Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble det odontologi først eller? :)

Som det har blitt nevnt tidligere, så er det litt slik at når det blir en ledig plass i Oslo, så er det ofte noen fra de andre medisinstudiene i Norge som kommer inn. Ledige plasser i Oslo og Trondheim fører gjerne til at noen flytter fra Bergen eller Tromsø, noe som gir muligheter for de som står på venteliste der. Når studiestarten er i Oslo i dag, så kan det jo begynne å skje ting allerede i dag/morgen (ettersom man mister plassen hvis man ikke møter opp første dag), slik at du evt. kan ha plassen din klar på medisin i Tromsø til studiestarten der, som er 16. august. Hold oss oppdatert om hva du ender opp med :klemmer:

I dag dro jeg først til Bjørknes høyskole(1+5 programmet), og etter det dro jeg til odontologi UiO. Jeg rakk odontologien da den startet senere. Det virka veldig ordentlig på dette Bjørknes-programmet. Medisin og odontologistudentene hadde opplegg sammen i dag ved UiO. Jeg vet ikke helt, men når jeg satt der med odontologi-studentene ble jeg litt lei meg inni meg. :sukk: På den andre siden satt medisinstudentene, og jeg tenkte at det er der jeg egentlig burde ha vært.(jeg vet, kanskje litt rart ;P - men Gud!.. dette går skikkelig innover meg!) Det føltes liksom ikke helt rett. Selvfølgelig er odontologi sikkert kjempeinteressant, men jeg har ikke tenkt på det før nå(sånn ordentlig). Føler at jeg gjør det bare fordi jeg må nå. :sukk: Jeg prøvde å tenkte positivt ("tenner blir bra.. også er jo studiet ett år kortere!"), men det funket ikke helt. Men så føltes det mye bedre å gå på UiO, fordi det er gratis/jeg kjenner mange folk der/min by. Det er jo forskjell på å gå på uni i Oslo og bjørknes høyskole. (Håper tromsø funker!!)

Jeg tror det var rundt 3-4 medisinstudenter som ikke møtte opp i dag og derfor mistet plassen. Jeg så på SO-ventelister nå og der har jeg gått "tre plasser framover" ved UiO, det har også blitt 2 mindre i bergen og 4 mindre Trondheim. Men ved Tromsø er den fortsatt på 4 :gjeiper: Burde ikke den ha gått ned da også, med de andre? Eller er det for tidlig ennå?

Nå har jeg enda et dillemma. Hva skal jeg gjøre i morgen? Jeg kan ikke dra både til Bjørknes og odontologi da begge starter rundt samme tid i morgen og det er obligatorisk begge steder! Om jeg drar til odontologi, mister jeg jo plassen ved Bjørknes..og det vil jeg ikke! Fordi hva skjer om jeg ikke kommer inn i Tromsø allikevel(da har jeg tenkt at jeg tar det i utlandet, gidder ikke å vente). På den andre siden tenker jeg på samme måte som mange andre her: at jeg bør jo komme inn i Tromsø nå når jeg er så nærme! Burde jeg bare ta sjansen på at det ordner seg i Tromsø, og derfor bare dra til odontologi? Om jeg ikke kommer inn i Tromsø kommer jeg sikkert til å angre på at jeg "glemte Bjørknes" - det opplegget virker bra og jeg vil ikke bare bortkaste år!

Det hadde vært så mye bedre om Tromsø startet i dag slik at jeg fikk vite om jeg kom inn eller ikke. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, jeg må jo bestemme meg hvor jeg skal gå i morgen! Burde jeg tenke at det går bra i Tromsø og derfor droppe bjørknes-greia? vil jo ikke ta sjanse.. Jeg er verdens største vinglepetter(irriterer meg at jeg ikke klarer å bestemme meg og at ting er sånn). :sukk:

Håper på noen raske tips(!) - dere er så flinke og kommer med oppmuntringer og gode tips! Det setter jeg veldig stor pris på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spæørre hva snittet ditt er? (Uten realfagspoeng)

Skrevet

Jeg forsto ikke helt: Hvorfor kan du ikke starte på Bjørknes, og droppe ut viss du kommer inn i Tromsø?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsto ikke helt: Hvorfor kan du ikke starte på Bjørknes, og droppe ut viss du kommer inn i Tromsø?

Fordi da får jeg ikke gått på odontologien - da bjørknes og odontologi krasjer.

(...får litt dårlig samvittighet for å bare sparke studieplassen på uio:P)

:)

AnonymBruker
Skrevet

Fordi da får jeg ikke gått på odontologien - da bjørknes og odontologi krasjer.

(...får litt dårlig samvittighet for å bare sparke studieplassen på uio:P)

:)

Har du tenkt på at det kanskje sitter en person og venter på å få komme inn på sitt livs drøm - odontologi? Og du tar plassen fra denne personen om du bare tar "til takke med dette".

Anbefaler deg å takke nei til odonotologi om du faktisk ikke ønsker å bli tannelege.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det er i ungarn, men jeg prøvde legestudiet i polen, og fikk avsmak på hele greia. Det var skikkelig cowboy-tilstander. Mye juks, lærere og medelever som oppfordra til juks i alle fag som ikke var "viktige" (alt unntatt anatomi), STOR forskjell på anatomilærerne (noen grupper fikk kjempeflinke lærere, noen fikk en lærer som ikke brydde seg om å lære bort noe i det hele tatt), prøver annenhver lørdag i anatomi, alle glemte det de hadde lært for en måned siden fordi bare det som var akkurat nå var viktig, vi ble sett stygt på av lokalbefolkningen fordi alle nordmenn er rike for dem... Det var å lese fra jeg stod opp til jeg la meg, hive innpå med energidrikker, ikke noe liv i det hele tatt, og for hva? Å være en del av businessen det er å ta penger fra nordmenn som vil bli leger, gi dem halvdårlige lærere og få dem til å kaste bort tid på polskkurs når de uansett aldri kommer til å lære seg språket ordentlig. Ingen lærer noe, fordi alt blir glemt etter noen uker. Andreårsstudentene husker ikke anatomi lenger. Og etter at man er ferdig blir man alltid sett på som en annenrangs lege som dro utenlands fordi man var for dum til å komme inn i Norge.

Jeg ville ABSOLUTT sata på tannlege nå, det er nesten sikkert at du kommer inn på medisin i år uansett, og hvis du ikke gjør det, kan du bytte etter et år. Hold deg i Norge for å få bra lærere og ikke bli sett på som annenrangs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt på odontologi hvis jeg var deg. Kanskje kan du bytte over til medisin 2.året, kanskje kommer du inn i Tromsø i år, hvis ikke, søker du på nytt neste år. Dette går bra! Og bare så det er sagt er Tromsø en nydelig by, og kjemefin for studenter. Selv om det er en mindre by, har den likevel mye å by på :D

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det er i ungarn, men jeg prøvde legestudiet i polen, og fikk avsmak på hele greia. Det var skikkelig cowboy-tilstander. Mye juks, lærere og medelever som oppfordra til juks i alle fag som ikke var "viktige" (alt unntatt anatomi), STOR forskjell på anatomilærerne (noen grupper fikk kjempeflinke lærere, noen fikk en lærer som ikke brydde seg om å lære bort noe i det hele tatt), prøver annenhver lørdag i anatomi, alle glemte det de hadde lært for en måned siden fordi bare det som var akkurat nå var viktig, vi ble sett stygt på av lokalbefolkningen fordi alle nordmenn er rike for dem... Det var å lese fra jeg stod opp til jeg la meg, hive innpå med energidrikker, ikke noe liv i det hele tatt, og for hva? Å være en del av businessen det er å ta penger fra nordmenn som vil bli leger, gi dem halvdårlige lærere og få dem til å kaste bort tid på polskkurs når de uansett aldri kommer til å lære seg språket ordentlig. Ingen lærer noe, fordi alt blir glemt etter noen uker. Andreårsstudentene husker ikke anatomi lenger. Og etter at man er ferdig blir man alltid sett på som en annenrangs lege som dro utenlands fordi man var for dum til å komme inn i Norge.

Jeg ville ABSOLUTT sata på tannlege nå, det er nesten sikkert at du kommer inn på medisin i år uansett, og hvis du ikke gjør det, kan du bytte etter et år. Hold deg i Norge for å få bra lærere og ikke bli sett på som annenrangs.

Å gi opp det man virkelig har lyst til bare på grunn av slike rykter og folk, blir feil mener jeg. Ungarn(kanskje polen) er kjent for å ha et knalltøft opplegg, og det er en grunn til at over halvparten siles ut de to-tre første årene: jo, fordi det er veldig hardt der. Polen er vel noe annet enn Ungarn og jeg kjenner noen som går i Ungarn via Bjørknes og bjørknes har ordentlig opplegg. Man trenger i hvert fall rundt 5 i snitt for å komme inn på Bjørknesprogrammet(eller var det noe rundt 4,8-4,7). Ja, det er mindre enn Norge - men nå er systemet i Norge slik at folk som også har godt over 5 i snitt ikke kommer inn.

AnonymBruker
Skrevet

I dag dro jeg først til Bjørknes høyskole(1+5 programmet), og etter det dro jeg til odontologi UiO. Jeg rakk odontologien da den startet senere. Det virka veldig ordentlig på dette Bjørknes-programmet. Medisin og odontologistudentene hadde opplegg sammen i dag ved UiO. Jeg vet ikke helt, men når jeg satt der med odontologi-studentene ble jeg litt lei meg inni meg. :sukk: På den andre siden satt medisinstudentene, og jeg tenkte at det er der jeg egentlig burde ha vært.(jeg vet, kanskje litt rart ;P - men Gud!.. dette går skikkelig innover meg!) Det føltes liksom ikke helt rett. Selvfølgelig er odontologi sikkert kjempeinteressant, men jeg har ikke tenkt på det før nå(sånn ordentlig). Føler at jeg gjør det bare fordi jeg må nå. :sukk: Jeg prøvde å tenkte positivt ("tenner blir bra.. også er jo studiet ett år kortere!"), men det funket ikke helt. Men så føltes det mye bedre å gå på UiO, fordi det er gratis/jeg kjenner mange folk der/min by. Det er jo forskjell på å gå på uni i Oslo og bjørknes høyskole. (Håper tromsø funker!!)

Jeg tror det var rundt 3-4 medisinstudenter som ikke møtte opp i dag og derfor mistet plassen. Jeg så på SO-ventelister nå og der har jeg gått "tre plasser framover" ved UiO, det har også blitt 2 mindre i bergen og 4 mindre Trondheim. Men ved Tromsø er den fortsatt på 4 :gjeiper: Burde ikke den ha gått ned da også, med de andre? Eller er det for tidlig ennå?

Nå har jeg enda et dillemma. Hva skal jeg gjøre i morgen? Jeg kan ikke dra både til Bjørknes og odontologi da begge starter rundt samme tid i morgen og det er obligatorisk begge steder! Om jeg drar til odontologi, mister jeg jo plassen ved Bjørknes..og det vil jeg ikke! Fordi hva skjer om jeg ikke kommer inn i Tromsø allikevel(da har jeg tenkt at jeg tar det i utlandet, gidder ikke å vente). På den andre siden tenker jeg på samme måte som mange andre her: at jeg bør jo komme inn i Tromsø nå når jeg er så nærme! Burde jeg bare ta sjansen på at det ordner seg i Tromsø, og derfor bare dra til odontologi? Om jeg ikke kommer inn i Tromsø kommer jeg sikkert til å angre på at jeg "glemte Bjørknes" - det opplegget virker bra og jeg vil ikke bare bortkaste år!

Det hadde vært så mye bedre om Tromsø startet i dag slik at jeg fikk vite om jeg kom inn eller ikke. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, jeg må jo bestemme meg hvor jeg skal gå i morgen! Burde jeg tenke at det går bra i Tromsø og derfor droppe bjørknes-greia? vil jo ikke ta sjanse.. Jeg er verdens største vinglepetter(irriterer meg at jeg ikke klarer å bestemme meg og at ting er sånn). :sukk:

Håper på noen raske tips(!) - dere er så flinke og kommer med oppmuntringer og gode tips! Det setter jeg veldig stor pris på :)

Vet du, da ville jeg faktisk ringt til UiO i morgen og sagt fra meg plassen, om jeg var deg! Hvis du kjenner nå at odontologi føles feil og at du innerst inne egentlig bare har lyst til å bli lege, så er det ingen vits i å gå odontologi og holde en plass "sperret" for noen som har som drøm om å bli tannlege. Jeg tror ærlig talt du kommer til å komme inn i Tromsø på medisin, og ettersom du er åpen for det og ikke har noe imot å flytte til Tromsø, så sier jeg bare go for it. Tromsø altså. Det blir jo selvsagt en sjanse å ta, på noe som er veldig viktig for deg, men fjerdeplass på listen er IKKE mye. Det betyr at det er tre personer foran deg, og tre personer er lite! Sjansene for å komme inn i Tromsø enten nå frem til studiestart, eller rett etter studiestart i Tromsø, er i mine øyne ganske stor. Det etterfylles faktisk ganske heftig på medisinstudiene i Norge.

Bjørknes og utlandet generelt ville jeg også holdt meg unna, når du er SÅ NÆR å komme inn i Norge. Kommer du inn i Norge får du bli her i landet under utdanningen, du kan ha relevante jobber under utdanningen og du har faktisk bedre jobbutsikter om du studerer medisin i Norge enn om du gjør det i utlandet (når turnusordningen byttes ut med LiB'er). Når det er så lite det står om er det faktisk verdt å bruke ett eneste lite ekstra år for å komme inn, om det i verste fall skulle ende med det!

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg sånn at medisinstudieplassene ved UIT fordeler seg slik:

Førstegangsvitnemål, ikke fra nordnorge: 20 plasser

Ordinærvitnemål, ikke fra nordnorge: 20 plasser

Førstegangsvitnemål, fra nordnorge (nordland og sørtroms): 25 plasser

Ordinærvitnemål, fra nordnorge (nordland og sørtroms): 25 plasser

Førstegangsvitnemål fra finnmark og nordtroms: 5 plasser

Ordinærvitnemål fra finnmark og nordtroms: 5 plasser.

ref: http://www2.uit.no/ikbViewer/Content/208556/FS%20Helsefak%2042-10%20Rapportering%20av%20utdanningsvirksomheten%20ved%20Det%20helsevitenskapelige%20fakultet%20for%20studie%E5ret%202009-2010.pdf s. 25/26

Ergo konkurrerer du i en kvote der kun 20 stk kommer inn, (fått det for meg at du er fra Oslo-området), og at du kommer rett fra vgs, ergo ikke har poeng nok til å komme inn i ordinærkvoten. Dvs at 4 av de 20 søkerne må si nei for at du skal kunne komme inn. Ikke for å knuse noen håp her, men bare så du ikke sier fra deg eventuelle andre alternativer for tidlig.

Skrevet

Det der kan da umulig stemme? Kun 20 plasser(40 plasser) for de som ikke kommer fra Nord-Norge? Men uansett sier jo TS at 3 ikke møtte opp på medisin ved UiO, og at det har blitt færre på ventelistene begge de to andre stedene(Bergen/trondheim). Da er det jo logisk at noen fra Tromsø har kommet inn i Bergen, og noen i Bergen til Oslo slik at det FORTSATT vil bli noen ledige plasser for "ikke-NordNorge-folka" i Tromsø, eller? Altså det vil rokkeres rundt på denne måten. Men hvorfor ikke ventelista da har beveget seg ved Tromsø(slik TS sier) vet jeg ikke, vet noen hva årsaken til det kan være? Kanskje fordi det ikke har vært skolestart der enda?

Nå har det seg sånn at medisinstudieplassene ved UIT fordeler seg slik:

Førstegangsvitnemål, ikke fra nordnorge: 20 plasser

Ordinærvitnemål, ikke fra nordnorge: 20 plasser

Førstegangsvitnemål, fra nordnorge (nordland og sørtroms): 25 plasser

Ordinærvitnemål, fra nordnorge (nordland og sørtroms): 25 plasser

Førstegangsvitnemål fra finnmark og nordtroms: 5 plasser

Ordinærvitnemål fra finnmark og nordtroms: 5 plasser.

ref: http://www2.uit.no/ikbViewer/Content/208556/FS%20Helsefak%2042-10%20Rapportering%20av%20utdanningsvirksomheten%20ved%20Det%20helsevitenskapelige%20fakultet%20for%20studie%E5ret%202009-2010.pdf s. 25/26

Ergo konkurrerer du i en kvote der kun 20 stk kommer inn, (fått det for meg at du er fra Oslo-området), og at du kommer rett fra vgs, ergo ikke har poeng nok til å komme inn i ordinærkvoten. Dvs at 4 av de 20 søkerne må si nei for at du skal kunne komme inn. Ikke for å knuse noen håp her, men bare så du ikke sier fra deg eventuelle andre alternativer for tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Å gi opp det man virkelig har lyst til bare på grunn av slike rykter og folk, blir feil mener jeg.

Det handler ikke om å gi opp, men å vente bittelitt for å få høre om TS kommer inn fra ventelista, som er ganske plausibelt. Og så, hvis hun/han ikke gjør det, å gå første året med tannlege (som er klin likt medisin) i Norge, og så bytte til medisin. Og så, hvis ikke det går å verken komme inn på medisin nå eller neste år, noe som det må være omtrent 2% risiko for siden TS er så langt fram på ventelista, kan hun/han begynne å vurdere utlandet. Det er vanskeligere for utenlandsstudentene å få turnusjobb etterpå, de blir tatt mindre seriøst, og nå vet ikke jeg hvordan det er med sommerjobber i norge, men når man går i polen er man nødt til å ha sommerjobb hvert år, og de to første årene betyr det gamlehjem. Sånn er det antageligvis i ungarn også. Mens er TS i norge, kan hun/han kanskje jobbe litt på relevante steder ved siden av studiene og kanskje slippe å MÅTTE jobbe på sommeren hvis ikke hun/han vil.

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke om å gi opp, men å vente bittelitt for å få høre om TS kommer inn fra ventelista, som er ganske plausibelt. Og så, hvis hun/han ikke gjør det, å gå første året med tannlege (som er klin likt medisin) i Norge, og så bytte til medisin. Og så, hvis ikke det går å verken komme inn på medisin nå eller neste år, noe som det må være omtrent 2% risiko for siden TS er så langt fram på ventelista, kan hun/han begynne å vurdere utlandet. Det er vanskeligere for utenlandsstudentene å få turnusjobb etterpå, de blir tatt mindre seriøst, og nå vet ikke jeg hvordan det er med sommerjobber i norge, men når man går i polen er man nødt til å ha sommerjobb hvert år, og de to første årene betyr det gamlehjem. Sånn er det antageligvis i ungarn også. Mens er TS i norge, kan hun/han kanskje jobbe litt på relevante steder ved siden av studiene og kanskje slippe å MÅTTE jobbe på sommeren hvis ikke hun/han vil.

Det handler tydeligvis om å gi feilinformasjon! Jeg har ikke studert medisin i Polen, men når jeg har tre venner som har jobbet på psykiatrisk ungdomsavdeling om sommeren, hvordan kan du da si at man er nødt til å jobbe på gamlehjem? Det er jo bare ikke sant. Disse har fått godkjent og går nå tredjeåret, det kan jeg vedde min mor på. Foreløpig er det også like lett å få turnusjobb som utenlandsstudent.

Skrevet

skjønner dilemmaet ditt ts..men jeg vil også råde deg som mange andre her..si ifra deg plassen på ODontologi..kjenner så utrolig mange som har jobbet beinhardt for å komme innpå odontologi..veldig synd for dem og sitte å vente..

forøvrig var jeg også i dette dilemmaet for mange år tilbake..jeg kom også innpå odotnologi..og var veldig usikker..jeg ville ikke dra til utlandet og orket ikke å bruke år på å ta opp fag. Så jeg begynte på odontolgi...og har aldri angret på det. Er kjempeglad for at jeg ble tannlege og ikke lege idag. Har mange venner som er leger og de sier at de skulle ønske at de ble tannleger istedenfor leger. Studiet er interessant men jobblivet er hardt. Det er et slit. Man tjener heller ikke sånn innmari mye i forhold til at man må jobbe vakter. Passer dårlig med familieliv og småbarn.

Jeg på min side er kjempefornøyd med valget. Første 2 årene går man på "medisin" så du får ikke føle hvordan det er å gå på odontologi. Men 3 året starter ordentlig odontologi. Det er kjempespennende og egentlig veldig variert. Føler at det finnes så mye info om legeyrket ute men veldig lite om tannlege. Det eneste man ofte vet er gjennom egne erfaringer hos tannlegen. Men det er så mye mer.

Vil uansett ønske deg lykke til :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Det er slik at ventelista i Oslo har flyttet seg ca. 5 plasser nedover siden studiestart, i Bergen har den flyttet seg 6 plasser i løpet av 2 dager nå, i Trondheim 5 plasser. Altså alle har beveget seg, men i Tromsø står den fortsatt på 4? Hvorfor skjer det ingen endring der..det pleier jo å rokkeres rundt(slik jeg har skrevet i innlegget før)? Har de to andre universitetene(bergen+trondheim) hatt studiestart for medisin, kan det være derfor? Hørt at det blir mindre sannsynlig at det blir plass jo lengre tid det går, men det har jo ikke vært studiestart i Tromsø ennå(er det grunnen?). Er det studiestartsagen, 16.aug, jeg må regne med endring?

Beklager for mange spørsmål, men jeg synes det er litt rart at tromsø-lista ikke beveger seg i takt med de andre universitetene(rokkering). Når folk slutter/ikke møter opp ved uio, burde jo det være mer sannsynlig i tromsø, eller?

Håper noen kan gi mulige forklaringer på dette! :)

TS :)

Skrevet

Det er nok fordi det ikke har vært studiestart i Tromsø ja! De som eventuelt hadde tenkt å gå i Tromsø, men nå har fått beskjed om at det ble ledig plass i Oslo har antagelig nok å gjøre med å skaffe seg sted å bo etc , og tenker ikke på at de skal varsle UIT om at de ikke kommer. Etter 16 får du nok høre mer.. Og jeg vil tro at sjansen er stor, har inntrykk av at Tromsø er sistevalget for de fleste , slik at de heller vil gå i Bergen/Oslo etc.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om hvordan ting er i Bergen og Oslo, men i Tromsø er all undervisning første år felles for medisin og odontologi. Samme eksamen tas, så om du går det ene eller andre merkes ikke. Når du har gått første år odontologi er også første år medisin godkjent. Så om du søker deg inn på medisin året etter, og kommer inn, kan du søke om å begynne direkte på andre året (dette får du annsynligvis dersom klassen ikke er full). Så du burde absolutt ikke gi opp plassen på odontologi. I Tromsø er semesterstart 16.august, og listen der vil da neppe bevege seg før da. 4 plass er absolutt ikke et umulig mål, folk tas inn de første ukene etter studiestart, og det er overaskende mange som forsvinner. Så sjansen er der! :)

Hvis du aldri har tenkt tanken på odontologi er det heller ikke dumt å ta en titt på mulighetene. Hvis du ser på forskjellen mellom tannlege og allmennlege skal du nok se at jobben som tannlege kan være like så bra, om ikke bedre.

Skrevet
For opptaket høsten 2010 er det nasjonale regelverket for opptak endret, slik at det nå gis tilleggspoeng for avbrutt profesjonsutdanning. Dette har ført til en mulighet for søkere som har medisin som 1.prioritet til starte på odontologi, og deretter søke om nytt opptak til medisin etter første studieår. Første studieår er felles for medisin og odontologi (MED-l00). Når de er kommet inn pa medisin søker de om overflytting til 2.studieår medisin. Høsten 2010 var det 6 odontologistudenter som etter 1. eller 2.studleår har kommet inn på profesjonsstudiet i medisin, og søkt om overflytting til 2.studieår. Ingen søknader ble innvilget pga fullt kull pa 2.året medisin.

her

Skrevet

Jeg er nr 4 på ventelista i Tromsø, i Oslo er jeg nok noe lenger bak. :) Håper det du sier gjelder der også da! Pleier man å få beskjed om man har kommet inn fra ventelista de første ukene etter skolestart? Det burde være litt bestemt tid på dette da, slik at man bare ikke sitter og venter.

Jeg lurer på noe mer også: hvis jeg f.eks. kommer inn i Tromsø, står jeg fortsatt på venteliste i de andre byene eller stryker de meg vekk derfra fordi jeg sier ja til tromsøplassen? Slik at det er mulig og bytte hvis man vil det.

Håper dette går bra! :)

Hilsen TS.

Hvordan sjekker man plassen på ventelista egentlig? Jeg logger inn på nettsøknaden min, og går på status, men finner ingen steder der det står hvilken plass jeg er på...

Skrevet

Å gi opp det man virkelig har lyst til bare på grunn av slike rykter og folk, blir feil mener jeg. Ungarn(kanskje polen) er kjent for å ha et knalltøft opplegg, og det er en grunn til at over halvparten siles ut de to-tre første årene: jo, fordi det er veldig hardt der. Polen er vel noe annet enn Ungarn og jeg kjenner noen som går i Ungarn via Bjørknes og bjørknes har ordentlig opplegg. Man trenger i hvert fall rundt 5 i snitt for å komme inn på Bjørknesprogrammet(eller var det noe rundt 4,8-4,7). Ja, det er mindre enn Norge - men nå er systemet i Norge slik at folk som også har godt over 5 i snitt ikke kommer inn.

Eller så er grunnen til at så mange faller av at de faktisk ikke har evnene som skal til. Jeg vet om flere som har dratt til utlandet med 2-3 i snitt, og da er det ikke akkurat rart at de ikek klarer å fullføre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...