Nilla Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 Hei til dere strikkedamer! Driver og strikker et babyteppe i mini alpakka, a la Mor Signe. Altså tynt garn på store pinner. Blir ganske luftig og lett. Nå har jeg straks strikket opp det første nøstet, og lurer litt på hvordan jeg bør begynne på nytt nøste for å få det penest og samtidig få tråden til å sitte fast. Er det "lov" å knyte sammen trådene) På annen strikking (med tettere masker, f.eks. sitteunderlag og labber) pleier jeg å strikke med dobbel tråd noen masker, altså slutten på den ene tråden og starten på den neste. Og så fester jeg endene til slutt. Men jeg ser for meg at dette kan bli verre når maskene/teppet er så luftig? Gode råd mottas med takk!
SmallTalk Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Tja... Nå er ikke jeg noen strikkeekspert, men jeg har ihvertfall lært at det er lov å knyte sammen trådene. Når man knyter stramt og klipper trådene veldig nær knuten, så vil jo knapt nok knuten synes inne i strikketøyet.
Gjest Daenerys Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Ja, knytt trådene løst sammen, og stram de heller senere når hele teppet er ferdig. Er veldig kjedelig om du knytter for hardt så teppet ikke kan strekkes
Eplelykke Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Hei! Jeg synes det blir penest resultat hvis du stopper et lite stykke før det første nøste er ferdig. Du tar så å strekker nøste to litt og begynner bare å strikke med den nye nøste. Dette innebærer at du får to tråder å feste etterpå. Dog synes jeg dette blir peneste. Har også brukt denne bytteteknikken på et Mor Signe teppe. På et slikt teppe ala Mor Signe teppe, kommer ofte knutene litt for mye frem. Da er det etter min mening penest med to festede tråder.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Du kan også avslutte det ene nøstet på slutten av en omgang, og så begynne det neste på neste omgang. Så feste trådene langs kanten, med mini-alpakka bør det gå greit. En annen mulighet er å spytt-tove de to endene sammen, men det kommer an på hvor godt garnet ditt tover og litt også hvor luftig det er.
Nilla Skrevet 5. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2011 Hmm, tror det blir til at jeg strikker ut en omgang med det første nøstet, og starter på ny med nytt nøste, og så fester trådene rundt kanten. Så håper jeg at jeg klarer å feste endene fint og fast.
CalidumCor Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Du kan også avslutte det ene nøstet på slutten av en omgang, og så begynne det neste på neste omgang. Så feste trådene langs kanten, med mini-alpakka bør det gå greit. En annen mulighet er å spytt-tove de to endene sammen, men det kommer an på hvor godt garnet ditt tover og litt også hvor luftig det er. Hvordan gjør du det?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Hvordan gjør du det? Jeg har faktisk aldri gjort det selv, men vet bare at mange gjør det. Jeg har alltid tenkt at man holder de to endene sammen, har litt spytt på fingeren og gnir slik at friksjonen gjør at garnet tover og endene festes i hverandre? Det må vel være ullgarn, da. Fant en link.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Jeg har spytt-tova (hehe, veldig beskrivende ord!) når jeg har strikka mor-signe med nøstebarngarn. Prøvde å flise opp begge endene litt, spytt på fingrene og så gni det sammen mellom fingrene. Det ble faktisk bra resultat av det!
CalidumCor Skrevet 6. august 2011 #10 Skrevet 6. august 2011 Ok Hadde aldri hørt om det eller tenkt på at det gikk an, så ble litt nysgjerrig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå