Gå til innhold

Må man inngå ett forhold fordi en er forelsket?

Anbefalte innlegg

Gjest MorAase
Skrevet

Hvorfor må en inngå et forhold basert på en forelskelse? Er det ikke opplest og vedtatt at en forelskele gjør en blind? At en ikke ser den andres klart svake sider? At en ikke har en kritsik sans for den andres gjøren og laden? Er det ikek da veldig uansvarlig å inngå forhold? Ville det ikke vært bedre om en ventet de ukene, månedene, eller i verstefall årene som det tar for forelskelsen å forsvinne og så se om vedkommende er ett godt valg som partner? En trenger da strengt tatt ikke forelske seg for å synes godt om noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om begge parter er forelsket i hverandre og forholdene ligger til rette for det er det da ingen grunn til å ikke gå inn i et forhold. Det høres litt sært ut å ikke gjøre det med argumentasjon i at man er forelsket. Det sies at kjeærlighet gjør blind, men det går faktisk an å tenke selv om man er forelsket.

Skrevet

Forelskelserusen er kroppens belønning, og motiverer til at det blir et forhold (og barn).

Men man må jo ikke inngå forhold selv om man er forelsket.

Og man kan inngå et forhold uten å være forelsket.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hvorfor må en inngå et forhold basert på en forelskelse? Er det ikke opplest og vedtatt at en forelskele gjør en blind? At en ikke ser den andres klart svake sider? At en ikke har en kritsik sans for den andres gjøren og laden? Er det ikek da veldig uansvarlig å inngå forhold? Ville det ikke vært bedre om en ventet de ukene, månedene, eller i verstefall årene som det tar for forelskelsen å forsvinne og så se om vedkommende er ett godt valg som partner? En trenger da strengt tatt ikke forelske seg for å synes godt om noen!

Du er mer for sånne fornuftsekteskap, du?

Jeg kunne aldri i livet vært sammen med en mann jeg ikke var forelsket i .. det hadde vært helt umulig.

Klart man kan brenne seg og finne ut at personen nok kanskje ikke var den helt rette for meg - men da har jeg hatt en alldeles deilig tid i den "rusen" en gjensidig forelskelse faktisk er. Synes direkte synd på folk som er redde for å gi seg hen til en forelskelse fordi det eneste som gjelder er å holde hodet kaldt og tenke sunn fornuft. Jeg er redd man da vil gå glipp av mye deilig tid som ihvertfall ikke jeg ville vært foruten.

Skrevet

Du er mer for sånne fornuftsekteskap, du?

Jeg kunne aldri i livet vært sammen med en mann jeg ikke var forelsket i .. det hadde vært helt umulig.

Klart man kan brenne seg og finne ut at personen nok kanskje ikke var den helt rette for meg - men da har jeg hatt en alldeles deilig tid i den "rusen" en gjensidig forelskelse faktisk er. Synes direkte synd på folk som er redde for å gi seg hen til en forelskelse fordi det eneste som gjelder er å holde hodet kaldt og tenke sunn fornuft. Jeg er redd man da vil gå glipp av mye deilig tid som ihvertfall ikke jeg ville vært foruten.

Folk er forskjellige og har ulike behov og mål.

Ditt behov og mål er da først og fremst å bli/være forelsket, mens (de fleste) andre vil ha (de praktiske) fordelene i et parforhold.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg vil jo si at når man er forelsket så er ett forhold nok. Å innlede flere forhold er ikke gunstig, spesielt i en slik situasjon.

(Jeg regner selvfølgelig med at Trådstarter er bevisst forskjellen på "ett" brukt som telleord og "et" brukt som artikkel, i og med at hun er så opptatt av gramatikk)

• Liker 2
Skrevet

what?!

Jeg fikk ihvertfall kjeft her inne fordi jeg ble sammen med kjæresten av praktiske grunner OG SÅ ble jeg forelsket da, så dette var kanskje ikke stedet å spørre. HEHEH

Skrevet

Ja, jeg vil jo si at når man er forelsket så er ett forhold nok. Å innlede flere forhold er ikke gunstig, spesielt i en slik situasjon.

(Jeg regner selvfølgelig med at Trådstarter er bevisst forskjellen på "ett" brukt som telleord og "et" brukt som artikkel, i og med at hun er så opptatt av gramatikk)

Tja... MIn språklige kunnskap er høyst begrenset. Derfor synes jeg det er stas de få gangen jeg kan finne festlige feil selv :) Et, ett, en, enn er ord jeg aldri lærer forskjellen på. MEn igjen, må en virkelig innlede forhold bare fordi en er forelsket?

• Liker 1
Skrevet

Man MÅ ingenting, men det er jo veldig koselig, da! :-)

Selv har jeg bare vært ensidig forelska i folk helt fram til jeg møtte min kjære, så da ville jeg veldig gjerne inn i et forhold når jeg fikk følelser tilbake fra henne! :-)

Skrevet

Man MÅ ingenting, men det er jo veldig koselig, da! :-)

Selv har jeg bare vært ensidig forelska i folk helt fram til jeg møtte min kjære, så da ville jeg veldig gjerne inn i et forhold når jeg fikk følelser tilbake fra henne! :-)

Jo, men du har jo en annen kvinne. Mange av oss andre belemres jo med ett samliv med en mann. Slik sett er ditt valg mye lettere.

Skrevet

Heldigvis faller en del for fornuftige partnere også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...