jeg vært kjempe forsiktig... Kom hjem fra nattevakt nå og skulle rygge opp, Bilen til sambo sto nede på veien slik at det ble ganske trangt å rygge opp. Jeg fikk ikke til å rygge opp så måtte parkere nede og der står det noen musteiner i veien pga noe bygningsprosjekt naboen har. Jeg skulle prøve å parkere vedsiden av disse mursteinene, men der skrapa jeg opp bilen på nersia. Bare en stor ripe og den er helt nede på bilen, men ALIKEVELL...Jeg ble så forbanna..Tenkte at nå slutter jeg faen meg å kjøre bil. Jeg duger ikke til dette...Sambo er oppgitt også og sier at nå selger vi bilen og kjøper en gamlere en jeg har så dårlig selvtilitt når det gjelder bil fra før...Hadde ett helvette med å ta lappen, pga jeg har litt angst for å kjøre. Jeg tør aldri ryggeparkere i byen hvor det er andre biler, eller parkere mellom to andre biler. Jeg finner heller en annen plass langt unna da. Har skikkelig prestasjonsangst og føler alle glor på meg når jeg klurer med parkering. Derfor unngår jeg det :/ Jeg har fått så dårlig selvtilitt fra de to gangene jeg har bulket bilen, og nå er den helt på bånn. Føler jeg er verdens dårligste sjåfør...Jeg føler meg så innihampen DUM. Mindre intelligent... Jeg har lyst å kjøre på butikken nå, men tørr ikke rygge ut. Er livredd for å skrape opp bilen igjen...Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt vil/eller orker å kjøre mer... jeg er livredd... :/ Hilsen oppgitt jente på 25 som har hatt lappen i 6 mnd :/
I Grosny Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 6mnd er ikke lang tid med lappen. Du får bite tenna sammen og kjøre mye. Bilfølelsen kommer etter hvert. I tillegg anbefaler jeg å kjøre mest mulig gocart, slik at du får en forståelse for snurring, sladding, og fart i kurver. Det er selvsagt helt annerledes på en stor bil med mye lengre hjulavstand, men jeg tror det allikevel er nyttig trening. Tren på rygging på store åpne plasser, og gå ned til trangere forhold etter hvert. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Heilt ny bil er nok ikkje det smarteste å suse rundt i når man nettopp har fått lappen. De fleste er uheldige og dulter bort i noe eller kræsjer, så ein eldre og billigere bil hadde nok vært bedre. Og ellers, øvelse gjør mester. 2
Supraspinatus Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Synes det høres ut som du tar deg for dårlig tid. Du er fersk sjåfør og har ikke kontroll på bilens dimensjoner. Det kreves mange timer og mange mils tilvenning. Det er bare å fortsette å trene. Jeg foreslår også at dere enten merker røret du har tatt borti eller fjerner det. 2
DysterPytten Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Kjære deg, vet hvordan du har det. Jeg Hata å rygge da jeg fikk lappen, og det tok meg 2 år med den før jeg turte å ryggeparkere alene. Vil råde deg til å dra på en stor plass, og øv på å rygge. Det gjorde jeg. F.eks på å holde bilen rett når du rygger. Så prøv deg på en parkeringsplass, å rygge inn mellom stripene (når det ikke er biler der). Dette går seg til skal du se. Du har bare hatt lappen i 6 mnd, det tar årevis å bli en god sjåfør. Ta deg tida 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Er ikke alle som noen gang blir en god nok sjåfør til å ferdes på veien alene, selv om de på mystisk vis har klart oppkjøringa. Og helt ærlig høres du ut som en av dem. Hva medå ta busen? Sykle, så får du innlagt trim? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Jeg skjønner deg så godt. Ikke gjør som meg og slutt å kjøre. Jeg har nå blitt helt låst når det kommer til bilkjøring. Det var ikke et sjakktrekk å bare slutte å kjøre for å si det slik. Hilsen ei som har hatt lappen i ca 5 år, og bare kjørte i rundt 1 år.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 er veldig enig med supraspinatus! Øvelse gjer virkelig mester! Og om man tar ting veldig rolig og ser goooooooodt etter i speil og ut vinduene, så går det som regel veldig bra! Flyten og rutinene kommer etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Hvis det innkjørselen er uoversiktlig vil jeg anbefale at dere rygger bilen inn når dere skal parkere, slik at dere slipper å rygge når dere skal kjøre hjemmefra, men parkerer slik at fronten vender utover/med kjøreretningen. Vi har ryggevarsler, (eller hva det heter?) på bilen, slik at det piper når bakenden nærmer seg et eller annet, og så øker pipingen i frekvens jo nærmere man rygger hindringen, detter synes jeg er veldig kjekt da jeg ikke er så flink til å bdømme avstand. Ellers ved parkering ville jeg prøvd å finne steder med god plass, slik at du slipper unødvendig stress og trange lukeparkeringer, i tillegg minimerer du risikoen for å skade også andres biler Skjønner at du blir nervøs når du har hatt disse uhellene, og for min del ville nok en helt ny bil økt nervøsiteten. Jeg er en gjennomsnittlig flink sjåfør, håper jeg selv ihvertfall, men kan bli usikker ved f.eks lukeparkering o.l. Min samboer har spurt hver vinter i 6 år om vi skal dra til en stor/åpen parkeringsplass slik at jeg kan teste ut hvordan bilen oppfører seg/jeg reagerer ved sleng/skrens/glattkjøring, så kan det hende jeg blir mer sikker om jeg skulle være uheldig på glatte veier ellers. Tror problemet med mange kvinnelige sjåfører er at vi er redde for å teste/leke oss med bilen, sånn at når noe skjer, f.eks skrens på både tørt/glatt føre, vet vi ikke hvordan vi skal håndtere det. I tillegg, for min del, unngår jeg nettopp lukeparkering fordi jeg er usikker, og derfor blir jeg naturlig nok aldri flink til dette. Her er det mulig å øve seg på en åpen plass ved å bruke steiner/kjegler som markører og så øve på å parkere på et begrenset rom mellom disse, (istedet for å ta øvingen i et fullpakket p-hus ) 1
Pria Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Du må ØVE ØVE ØVE. Lån kjegler og tren på rygging ol. på en tom parkeringsplass. Og tankene om at du ikke KAN kjøre må du få ut av hodet ditt for hvis du skal tenke slik blir du aldri en god sjåfør.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Tusen takk alle dere som har kommet med råd! Jeg skal øve... :/
daemonia Skrevet 6. august 2011 #13 Skrevet 6. august 2011 Dette bedrer seg nok med litt øvelse, men jeg holder med samboern din jeg altså. Selg bilen og kjøp en eldre en til du har fått bedre feeling og mer øvelse. Det blir for dumt å hele tiden måtte fikse opp en splitter ny bil etter tulleskader som dette. Lykke til videre
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #14 Skrevet 6. august 2011 Jeg gledet meg utrolig til å få førerkortet. 4 mnd og 30 000 kr senere så satt jeg der med lappen, bestått på første forsøk, hadde en flott føreprøve, alt i orden. Men så skulle jeg kjøre til og fra byen hjemme. Vi har en typisk vestlandsvei her. Få møtesteder, ingen plasser der det er plass til to biler ved siden av hverandre, lokalbefolkningen kommer i rasende stor fart. Jeg var skremt, lå alltid i utkanten av veien og bare ventet på at de skulle komme. Folk skjønte ikke at jeg var en forskremt sjåfør som bare hadde hatt lappen i så og så mange dager/en ukes tid. Jeg forstod frykten min, og jeg NEKTET meg å sette meg ned og gi opp. Jeg kjørte på, dro til byen for å handle, selv om jeg ikke trengte, utsatte meg selv for å møte frykten min, og jeg visste jo at det ville gå bra. Det gikk alltid bra. Det tok en stund, men jeg kom meg ut av den angsten, og er ikke redd lenger. Det kreves øvelse, trening, ta utfordringen, men uansett hva du gjør, IKKE GI OPP!!
Cata Skrevet 6. august 2011 #16 Skrevet 6. august 2011 Jeg sier som mange andre - finn en tom parkeringsplass og øv deg på rygging. Alt som er malt opp der av "striper og streker" kan brukes til å sikte mot. Tren så lenge at du vet hvor du har hjørnene på bilen. Kjør med fronten inn mot strek og stopp. Rygg mot strek og stopp. Rygg inni avmerket parkeringsplass osv. osv. Legg ut på litt lengre søndagstur på veier der du vet det ikke er så voldsomt mye trafikk i starten og gå etterhvert over til bykjøring på søndager når det er noe mindre kaotisk trafikkbilde. Etterhvert som du blir skikkelig vant til bilen så slipper du å konse sånn på den tekniske biten av kjøringa at du fokuserer mer på omgivelsene. Skjønner for øvrig hvordan du har det for jeg var heller ikke noen entusiastisk bilfører i starten, men har nå kjørt nesten skadefritt i over 25 år. Mitt første sammenstøt med en annen bil hadde jeg faktisk i sommer og da var det noen som rygget på meg på en parkeringsplass. Og merk det brysomme røret i oppkjørselen så du ikke kan unngå å se det. Støtter også tipset om å rygge inn der du skal parkere. Alltid. Det er mye enklere (og sikrere) å rygge inn når du skal parkere enn å rygge ut når du skal avsted.
Gjest Badabing Skrevet 6. august 2011 #17 Skrevet 6. august 2011 Jeg bulket flere ganger i starten og gjorde rare ting. Det lønner seg å ha en eldre bil man ikke er så redd for. Jeg kjørte først en ny bil, men følte meg engstelig og for forsiktig fordi jeg var så redd for å ødelegge den. Lærte meg liksom ikke å kjøre bil av å kjøre den. Så fikk jeg en eldre bil jeg ikke var så redd for og som jeg turte å prøve ut litt mer (uten å være uforsiktig da så klart). Nå har jeg hatt sertifikat i en del år og føler meg trygg på veien og at det går helt fint å kjøre både i byen og på landet. Lykke til, det ordner seg med litt øvelse! Ingen kan å kjøre bil når de akkurat har fått lappen.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #18 Skrevet 6. august 2011 Jeg har ingen problem med å kjøre ellers. Har hørt fra flere at jeg er en dyktig sjåfør. Jeg kjører jo til byen hver dag. Bor i storby. Jeg har kjørt 100 mil i ett strekk osv. Bilkjøring generelt føler jeg meg trygg på. Men det er lukeparkering, og parkering mellom to biler/rygging jeg er usikker på. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal svinge meg inn så det blir perfekt. Jeg må konse skikkelig - Da greier jeg. Men jeg greier ikke konse når jeg er i byen for da er det så mye mennesker, og da blir jeg shippla. Har heldigvis ingen uhell i byen, pga jeg finner trygge steder å parkere. Men her på gårdplassen er det litt utfordringer, og da er det lett at det går galt. Rygging er virkelig ikke min sterke side...Å den mursteinen jeg kom borti. jeg så den jo ikke..Er ikke speil helt ned til hjulet i fronten - Og jeg har ikke den dybdeforståelsen tror jeg. *greier ikke måle avstand i bilen* :O
meca Skrevet 6. august 2011 #19 Skrevet 6. august 2011 Jeg tror det er viktig å tenke at man, når man består førerprøven, ikke er en utlært sjåfør. Som kjørelæreren min så fint sa til meg: "Det at du består førerprøven, betyr bare at du får lov til å øvelseskjøre alene". Du har bare hatt lappen i 6 mnd, og i løpet av mitt første halvår med lappen presterte jeg både å rygge veldig stygt inn i en parkert bil på en parkeringsplass (kjørte van, og merket ikke at jeg hadde noe bak meg,og at jeg traff bilen mange ganger), pluss at jeg sovnet bak rattet en gang jeg kjørte. Du er sånn sett ikke alene om å ha hatt litt uhell i startfasen Jeg har lært stort av å bli komfortabel med å bruke ytterspeilene til rygging. Jeg har øvd masse på å bruke dem til rygging, og er alltid veldig opptatt av å justere dem slik det passer meg, så jeg får noe ut av dem til rygging. Jeg har selv flere venninner som blir forvirret av å bruke speilene, og ikke skjønner hvilken vei de skal snu på rattet for å rygge den veien de ønsker - spesielt hvis de bruker speilene. Mitt hotteste tips er nok som de andre her sier, å prøve å kjøre på parkeringsplass, og lære seg å bruke speilene hyppig, og bli komfortabel med det. Når du er trygg på den speilene, og f.eks vil forsøke lukeparkering, vil jeg dessuten tipse om å velge en luke som f.eks står foran et butikkvindu. Da kan du se "speilbildet" ditt i butikkvinduet, og på den måten også ha kontroll på hvor langt du er unna de andre bilene. Selv får jeg alltid måpende fjes av kompisene mine når de ser meg lukeparkere, så det er ingen tvil om at øvelse gjør mester
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #20 Skrevet 10. august 2011 For å trøste deg: Jeg rygget rett inn i en flunkende ny BMW etter å hatt lappen i 4 dager. Jeg gikk på youtube og så på rygge og lukeparkerings videoer for å se på teknikken. Også dro jeg og øvde på det, på en tom parkerinsplass på søndager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå