Gå til innhold

Kcal inn, kcal ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg lurer litt på dette med kcal inn vs kcal ut for å gå ned i vekt. Kall meg gjerne treig, men om jeg feks spiser 1500 kcal på en dag og man skal ligge i ca 500 underskudd.. Betyr det da at jeg må trene vekk 2000 kcal da? :sjenert: Da kan man jo ikke gjøre annet enn å trene :roll: Det er gjerne et dumt spørsmål, men jeg skjønner ikke helt dette..

Eller handler det om BMR? Om min BMR sier at jeg brenner 1500 kcal om jeg ikke gjør noenting, skal jeg da spise 1000 kcal?

Gjør jeg dette veldig mye mer komplisert enn det er? :lete:

Videoannonse
Annonse
Gjest Vestlandslefsa
Skrevet

Dette funderer jeg også på. Er vel litt treig av meg jeg også. :sjenert:

Skrevet

Om du forbrenner 2000 kcal og spiser 1500 kcal en dag, er du allerede 500 på underskudd. Du skal ikke ned på minus 500! Takk Gud for det, da kunne vi aldri gjort noe annet enn å trene noen av oss! Er du gæærn? :)

EKS: Si du forbrenner 1500 kcal i døgnet uten spesiell aktivitet (som du kaller BMR), men utfører en treningsøkt der du forbrenner ytterligere 500. Da forbrenner du totalt 2000 i løpet av dagem, og kan spise 1500 kcal og fortsatt ligge i underskudd.

Forklarte jeg meg bra? =)

Skrevet

Kroppen trenger (feks!) 1500 kalorier for å virke. Alt fra å gi deg varme, holde organene i gang og alt dette her :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Hmm okei, så..min BMR er på 1400 og noe. Så om jeg en dag ikke trener så skal jeg spise 900 kcal for å gå ned i vekt? Er ikke det veldig lite? :klo: lurer på om jeg har tenkt og fundert dette ihjel :fnise:

Skrevet

I teorien blir det vel egentlig sånn. Nå er jeg ingen ekspert, men vil abslutt tro at det er bedre at du får i deg ca de 1400 kcal fra sunn og god mat de dagene du ikke trener, og kanskje spise 1400 kcal de dagene du trener også. Kanskje? Hvor er dere ekspertene når vi trenger dere? ;)

900 kcal er jo VELDIG lite. Det er jo totalsummen av kcal inn VS kcal ut som teller, så heller tren godt de gangene du trener for å forbrenne mest mulig da. :) Mitt amatør-tips hvertfall..

AnonymBruker
Skrevet

I teorien blir det vel egentlig sånn. Nå er jeg ingen ekspert, men vil abslutt tro at det er bedre at du får i deg ca de 1400 kcal fra sunn og god mat de dagene du ikke trener, og kanskje spise 1400 kcal de dagene du trener også. Kanskje? Hvor er dere ekspertene når vi trenger dere? ;)

900 kcal er jo VELDIG lite. Det er jo totalsummen av kcal inn VS kcal ut som teller, så heller tren godt de gangene du trener for å forbrenne mest mulig da. :) Mitt amatør-tips hvertfall..

900 kcal er ingenting! Om jeg skulle trent en dag etter jeg kun hadde spist 900 kcal så hadde jeg dødd :gjeiper: Tror det er lurt som du sier, å ligge rundt 1400 jevnt over også bare håpe på å ha skikkelig effekt av treningen. Vil ikke sulte meg heller :sjenert: Takk for tips ihvertfall!

-TS

• Liker 1
Skrevet

900 kcal er ingenting! Om jeg skulle trent en dag etter jeg kun hadde spist 900 kcal så hadde jeg dødd :gjeiper: Tror det er lurt som du sier, å ligge rundt 1400 jevnt over også bare håpe på å ha skikkelig effekt av treningen. Vil ikke sulte meg heller :sjenert: Takk for tips ihvertfall!

-TS

Det ville jeg gått for! :)

Gjest NozMonster
Skrevet

det er bra forklart av noen her, men ingen har sagt det akkuratt slik:

du forbrenner kcal av bare å sitte å se på veggen en hel dag, så du trenger ikke trene vekk 2000 om du inntar 1500 kcal. jeg tror man bruker veldig laaang tid på å trene vekk 2000 kcal på en treningsøkt :fnise:

husk at du blir mer sulten av å trene da, så du bør ikke satse på å spise for få kcal heller! da blir det vanskeligere å holde ut i lengden, og man gir opp relativt fort!

AnonymBruker
Skrevet

Altså, greia er at alle har en basalforbrenning Den er litt individuell men man kan si at den er på 1300-1500kcal sånn ca. Dette er hva kroppen/organene i seg selv trenger for å fungere hvis du ligger helt stille en dag.

Så da kan du tenke deg at alt du gjør i tillegg til å ligge helt stille, - alt fra å sitte oppreist, dusje, lage mat, vaske - alle vanlige dagligdagse ting gjør at du forbrenner mer kcal. En vanlig (u)aktiv person er da kanskje oppe i ca 2000. Så kommer trening i tillegg!

Så på en vanlig dag der du ikke trener kan du kanskje regne med at hvis du spiser 1500kcal vil du ligge litt i underskudd. (men dette er høyst individuelt, så du må nesten prøve deg frem litt). På en dag du trener sånn at du f.eks forbrenner 400kcal ekstra, så kan du spise mer. Osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...