Gå til innhold

Fargetema i stua

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stua mi er lita, så jeg tenker at det kan hjelpe å ha et fargetema så det ikke ser rotete ut. Dessuten har jeg ikke råd til å kjøpe møbler som gir en gjennomført stil, så jeg får heller bruke gardiner, puter, duker, tepper og slikt til å skape en helhet. Strengt tatt burde jeg vel brukt lyse farger, men det passer ikke min smak helt. Vegger, tak og gulv er lyse, det får holde. :)

Jeg har grublet og tenkt på hva slags farge jeg vil bruke, og har endt opp med å halvveis velge lilla. Men så blir jeg litt bekymret for at folk skal tenke at jeg har advent hele året... Jeg pynter ikke med lilla i desember selv, så for meg gir det ikke sånne assosiasjoner. Hva ville dere tenkt om ei stue med lilla gardiner, gulvteppe, duker og stearinlys? Blir det for dumt?

Beige, hvitt, grått, brunt osv er ikke aktuelt. Sofaen er grå.

Alternativene mine og argumentene mine for å velge dem bort:

Rødt - For julete

Blått - Ikke min farge

Turkis - Elsker den, men har mye av den fargen i soverommet og i gangen, så det blir litt overkill å ha den i stua også.

Grønn - Kunne likt det, men bestevenninna mi har grønn stue så jeg har ikke lyst å være copycat.

Pastellfarger - Passer meg ikke i det hele tatt.

Vinrødt/burgunder - Passer meg egentlig fint, men jeg sliter litt med å finne passende ting som ikke går over i julerød farge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker ikke at lilla er advent, kommer helt ann på hvilke lillatoner du velger. Om du har masse ting i "gull" og alt er den klassiske adventlilla, så ja, da kan det se advent ut.

Men om du har forskjellige mørkheter, og gjerne litt forskjellige nyanser også, tror jeg det kan bli kjempelekkert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forsåvidt lilla "tema" i stua mi. Har brun skinnsofa og spisestoler samt endel eik, så da ble det fint med lilla (rysslyngfargede) gardiner, samt puter og lys i forskjellige lilla farger. Ikke knallilla som jeg forbinder med advendt, mere duse lillatoner. Da passer også brunt, hvitt, lys grått og rosa til. Vet at mange ikke liker slike fargetema, men det er praktisk for oss med små stuer og lavt budsjett :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Vi har også lilla gardiner, og ofte lilla duker, men det er ikke knall-lilla.

Mer, gusjelilla, som passer kjempegodt til de grønne plantene mine :D

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg har allerede mørkelilla gardiner, men jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på nøyaktig hvordan adventslilla ser ut. Synes folk bruker så mye forskjellig.

Jeg har tenkt litt og sett litt mer i butikker og på bilder, og tror at jeg i høst kommer til å gå for en varm atmosfære i stua. Så da tenker jeg å gå for mørk lilla som hovedfarge, og bryte opp litt med vinrødt og mørk cerise. F.eks. hvis jeg lager et lysfat så kan jeg ha disse tre fargene sammen på fatet, og jeg kan bruke puter i disse fargetonene.

I desember blir det nisserødt for alle pengene, og i januar er jeg sikkert så lei av sånne dype varme farger at det blir turkis/lysgrønt eller hvite/beige farger. :fnise:

Jeg liker forandring og blir fort lei av ting, så det er veldig uaktuelt å kjøpe møbler eller male vegger i samme tempo som jeg ønsker meg noe nytt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes det kan være fint med ei farge som går igjen i flere ting/tekstiler/dekor i stua, men da helst i ulike nyanser, slik at det ikke blir f.eks samme type mørklilla fra en tekstilserie på alle gardiner, duker, puter + et par kubbelys - da blir fargetemaet raskt "oppbrukt", kontrastene mellom den ene lillafargen og resten av interiøret blir for hard/stor.

Bedre å variere mellom ulike nyanser av lilla som kan gå igjen på en mer subtil måte, istedet for å bruke samme farge på det meste.

Om det er ulike fargenyanser går det kanskje lengre tid før du blir lei fargen også? :)

Skrevet

Høres kult ut:) jeg har en lilla vegg i stua og resten lys turkis. En sånn mellomlilla om det kan kalles det. Ser litt sprøtt ut, og kanSkje litt overkill men jeg elsker farger. Husk at du kan plukke opp alle fargene du velger i stua di i et stort bilde. Da kan du ha alt mulig, mener jeg iallefall. Går også an å kjøpe trekk til sofa om du ønsker å skifte litt etter årstidene. Jeg forbinder ikke lilla med advent:) du kan jo laste ned flugger sin app og sjekke farger der. Med appen kan du ta et bilde som gjengir fargene du liker, og plukke fargekoder deretter. Kjempegøy:) lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...