Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du en oppskrift på brød som blir saftige og gode?

Jeg tar imot med takk! Begynner å bli lei av de brødene jeg pleier å lage, og så synes jeg de blir ganske tørre... :lur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et tips:

Tilsett yoghurt naturell i brødene! Det gjør brødene utrolig saftige :)

Skrevet (endret)

Jeg har ingen fast oppskrift, varierer litt fra gang til gang, men som regel er dette med:

Grov sammalt hvete og/eller grov sammalt rug

Havrekli

Siktet hvetemel

(Total melmengde ca 1 kg, og det grove utgjør fra 60-75 %, alt ettersom)

Linfrø

Solsikkefrø

En liten dæsj olje

Et par spiseskjeer mørk sirup eller honning

Litt salt

Tørrgjær

Hvis jeg bruker kjøkkenmaskin blander jeg alt det grove, inkludert hele frø, tilsetter kaldt vann til grøtkonsistens, og lar det stå så lenge som mulig, gjerne over natt, men som oftest blir det ikke mer enn maks 4 timer her i gården. Deretter rører jeg ut gjær i litt lunkent vann (husk det er mye vann i deigen allerede), og setter skjeen jeg har brukt til sirup oppi slik at gjæren får litt sukker å våkne på. :) Når det skummer på overflaten heller jeg væsken i deigen og rører sammen vha kjøkkenmaskin. Tilsetter hvetemel til passe deig underveis. Deigen bør være så seig at du akkurat klarer å forme den uten å sette deg helt fast i den. For kompakt deig = dårlig heving og tørre brød.

Det jeg har gjort nå i det siste er en variant av eltefritt brød, men jeg baker såpass grove brød at jeg ikke får det helt til ved å bruke så lite gjær som man "skal". Jeg jukser derfor litt, men til ca 1 kg mel totalt bruker jeg likevel under en halv pakke tørrgjær, kanskje en kvart eller noe... Rører det ut i lunkent vann som beskrevet ovenfor, og rører sammen alle ingrediensene til en nokså bløt deig. (Den skal være mulig å forme, ikke helt rennende - det tar litt tid å finne helt riktig konsistens.) Deretter får den heve seg lenge og vel, gjerne et helt døgn, og jo lenger den får stå, jo saftigere brød!

Når brødene skal formes tar jeg godt med mel på benken og hendene, og bare bretter sammen emnene raskt. Det blir en del mel på brødene, men det er en fordel slik at de ikke setter seg fast i formene. Du kan evt. børste av det som er på toppen.

Begge disse metodene krever litt planlegging, men min erfaring er at det blir MYE saftigere brød.

Edit: Yoghurt eller kesam er forresten et godt tips, jeg bruker det hvis jeg har en rest i kjøleskapet. :)

Endret av Virvel
Skrevet (endret)

Det varierer litt fra gang til gang, men sånn omtrent er grovbrødoppskriften min:

250 gram hvete helkorn bløtlagt i 1,5 l vann, gjerne natten over.

2-3 dl melk

1 pk gjær, helst fersk

5 dl sammalt hvete, grov

7 dl sammalt rug, grov

3 dl hvetekli

1,5 dl hvetekim

1 dl solsikkefrø

Et par never linfrø

1 ts salt

(En god spiseskje crème fraîche/rømme/yoghurt)

Hvetemel

Kok opp bløtagt helkorn, avkjøl til 37 grC. Bland i melk og evt. crème fraîche/rømme/yoghurt. Bland alt unntatt hvetemel i kjøkkenmaskinen. Tilsett hvetemel til passe konsistens; deigen skal være litt bløt og ganske klissete. Elt kraftig i 10-15 minutter. Hev til dobbel størrelse, ca 45 min. Elt deigen på nytt i et par minutter, juster evt med hvetemel, hev opp igjen til dobbel størrelse. Andrehevingen tar rundt 20 min. Hell deigen ut på benken, som er godt strødd med hvetemel, del deigen i tre og elt hver del godt for hånd. Deigen er ganske klissete, men skal være mulig å elte med litt hvetemel. Form til tre brød, legg i godt smurte brødformer og trykk ned. Hev til dobbel størrelse (30-45 min). Stek på rist midt i ovnen på 190 grC i 1 time. Ta brødene ut av formen, etterstek på rist uten former i 10-15 min. Avkjøl på rist.

Dette blir stort sett svært gode og saftige brød av det tunge slaget om jeg treffer på med rett hvetemelmengde.

Endret av -Englefjes-
Skrevet

Det varierer litt fra gang til gang, men sånn omtrent er grovbrødoppskriften min:

250 gram hvete helkorn bløtlagt i 1,5 l vann, gjerne natten over.

2-3 dl melk

1 pk gjær, helst fersk

5 dl sammalt hvete, grov

7 dl sammalt rug, grov

3 dl hvetekli

1,5 dl hvetekim

1 dl solsikkefrø

Et par never linfrø

1 ts salt

(En god spiseskje crème fraîche/rømme/yoghurt)

Hvetemel

Kok opp bløtagt helkorn, avkjøl til 37 grC. Bland i melk og evt. crème fraîche/rømme/yoghurt. Bland alt unntatt hvetemel i kjøkkenmaskinen. Tilsett hvetemel til passe konsistens; deigen skal være litt bløt og ganske klissete. Elt kraftig i 10-15 minutter. Hev til dobbel størrelse, ca 45 min. Elt deigen på nytt i et par minutter, juster evt med hvetemel, hev opp igjen til dobbel størrelse. Andrehevingen tar rundt 20 min. Hell deigen ut på benken, som er godt strødd med hvetemel, del deigen i tre og elt hver del godt for hånd. Deigen er ganske klissete, men skal være mulig å elte med litt hvetemel. Form til tre brød, legg i godt smurte brødformer og trykk ned. Hev til dobbel størrelse (30-45 min). Stek på rist midt i ovnen på 190 grC i 1 time. Ta brødene ut av formen, etterstek på rist uten former i 10-15 min. Avkjøl på rist.

Dette blir stort sett svært gode og saftige brød av det tunge slaget om jeg treffer på med rett hvetemelmengde.

Den vil jeg prøve!

Hvor mange liter er brødformene du bruker? Tror du det går greit å droppe eltingen på bordet og heller bare spa deigen over i formene?

Takk for svar! :biggrin:

Skrevet

Formene er på to liter. :)

Jeg ville ikke kuttet eltingen på bordet; de gangene jeg har vært litt sløv med eltingen så har brødene hatt en tendens til å få et hulrom rett under skorpen på toppen av brødet. Men det er mulig at du kan elte i kjøkkenmaskinen? Det har jeg faktisk ikke prøvd.

Deigen skal være ganske løs, med ikke så løs at den er umulig å kna for hånd. Bare litt sølete å kna. :ler:

Skrevet

Formene er på to liter. :)

Jeg ville ikke kuttet eltingen på bordet; de gangene jeg har vært litt sløv med eltingen så har brødene hatt en tendens til å få et hulrom rett under skorpen på toppen av brødet. Men det er mulig at du kan elte i kjøkkenmaskinen? Det har jeg faktisk ikke prøvd.

Deigen skal være ganske løs, med ikke så løs at den er umulig å kna for hånd. Bare litt sølete å kna. :ler:

Kanskje det er derfor jeg alltid får løs skorpe på mine brød? :sjokkert: Jeg har en stor kjøkkenmaskin som jeg pleier å elte deigen i før jeg har den over i brødformene, jeg knar den ikke på bordet for det er den altfor klissete til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...