Gå til innhold

Når kan man dra fra bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er invitert i bryllup. I invitasjonen står det at festen starter kl 16, og er ferdig kl 0230(!) Er det forventet at alle skal være så lenge, eller er dette det lengste man kan være før lokalene stenger? Dere som har vært i eller skal ha så langvarig bryllupsfest, hvordan ser dere for dere festen time for time? Og når kan man dra uten at det blir tatt ille opp? Har allerede angst for å bli splittet under middagen og talene, hvor lenge varer dette? Og har enda mindre lyst på en fyllefest etterpå. Har så langt bare vært i små og rolige bryllup, som har vart mye kortere enn dette og der man kunne sitte med hvem man ville. Men dette ser ut som store greier...

En annen ting, er det vanlig å skrive kontonummeret sitt i innbydelsen? De vil ha penger, men vi har ikke så mye å rutte med akkurat nå. I tillegg har de inngått avtale med et hotell som blir alt for dyrt for oss, så vi vil i hvert fall dra så tidlig at vi unngår overnatting.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan dra når man ønsker. Hvis det står at det varer til 02.30 så er det ofte siste frist for å forlate lokalet.

Jeg har aldri sett noen skrive kontonummer i invitasjonene, men dersom man ikke ønsker å gi penger så gir man noe annet eller lar være. De kan ikke tvinge dere til det. Men det er jo vanlig å gi gave av noe slag.

• Liker 1
Skrevet

De ønsker seg penger i gave eller penger itillegg til gave som en betalt for å få lov til å delta? :klo:

Om de ønsker seg penger i gave er ikek dette et must, skjønner at om man ikke har mye å gi vil det vises enda mer i form av penger enn gave. Du kan kjøpe gave om du heller ønsker det, bestemmer jo helt selv.

Og du kan dra tidligere, selvfølgelig, 0230 er nok bare når lokalet stenger og alle må ut.

Gjest Annaires
Skrevet

Det er normalt å dra etter brudeparet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å dra etter brudeparet.

Når pleier de å dra da? Jeg skulle egentlig ønske det var som i amerikanske filmer der brudeparet drar rett fra kirken og på bryllupsreise. :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Når pleier de å dra da? Jeg skulle egentlig ønske det var som i amerikanske filmer der brudeparet drar rett fra kirken og på bryllupsreise. :rodmer:

kan du ikke bare svare nei til å komme i bryllupet da?

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg gjetter at kontonummeret er oppgitt for de som ønsker å gi penger i bryllupsgave. Det er tryggere å overføre penger til kontoen deres framfor at det skal ligge mange tusen kroner oppbevart i lokalene.

Ikke dermed sagt at dere er forpliktet å gi penger i bryllupsgave, men en eller annen gave (etter evne) mener jeg det er riktig å gi.

De bryllupene jeg har vært i, har gjerne startet i 16-17-tiden, og har vart til langt på natt. Det er likevel ikke slik at alle har vært til siste slutt. Jeg tror de første har gått etter at bryllupsvalsen er danset og bryllupskaken er skåret opp (og de har fått seg kaffe og kake selv...).

Lengden på middagen er umulig å forutsi. Alt fra to og en halv til fem timer er normalt. Hvis du gruer deg til splitting av par, slik skikk og bruk tilsier (men som kanskje 50% forholder seg til), kontakt brudeparet og spør om de har tenkt å gjøre det slik, så er du i alle fall forberedt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i bryllup på lørdag og der var det et par som gikk rett etter kakespisingen var begynt. Tror det var ca 22.30 eller noe. Damen i det forholdet så halvveis gravid ut så kan hende det var unnskyldningen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er invitert i bryllup. I invitasjonen står det at festen starter kl 16, og er ferdig kl 0230(!) Er det forventet at alle skal være så lenge, eller er dette det lengste man kan være før lokalene stenger? Dere som har vært i eller skal ha så langvarig bryllupsfest, hvordan ser dere for dere festen time for time? Og når kan man dra uten at det blir tatt ille opp? Har allerede angst for å bli splittet under middagen og talene, hvor lenge varer dette? Og har enda mindre lyst på en fyllefest etterpå. Har så langt bare vært i små og rolige bryllup, som har vart mye kortere enn dette og der man kunne sitte med hvem man ville. Men dette ser ut som store greier...

En annen ting, er det vanlig å skrive kontonummeret sitt i innbydelsen? De vil ha penger, men vi har ikke så mye å rutte med akkurat nå. I tillegg har de inngått avtale med et hotell som blir alt for dyrt for oss, så vi vil i hvert fall dra så tidlig at vi unngår overnatting.

hvorfor drar du i dette bryllupet?

Og hva er ment med "splitting"?

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor drar du i dette bryllupet?

Og hva er ment med "splitting"?

Splitting av par. Har lest mye om det på kg, ellers hadde jeg ikke tenkt tanken at det kunne skje en gang.

Skrevet

kan du ikke bare svare nei til å komme i bryllupet da?

Signerer!

Virker ikke som TS har særlig lyst til å dra i bryllupet, og for å være helt ærlig.. skulle jeg invitert til bryllup hadde jeg ikke ønsket gjester som TS!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at så lenge middagen er ferdig, så kan dere velge selv hvor lenge dere vil bli. Dere kan jo ikke gå fra bordet...

Jeg dro engang fra et bryllup i 23-tiden, da hadde de fortsatt ikke kommet i gang med verken dans eller kakekutting, men vi var utslitte etter over 5 timer lang middag (tale-helvete) og hadde lang vei hjem (kjørte).

Skrevet

Du vet at du står fritt til å takke nei til invitasjonen?

Ellers behøver du absolutt ikke bli til festen er slutt, men du kan ikke forlate den før middagen er over.

AnonymBruker
Skrevet

Signerer!

Virker ikke som TS har særlig lyst til å dra i bryllupet, og for å være helt ærlig.. skulle jeg invitert til bryllup hadde jeg ikke ønsket gjester som TS!

Ikke jeg heller :fnise:

Gjest ticket
Skrevet

Så man vil kun ha gjester som elsker å bli splittet som par og som fester til tidlig morgen? :roll:

• Liker 7
Skrevet

Folk må jo gjøre som de vil, men jeg tror jeg hadde blitt fryktelig skuffet som brud om flere av gjestene mine gikk hjem rett etter middagen.

Går kanskje an å gi brudeparet en "heads up" om at en må/ønsker å gå tidlig hjem.

o2.30 er forøvrig ikke så¨veldig seint.

Ett av de beste bryllupene jeg har vært i sluttet med frokost/nattmat med utsikt over fjell og fjord med nydelig soloppgang. :rodmer:

Og brudeparet holdt ut til siste slutt :)

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Fyttirakkern, nå begynner bryllupsmafiaen igjen! :kjefte: Det virker ikke som om TS vil dra og dere ville ikke ha hatt gjester som henne fordi hun stiller noen spørsmål fremfor å ta salto av glede over å være så heldig å være invitert i bryllup? BAH!

TS: jeg syntes dere skal dra når dere føler for det. :jepp: Jeg har vært til bryllup til langt på natt OG jeg har dratt før kakene kom frem. Sistnevnte var et bryllup et godt stykke unna og vi tok oss ikke råd til å overnatta. Vi stod opp før fuglene for å komme dit, tilbragte en del timer i bilen og var mildt sagt trøtte og slitne utover kvelden. Om vi skulle ha sjanse til å kjøre hjem, så måtte vi dra da. Vi var hjemme i 2-3 tida på natta, så jeg er glad vi dro når vi gjorde. Jeg forklarte situasjonen før vi dro og beklaget så mye, og det så ikke ut til å bli tatt ille opp. Det kommer sikkert an på brudeparet, om det er et brudeparet a la bryllupsmafiaen her inne, så kan det sikkert være nok til at man blir sosialt spedalsk i 10 år fremover. :lur: Men ærlig talt, om brudeparet ikke forstår at folk skal kjøre hjem, så hadde det ikke brydd meg på en flekk om de ble fornærma. :filer:

• Liker 5
Gjest Vampen
Skrevet

Så man vil kun ha gjester som elsker å bli splittet som par og som fester til tidlig morgen? :roll:

Bryllupsmafiaen liker å tro at alle gjester elsker og fryder seg over alle krumspringene brudeparet måtte finne på. Om man er invitert i bryllup, så er man juridisk forpliktet til nesten å pisse på seg av glede og føle at man praktisk talt har fått audiens hos kongen! :lur:

• Liker 7
Gjest Vampen
Skrevet

Signerer!

Jeg vedder ræva mi på at den dagen du inviterer til bryllup, så er det plenty av gjester som har minst like mange, om ikke flere, bekymringer enn TS.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min dro fra bryllupet vi var i forrige helg da bruden la an på mannen min, foran sin ektemann, og erklærte hvor forelsket hun alltid hadde vært i han ca etter valsen og kakene.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...