Gjest Alenefar til 2 Skrevet 22. november 2003 #1 Skrevet 22. november 2003 Heisann.. Jeg har en 6-åring som har fått brennkopper Det som jeg lurer på, er om jeg skal dra til legevakten med han, for jeg begynner å tvile på det som helsesøster på skolen fortalte meg: Det trengs ikke antibiotika behandling så lenge jeg smurte han med de rette kremene. Da jeg pratet med henne, så virket det som om vi hadde nådd toppen og sårene var rurbelagt, men nå har det forverret seg ganske kraftig og nye sår oppstår. Han har så vondt stakkar og det er verst inni ører og rundt øynene.. Noen som vet bedre hva jeg bør gjøre...?
Mystic Skrevet 22. november 2003 #3 Skrevet 22. november 2003 Hvis det har spredd seg mye på kort tid, eller bare er et stort utbrudd, må barnet mest sannsynlig ha antibiotika. Man skal i utgangspunktet vaske med klorhexidin, smøre på Brulidin og legge på kompress 4-6 ganger i døgnet. Hvis dette ikke hjelper i løpet av få dager, eller blir værre bør man oppsøke lege som skriver ut antibiotika. Brennkopper er ikke farlig, men veldig smittsom. Så god håndhygiene er viktig, bruk gjerne papir duker til å tørke ham med. Lykke til og god bedring. Klem fra Mystic
Gjest Alenefar til 2 Skrevet 22. november 2003 #4 Skrevet 22. november 2003 Jeg ringte til Legevakten nå og ble anbefalt å komme tidlig i morgen. Har smurt 3-4 ganger daglig med Brulidine og en tur i badekaret hver morgen for å løsne verk, men det blusser bare opp igjen. Jeg og minstemann (4år) står fortur med dette svineriet også, så da får vi ta en felles sjekk imorgen :D Tusen takk for svar..
liv Skrevet 22. november 2003 #5 Skrevet 22. november 2003 har flere i barnehagen som har hatt det men da har det gått over av seg selv. De hadde fått beskjed av lege om å ta kontakt om det ikke forsvant i løpet av to uker.
tuji Skrevet 24. november 2003 #6 Skrevet 24. november 2003 Jeg har selv hatt brennkopper som ikke gikk over, og det er en forferdelig sykdom å gå rundt med! Antibiotika må til! Jeg måtte ta flere kurer for å ta knekken på det, så jeg ville gått til en lege som kunne sett med egne øyne hvordan tilstanden er. Det er vanskelig å bedømme over telefon.
Såpebobla Skrevet 24. november 2003 #7 Skrevet 24. november 2003 Håper det går bra. Brannkopper kan være noe dritt. Sønnen min hadde det og blemmene var store som femkroninger! Måtte både antibiotika og salve til får å ta knekken på det.
Arketypen Skrevet 24. november 2003 #8 Skrevet 24. november 2003 Når man sitter i badekar tørker man seg ofte rundt øynene da... Og da kommer det sår der... Jeg ville forresten ikke sendt en unge med masse brennkopper å skolen... da smittes jo bare de andre...
Kosepia Skrevet 25. november 2003 #9 Skrevet 25. november 2003 Brennkopper er svært smittsomt FØR de begynner å tørke inn. Det vil si at det er væskesmitte. Tar du på væsken, så på deg selv, så blir du mest sannsynlig også smittet. Vært veldig veldig nøye med hygienen! Vask hendene grundig etter å ha tatt på en brennkoppe, og bruk gjerne noe som desinfiserer hendene dine. Har barna SYNLIGE brennkopper (hender, armer, hals, hode) IKKE send de til skole/barnehage før brennkoppene er tørket.. Har ungen brennkopper som ikke er synlige, så kan de sendes på skole/barnehage, så fremst de ikke skal ha gym elller tar av seg slik at andre barn kan ta på brennkoppene. Personellet kan i mange tilfeller hjelpe til med å smøre salve på (i alle fall i barnehager. på skoler blir det verre). De må da også være VELDIG nøye med hygienen etter å ha tatt på ungen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå