Gå til innhold

Fixativ til kull på lerret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver meg for første gang på en kulltegning på lerret. Må jeg bruke en annen fixativ enn den jeg bruker på ark? Jeg var så smart å spraye fixativ på lerretet mens det stod på staffeliet, og alt rant jo utover... :roll:

Skrevet (endret)

Jeg pleier å bruke vanlig fixativ (det gjorde vi på skolen også), men nøkkelen er jo å legge ned lerretet/arket før man sprayer. Spray med god avstand, jeg pleier å stå oppe og spraye (når lerretet ligger på bakken) uten å bøye meg.

Endret av Scaramouche-
Skrevet

Jeg pleier å bruke vanlig fixativ (det gjorde vi på skolen også), men nøkkelen er jo å legge ned lerretet/arket før man sprayer. Spray med god avstand, jeg pleier å stå oppe og spraye (når lerretet ligger på bakken) uten å bøye meg.

Takk for raskt svar! :)

Ja, jeg innså det jeg også, etter at jeg hadde gjort det... :roll:

Skrevet

Takk for raskt svar! :)

Ja, jeg innså det jeg også, etter at jeg hadde gjort det... :roll:

Bare hyggelig!

Typisk det, heldigvis for meg så gjorde en medelev samme tabben før jeg rakk å gjøre det, så jeg kunne lære av hennes feil. :fnise:

Skrevet

....et annet økonomisk tips: det funker meget godt med Elnett hårspray også ;)

...men det en sprayer må ligge (og helst ute)...

Skrevet

....et annet økonomisk tips: det funker meget godt med Elnett hårspray også ;)

...men det en sprayer må ligge (og helst ute)...

Seriøst?! Gulner det ikke etter ei stund heller? Jøss...

• 3 uker senere...
Skrevet

Jepp, elnett må ikke undervurderes ;-)

Husk at ark i seg selv vil gulne i sola...spør når du kjøper arkene...

Og elnett og gulning: skal jo ikke ha på så mye da...bare så det binder seg litt... Prøv først så finner du ut om det er noe for deg.... Bruker selv kun hårspray, og det er også hårspray de har anbefalt på div. kurs og skoler jeg har gått på....(Men spør man i butikken så sier de ofte at man MÅ ha fixativ siden det er jo det de tjener på ;-) )

Skrevet

Ikke bare Elnet, de fleste hårsprayer funker glimrende! Og lukter tusen ganger bedre enn det der dømrade fixativet! :lol:

Ang. gulning: jeg har et par kulltegninger som er rundt fem år som ser helt supre ut ihvertfall. Eldre enn det kan jeg ikke uttale meg om.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bare Elnet, de fleste hårsprayer funker glimrende! Og lukter tusen ganger bedre enn det der dømrade fixativet! :lol:

Så sant, så sant.... :fnise:

Ang. gulning: jeg har et par kulltegninger som er rundt fem år som ser helt supre ut ihvertfall. Eldre enn det kan jeg ikke uttale meg om.

Og jeg har 15-20 år gamle som har fått sin runde med hårspray og fortsatt er bra....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...