AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 Hei! Jeg vurderer å skaffe meg egen hest. I tenårene red jeg aktivt i ca 4 år, men sluttet pga skader. Er jeg erfaren nok til å skaffe meg hest? Penger er ikke noe problem, men jeg er redd jeg har 'for lite erfaring' til å ta meg en hest. Det er jo et veldig stort ansvar, og hest er et stort dyr! Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Det spørs vel litt på hvor mye ansvar du hadde på den tiden da du red aktivt selv. Det er jo stor forskjell på å ha ansvaret for en hest 24/7, og å møkke en gang i uka, ri litt og leie hesten tilbake i stallen og børste den litt. Har du vært borti fulltidsstell av hest før vet du jo mer av hva det innebærer, men jeg ville likevel ikke gått til anskaffelse av hest uten å først ha alliert meg med noen som er erfarne og kan hjelpe til den første tiden. Har du ikke stelt hest på fulltid før ville jeg først prøvd en periode med å ha noen andres hest på fôr for å få en litt mer ordentlig følelse av hva det innebærer.
Dragonfly84 Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Ja, prøv på halvfor først, gjerne en hest på en stor stall der det er andre å spørre om hjelp. Red du på rideskole eller hadde du hest på for? Når man får hest selv er det mange ting å tenke på, spesielt hvis man ikke har folk rundt å spørre om hjelp: Hvordan ser en bra forplan ut? Får hesten nok mineraler og vitaminer? Er det best for hesten å ha dekken i november? Om natta? Hvor mye flis er nok flis? Bør han barberes hvis man rir mest i hall? Er han litt tynn? Hvilken markkur er best å bruke om høsten? Hvor sakte bør man gå over fra høy til silo/gress? Hvordan bør han trenes? Hva er målet med treninga, og bør man følge en treningsplan? Hva er de greiene han har fått på kronranda? Herregud, han tråkka på en spiker, bør jeg dra den ut eller la den være før dyrlegen kommer? Passer egentlig salen? Hvor lenge kan han lonsjeres? Hva skal jeg gjøre når han stikker på tur? Steiler? Blir avkasterkonge? Utbryterkonge? Blir mobba vekk av de andre hesta så han ikke får spist lunsjhøy? Jeg kjøpte hest etter å ha ridd sju år, men det vsr fortsatt mange ting jeg ikke kunne og mange problemstillinger jeg ikke hadde sett komme. Som den dagen hesten min faktisk tråkka på en rusten spiker... 2
Green Lady Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Jeg er enig med de andre her, skaff deg hest på halvfor først. Du må også huske på at det tar litt tid før ridemusklene er tilbake der de var, samme med balansen. Du kan sikkert lett finne en hest som trenger forrytter to dager i uken. Veldig kjekt å begynne der. Så kan du evt. se deg om etter en hest når du føler du mestrer det meste og føler deg trygg på det du gjør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå