Gjest Pjuskelusk Skrevet 4. august 2011 #1 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Jeg er klar for å sloss! Sloss for kontroll! Sloss for et naturlig forhold til mat! Sloss for helsen! Sloss for å ikke ha noe jeg trenger å skjule! Sloss for å ha en sunn kropp! Sloss for å være det forbildet jeg vil være for sønnen min! Sloss for den dagen der jeg kan være meg selv fullt og helt uten å hemmes av denne lidelsen! Sloss for å være det beste "jeg" jeg kan få til! Bring it on! Endret 4. august 2011 av Pjuskelusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 4. august 2011 #2 Del Skrevet 4. august 2011 Skal følge med på kampen jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 4. august 2011 #3 Del Skrevet 4. august 2011 Takk, lille måne! Det er bare å finne godkroken i sofaen - ditta blir action! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 4. august 2011 #4 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Så hva er overspising? Kanskje litt greit å klargjøre Det er sett påsom den tredje spiseforstyrrelsen I tidsskriftet for den norske legeforening finner man dette: "En form for spiseforstyrrelse som ikke klassifiseres som anoreksi eller bulimi kalles patologisk overspising (tvangsspising). Ved patologisk overspising inntar man raskt store mengder mat og har ingen kontroll over matinntaket." (http://tidsskriftet.no/article/1058662) Det som skiller det fra bulimi er at man ikke kaster opp eller bruker avføringsmiddel. Haukeland Universitetssykehus har disse kriteriene for diagnosen: 1. Tilbakevendende episoder med overspising. Overspisingsepisoden er karakterisert ved både: • Spise i en bestemt tidsperiode, for eksempel innenfor to timer, en mengde mat som helt klart er større enn det en normalt ville spise i lignende tidsrom og under samme omstendigheter. • En følelse av mangel på konroll over spising i episoden, altså en følelse av at en ikke kan stoppe matinntaket, eller kontrollere hva eller hvor mye en spiser. 2. Overspisingsepisoden er forbundet med tre eller mer av følgende: • spiser raskere enn normalt • spiser til en føler seg ukomfortabelt mett • spiser store mengder mat, uten å være sulten • spiser alene, fordi en ønsker å skjule hvor mye en spiser • føler avsky overfor en selv, deprimert eller skyldfølelse etter overspising 3. Opplever stor lidelse ved overspising 4. Overspisingsepisoder minst to dager i uken i seks måneder 5. Ingen kompensatoriske strategier Puh! Kanskje litt mye, men da slipper man hvertfall å lure! Endret 4. august 2011 av Pjuskelusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 4. august 2011 #5 Del Skrevet 4. august 2011 Så hvem er jeg? Jeg er 23 år gammel frøken fra Bergensområdet med mann (giftet meg nå i sommer, så nå er jeg fru!) og en sønn på halvannet år. Jeg er lærerstudent for tiden, med vikarjobbig utenom studiene. Jeg anser meg selv som ganske så lykkelig og fornøyd, men jeg sliter altså med denne spisefortyrrelsen. I juni hadde jeg enda en av mine gedigne matorgier, og jeg innså menss jeg satt der og prøvde å presse i meg så mye som mulig på den halvtimen mannen og poden var ute, at dette faktisk var et problem. Jeg søkte for første gang opp "spiseforstyrrelser", og fant noe jeg aldri før hadde hørt om. Patologisk overspising? Jaha? jeg som var sikker på at det bare var to stykk? Javel. jeg leser videre, og finner til slutt disse kriteriene fra Haukeland og jammen meg, så kan jeg krysse av på alle sammen. Det neste jeg gjør er å kontakte studentskipnaden i Bergen sin gratis psykologtjeneste og fastlegen min. Den dag i dag har jeg vært igjennom 2 av 3 psykologtimer på SIB, og er nå klar for å starte i et gruppeprogram på seksjon for spiseforstyrringar på Haukeland. Heldigvis har jeg blitt tatt alvorlig, og er nå i gang med å få hjelp, og det med en gang jeg spurte om det. Det er selvfølgelig ingenting mindre enn skitskummelt å innse hva som ligger foran meg. MYE arbeid! På haukeland skal jeg være med på noe man kaller kognitiv atferdsterapi. Jeg skjønner ennå svært lite av akkurat det, men det handler om å registrere atferd (registrere det man faktisk spiser), for så å endre denne atferden (det er dette jeg ikke skjønner, men heldigvis kan disse folka dette). Jeg har fått beskjed om at det er veldig høy suksessrate på dette her, så det er jo bare å krysse fingrene! Jeg har så lyst til å bli kvitt dette her. Så lyst til å være normal. Behandlingen starter nå tidlig på høsten, men før det bærer det avgårde på samme måte med flere overspisingsepisoder i uken. Noen ganger er det bare noen ekstra skiver, men i dag f.eks. har jeg spist både boller, sjokolade, en is og chips i løpet av tre kvarter. jeg gleder meg til å begynne med babystegene mine, jeg føler meg nemlig helt forferdelig her jeg sitter. Skyldfølelse og avsky, men med mye motivasjon for å sloss mot dette. Så nå lager jeg dagbok der jeg registerer litt, lufter tankene, forhåpentlig får gode råd og cheerleading og så blir det sikkert litt pjatt også Yes! Det var litt om meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daenerys Skrevet 4. august 2011 #6 Del Skrevet 4. august 2011 Her vil jeg følge med. Syns du er sterk som har tatt tak i problemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 4. august 2011 #7 Del Skrevet 4. august 2011 Her vil jeg følge med. Syns du er sterk som har tatt tak i problemet Takk og bukk, Daenerys! Det er godt med gode kommentarer og litt heiing. Sånt liker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 4. august 2011 #8 Del Skrevet 4. august 2011 Så hva er planen? Her kommer noen punkt (planer er bra, nå er det bare å få til gjennomførelsen!) 1. KOGNITIV ATFERDSTERAPI I GRUPPE - Behandling på Haukeland 2. SKRIVE MATDAGBOK HVER DAG - Registeringsdelen for punktet ovenfor 3. IKKE SLANKE MEG!! Slanking er visst hovedproblemet for en med spiseforstyrrelse. Så nå skal målet være atferdsendring og kontroll. Så ingen telling av kalorier, og ikke kaloriunderskudd. Shit, hvordan i huleste spiser normale mennesker da?! Jeg har slanket meg i så mange år at jeg har ingen peiling. Her kommer tips og vink fra dere folkens godt med! 4. TRENE - når jeg trener har jeg færre overspisingshendelser og spiser generelt mer sunt. Det er noe med at trening og snop ikke hører helt sammen. 5. SNOP HELST BARE PÅ LØRDAGER 6. IKKE LAGRE PÅ NEGATIVE FØLELSER - SIBpsykologen har funnet en hovedting jeg må jobbe med. Jeg er elendig (!) til å ta opp vanskelige ting, og svelger kameler i hytt og dynevær. Hjernen er visst egentlig veldig flink, og prøver iherdig å lagre ting som ikke blir gjort noe med i tilfelle du trenger det senere. Dette er bra om det f.eks. handler om en avtale som du har glemt å notere i boka, men om det er negative hendelser funker det dårlig. Det som skjer er at for hver nye hendelse som skuffer, irriterer, plager eller sårer meg så blir jeg sint får alt det andre jeg ikke har fått utløp for i tillegg. Så nå skal jeg være flink å si ifra med en gang! Gjerne på en fin og høflig måte, men det viktigste er at det skal ut. VANSKELIG, men jeg jobber med saken! Jupp, det er altså planen. Hjelpes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 5. august 2011 #9 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Da var den første dagen her. Den første dagen hvor jeg skal følge planen min. Dagen i dag er preget av mageknip etter gårsdagens inntak av godsaker, så jeg får ikke trent noe særlig, MEN jeg skal gå på en times tur med lillemann i ettermiddag og jeg skal spise sunt. Frokosten bestod av omelett av 2 egg med salat ved siden av, ikke min gamle slankisvariant av kun eggehviter. Det er vel kanskje noe en normal person ville spist? Jeg avsluttet det hele med en skål med rips. Frokost - check! Og ganske normalt! yay PS! Jeg prøver å holde karbohydrater litt nede, raske karbohydrater that is! Litt fordi jeg får vondt i magen, litt fordi jeg kan få utslett og litt fordi karbohydrater er det jeg spiser mest av når jeg har matorgiene mine. Endret 5. august 2011 av Pjuskelusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazey Jane Skrevet 5. august 2011 #10 Del Skrevet 5. august 2011 Du er flink! Her vil jeg gjerne følge med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazey Jane Skrevet 6. august 2011 #11 Del Skrevet 6. august 2011 Det er veldig ra at du har tatt skrittet og kontaktet noen som kan hjelpe deg. Det blir nok mye lettere når du for det første har skjønt at det er noe galt, og for det andre at det er noen utenforstående som kan hjelpe deg litt på veien. Det høres lurt ut med kognitiv terapi i tillegg til resten av planen din. Håper dere får en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 6. august 2011 #12 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Takk og bukk, Hazey jane! Denne frøkna hadde PC-fri fredagskveld med mannen, så da ble det ingen oppdatering i går, men nå skal vi se hva jeg får til. FREDAG Overspising? Nope - nada - niks! Sunn? Ja, sier meg veldig fornøyd! (om enn ett unødvendig kveldsmåltid, jaja ) Trening? Jeg gikk meg en tur på 55 min i RASK gange med en særdeles stygg og lang motbakke til slutt. Jeg sier meg fornøyd med denne dagen, gitt! LØRDAG Overspising? Ikke noe sinnsykt, men under frokosten mistet jeg litt kontroll. Lille pjokk ville opp klokken 5, og etter en natt der han hadde skreket sin nød pga av tett nese, var jeg TRØTT!!!!! Mens jeg syntes synd på meg selv, hadde jeg plutselig spist 5 skiver med smør og syltetøy. Kjedelig... Men resten av dagen har gått bra! Sunn? Kan vel ikke si det med den frokosten pluss vaffelfest med naboene, MEN lørdagsgodt kuttet vi ut og spiste granateple og jordbær i stedet Trening? Samme tur som i går, bare på 5 minutter mindre - yay! Hmmm, ikke en av verdens beste dager, men er fornøyd med lørdagsgodtvalget Endret 6. august 2011 av Pjuskelusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 6. august 2011 #13 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg har forresten tenkt over noen av grunnene til at spisekickene slår til. Det man forstår og kan forutsi må vel hjelpe på forebyggingen vel? 1. Jeg trenger trøst - Konflikter: Både nye og gamle. Som sagt tidligere så er jeg ELENDIG på å si ifra om ting, så de gamle kan rippes opp i titt og ofte. - Dårlige dager: Stress, lite søvn, dager med dårlig selvtillit, syk, dager der jeg bekymrer meg for alt og ingeting etc. 2. Jeg kjeder meg - Typisk scenario: Jeg står og venter på bussen en kald vinterskveld, og i stedet for å fryse og kjede meg ute går jeg inn på Narvesen og vips! har jeg kjøpt noe jeg ikke skulle kjøpt! 3. VANE! 4. Jeg blir fristet slik de fleste dødelige blir 5. Unnskyldninger - "Jeg hadde jo fullstendig krasj i går, så om jeg spiser litt ekstra i dag har det iiiiiiiingenting å si!" - "JA! I morgen skal jeg begynne det nye og bedre livet mitt, så da må det vel være greit å ta en siste "fest"!" Når jeg har funnet ut av dette, må jeg bare finne på noen lure planer for hvordan jeg skal unngå disse fellene. Jaja, første steg er å finne det ut, så får heller morgendagen brukes til å finne på lure greier. nå er det lørdag!! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazey Jane Skrevet 8. august 2011 #14 Del Skrevet 8. august 2011 Hvordan går det Pjuskelusk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 8. august 2011 #15 Del Skrevet 8. august 2011 Hvordan går det Pjuskelusk? Joda, her går det bare så fint. Travelt med siste uken med jobbing, men ingen spisekick ennå!! Jeg vet at det ikke er så lenge siden sist, men jeg teller alle små seire også, jeg! Bekker små, stor å', eller noe sånt? Skal skrive dagsrapporter, nu! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjuskelusk Skrevet 8. august 2011 #16 Del Skrevet 8. august 2011 Det er travelt å være arbeidskar, sies det, og det er helt riktig! Jeg jobber litt i barnehage i sommer, og nå er siste uken her. Barnehagen er et stykke fra meg, så denne frøkna står opp litt over fem for å rekke bussen. Urgh! Fysj og fy! Så i går la jeg meg... klokken halv 9, kanskje? Selvfølgelig får man ikke sove plutselig klokken halv 9, men det var et forsøk verdt. Nå er dagen over, og jeg har funnet sofaen, dataen og en kopp meg god eple og kanel te. Herlig! Så var det litt dagsrapporter, da. Registrering is the key! SØNDAG Overspising? Neida, denne frøkna er flink, flink, FLINK!! Sunn? Ja, jeg var faktisk helt ekstremt sunn i går. Klarte også å få karbohydratene ned i en veldig behagelig nivå for magen, også. I like! Trening? Det var det eneste dumme... Ettersom jeg ahr best tid til trening etter lillemann har lagt seg, falt den ut når leggetiden min ble satt til halv 9. Kjipt, men sånn er det av og til! MANDAG Overspising? Nei, kontrollen var på plass i dag også! Sunn? Not so much... Her var kjøleskapet tomt, og da ble det brødmat i barnehagen. Brødmat til frokost, lunsj og før-trenings-mat (At ikke barnehager kan ha litt utvalg!!). Og det var med alt fra servelat til brunost. Jaja. Treningen får veie opp for det! Trening? Hør på denne! Syklet den lange veien fra jobb og hjem. 3 mil, med to horrible og lange bakker. Yabbadabbadooooo! :happy: Foreløpig har jeg ikke hatt de verste utskeiielsene, heldigvis, og kontrollen har nesten vært helt på plass de siste dagene. Jeg husker at jeg sa til psykologen at jeg brukte cirka 70 prosent av tiden min til å tenke på mat, og det er ikke tull, men nå har jeg prøvs å bare luke ut disse tankene. Det funker ikke alltid helt, men jeg jobber med saken. Og trening hjelper, for da har jeg mindre søtsug og slipper hvertfall å kjempe med det i tillegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazey Jane Skrevet 8. august 2011 #17 Del Skrevet 8. august 2011 Trening? Hør på denne! Syklet den lange veien fra jobb og hjem. 3 mil, med to horrible og lange bakker. Yabbadabbadooooo! :happy: Denne syntes jeg var spesielt bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celujo Skrevet 9. august 2011 #18 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg melder meg inn i heiagjengen Sunn? Not so much... Her var kjøleskapet tomt, og da ble det brødmat i barnehagen. Brødmat til frokost, lunsj og før-trenings-mat (At ikke barnehager kan ha litt utvalg!!). Og det var med alt fra servelat til brunost. Jaja. Treningen får veie opp for det! Uff, kjenner jeg er glad jeg ikke jobber i en sånn barnehage. Vi har grøt/div.frokostblandinger/knekkebrød/brød til frokost (med masse forskjellig pålegg + agurk,paprika osv til å ha på og innimellom egg), til lunsj er det varm mat- sunn sådan og alltid laget fra bunnen av, med mye grønt. Ettermiddagsmaten er brødmat/knekkebrød, evt. smoothie, yoghurt og alltis masse frukt. Ungene har kun med matpakke på turdag. Nå skal det sies at dette er en litt mer svensk type barnehage (eier er svensk), i Sverige er jo stort sett alle barnehagene sånn; er så utrolig synd det ikke er flertall av sånne barnehager i Norge :/ Anywho. 3 mil på sykkel er IMPONERENDE Stå på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå