Gjest Høne Pøne Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 Det jeg gjør nå er å trene etter en dvd (innebærer både styrke og kondisjon. i tillegg jogger jeg, men ikke mer enn 1-2 dager i uken. så jeg lurer litt på hva som er mest effektivt? er det lurt å trene både styrke og utholdenehet etterhverandre på samme dag, eller er det lurt å dele det litt opp. som f.eks trene styrke en dag, jogge neste dag, osv.... jeg vil som sagt både trene vekk fettet men vil ikke bli tynn uten muskler, jeg vil bare bli strammere, og få vekk flesket hilsen Høna :-*
Tullepia Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Det kommer an på hvor mye tid du har til å trene. Det beste er nok å trene styrke og utholdenhet omtrent annenhver dag (en hviledag i uka må du ha). Har du ikke mulighet til å trene så ofte kan du ta en økt utholdenhet og en økt styrke etter hverandre.
Leifr Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 så jeg lurer litt på hva som er mest effektivt? Ordentlig styrketrening. Sånn som styrkeløftere eller vektløftere driver med.
hederlig Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 er det lurt å trene både styrke og utholdenehet etterhverandre på samme dag, eller er det lurt å dele det litt opp. som f.eks trene styrke en dag, jogge neste dag, osv.... Uten at jeg har noen faktakilder å referere til, har jeg flere "muskelkamerater" som har anbefalt meg å ta utholdenhet og styrke på samme økt. Ifølge dem er dette fordi man da varmer opp musklene og får opp blodsirkulasjonen slik at spesielt styrken blir mer effektivt. Da mener de altså utholdenhet før styrke. (Dette er jo uansett det beste siden oppvarming anbefales for å forebygge skader). Men igjen, dette er ikke noe jeg har tatt ut fra en faktabok! Men i mitt hode høres det ikke helt ulogisk heller. :gjeiper:
Redbull Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Ordentlig styrketrening. Sånn som styrkeløftere eller vektløftere driver med. Oh yes!!
bergans Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 (endret) Det jeg gjør nå er å trene etter en dvd (innebærer både styrke og kondisjon. i tillegg jogger jeg, men ikke mer enn 1-2 dager i uken. så jeg lurer litt på hva som er mest effektivt? er det lurt å trene både styrke og utholdenehet etterhverandre på samme dag, eller er det lurt å dele det litt opp. som f.eks trene styrke en dag, jogge neste dag, osv.... jeg vil som sagt både trene vekk fettet men vil ikke bli tynn uten muskler, jeg vil bare bli strammere, og få vekk flesket hilsen Høna :-* Nå vet ikke jeg helt hva du mener med å "forbrenne fett"? Den dagen du slutter å gjøre det, så er du kjapt mat for markene Kroppen må ha både karbohydrat og fett, og en liten dose protein, for å holde kroppen i homeostase (alle organer fungerer, temperaturregulering er korrekt) til enhver tid. Det som derimot betyr noe for helsen din, er din fysiske styrke og kardiovaskulære kapasitet. Hvis du absolutt må velge mellom de to, så ville jeg heller ha brukt tida mi på gode doser utholdenhetstrening enn ren styrke. Det mest fordelaktige er selvsagt en kombinasjon, og at du tenker kvalitet på treningen, ikke primært kvantitet. Den aller beste treningen er den som du fortsetter med de neste tiårene. Du kan ha så fænsi kosthold og treningsprogram du bare vil, men hvis det ikke gjør at du forstetter utover de frste månedene så er det ikke godt nok. trening er en investering i helsa og framtida, helt uavhengig av utseende og hva andre idiotiske jenter har bestemt at er inn på kroppsfronten (e.g. rosablogger som promoterer ortoreksi, undervekt og treningsnarkomani). Langrenn, stabilitetstrening, løpeturer i terreng, sykling, friidrett, step (få armene godt over hodet hele timen), boksing, kampsport, tennis, fjellturer, orientering; det er opp til deg å velge og bruke. Endret 5. august 2011 av bergans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå