Gå til innhold

Fikk avslag av NAV - stemmer dette?


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Jeg har ingen erfaring med NAV, så tilgi dumme spørsmål. Men ei jeg kjenner sliter mye med angst og er egentlig student. Hun pleier å ta ekstravakter, men får ikke sykepenger nå fordi hun ikke har fast jobb. Hun har stelt mye for et familiemedlem nå, og har blitt utbrent i tillegg til angsten.

Etter mye om og men fikk vi henne til å besøke NAV så hun får betalt husleie og de viktigste regningene sine, tross at hun egentlig ikke ville gå dit. Der fikk hun blankt avslag med beskjed om at hun fikk utsette regningene sine, ta ut det lille hun har på BSU til husleien, og skaffe seg en jobb, på tross av at hun hadde med legeerklæring på at hun er syk.

Er dette virkelig lov? Har hun ingen rettigheter siden hun er student`? Synes det er merkelig at folk rett og slett bare kan havne på gata her i Norge. Og jeg synes utrolig synd på de som må slite med dette året rundt.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo noe som heter stipend og lån :)

Og hun FÅR begge deler så lenge hun er borteboer, noe jeg forstår at hun er :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student har man Lånekassen. Hun må, i samarbeid med legen sin, søke sykemelding og etterhvert AAP (man må være sykemeldt en stund før man kan få AAP) dersom hun er for syk til å studere. Da kan hun evt. fortsette studiene med støtte av NAV.

Dersom hun var på sosialen, må hun bruke opp sparepengene sine før hun kan få noe hjelp derfra, ja, og om hun skal fortsette med studier i høst kommer de til å henvise henne til Lånekassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, når hun studerer er hun ikke NAV sitt ansvar, rett og slett, da har hun lånekassen. Om hun er helt tom for penger må hun evnt gå på sosialen, men vet ikke om hun har rettigheter der heller når hun studerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, når hun studerer er hun ikke NAV sitt ansvar, rett og slett, da har hun lånekassen. Om hun er helt tom for penger må hun evnt gå på sosialen, men vet ikke om hun har rettigheter der heller når hun studerer.

Nei, det har hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er syk går det ann å ordne ekstra støtte under utdanning. Men dette gjelder så vidt jeg vet ikke for vgs men høgskole/uni. Vet ikke hvordan dette systemet fungerer men kjenner et par stk som har fått hjelp til å fullføre skolegangen ved støtte økonomisk i tillegg til lån/stipend...

så det går ann :)

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hun er syk går det ann å ordne ekstra støtte under utdanning. Men dette gjelder så vidt jeg vet ikke for vgs men høgskole/uni. Vet ikke hvordan dette systemet fungerer men kjenner et par stk som har fått hjelp til å fullføre skolegangen ved støtte økonomisk i tillegg til lån/stipend...

så det går ann :)

Stikkord: AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det finnes jo noe som heter stipend og lån :)

Og hun FÅR begge deler så lenge hun er borteboer, noe jeg forstår at hun er :)

Ja, hun har jo fått det, men fikk det siste i mai tror jeg. Og hun jobbet litt etter at hun var ferdig med skoleåret, men så ble hun altså syk.

Siden hun har stelt for familiemedlem, har hun jo ikke hatt mulighet til å jobbe like mye gjennom året, sånn for å spare opp penger, så sparepenger har hun ikke.

Takk, skal be henne sjekke ut AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min ble også syk som student og hadde et helvete med både NAV og Lånekassen... Hadde hun ikke hatt mulighet til å bo med foreldrene våre hadde hun havnet på gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal få sykepenger selv om man ikke har fast jobb, men man må ha jobbet i minst fire uker. Sykepengene blir beregnet ut i fra hva hun har tjent, ikke om hun har fast jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man studerer bare på deltid? Da får man ikke hjelp ifra lånekassen..

Man kan få lån/stipend selv om man studerer deltid også, men det blir mindre enn hvis man studerer fulltid såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...