AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 Hei Det er slik at jeg søkte på medisinstudiet, men jeg kom ikke inn(primærvitnemålet, rett etter vg3). Jeg er ikke så langt bak på ventelista, det var 4 eller 5 sist gang jeg sjekket. Andrevalget mitt var odontologistudiet, og der kom jeg inn ved UiO med god margin. Jeg har alltid hatt lyst til å bli lege, og på mange måter er jeg skuffet fordi jeg ikke kom inn, jeg ligger bare 0,2 poeng unna. For "sikkerhetsskyld" søkte jeg også på Bjørknes høyskole. Der har jeg fått plass på Medisinprogrammet deres: 1+5 år, der man tar det første året i Norge ved UiO og 5 år i Ungarn(det er vel slik at man kan ta det siste praksisåret, det sjette året, i Norge også hvis man søker). Da blir det 1+4+1 opplegg. Problemet er at både odontologistudiet ved UiO og medisinstudiet ved Bjørknes høyskole har oppstart samme dag, 9. august neste uke. Det krasjer. Siden jeg fortsatt er usikker på hva jeg skal gjøre, tenkte jeg at jeg kan "sjekke ut" odontologistudiet første dagen og samtidig også dra til Bjørkes høyskole. Opplegget hos bjørknes starter kl. 09.45 9.aug, mens det er obligatorisk oppmøte på odontologistudiet ved UiO 9.aug kl. 13.00. Hvordan kan jeg dra begge steder når jeg også har lyst til å sjekke odontologistudiet? Tror dere det går an og ordne det slik at jeg får sjekket begge steder? Kanskje ringe bjørknes og spørre om det går? Men jeg må jo bestemme meg uansett! Jeg har alltid hatt lyst til å bli lege, og jeg blir trist når jeg tenker over at jeg ikke kom inn selv om jeg har relativt høyt snitt og er så nærme. Men på den andre siden er det fordeler ved å studere odontologi ved UiO, da det er her jeg bor + gratis utdanning. Bjørknes høyskole+Ungarn opplegget koster en god del penger og det blir jo mer slitsomt. Nytt land og greier. Greia er at jeg ikke har tenkt på odontologistudiet noen gang sånn ordentlig, lege har alltid vært det jeg har tenkt mest på. Selvfølgelig er det et kjempespennende yrke, men jeg er redd om jeg tar odontologi nå, om fem år kommer jeg kanskje til å angre og tenke hvorfor ga jeg opp legedrømmen? På den andre siden kanskje jeg trives med det når jeg først begynner med odontologien? Om jeg kommer inn i Norge, er nr 4 på ventelista, velger jeg det har jeg tenkt. Tror dere det er sjangs? Uff. De siste dagene, ja nesten hele sommerferien har jeg gått rundt og tenkt på dette. Jeg skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går rundt og tenker: hadde jeg hatt en sekser til for den ene femmeren hadde jeg kommet inn. Jeg skylder på meg selv, selv om jeg har jobbet utrolig mye og godt på vgs. Allikevel var det altså ikke nok. Er det noen som her har studert/studerer odontologi eller medisin og har noe å si i "favour" for begge? Når det gjelder å ta opp fag og bruke opp mange år på det, har jeg tenkt at det gidder jeg ikke. Da er det bedre å dra til utlandet og bli ferdig med det. Da kommer jeg uansett med i ordinær kvote der jeg trenger bortimot 68-69 poeng. Det vil ta mye tid og slit. Hva bør jeg gjøre? Utrolig forvirret og lei. Beklager for lang og kronglete innlegg Takker masse for all hjelp og tips jeg kan få! Jeg trenger det virkelig!
Riskrem Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Hei Det er slik at jeg søkte på medisinstudiet, men jeg kom ikke inn(primærvitnemålet, rett etter vg3). Jeg er ikke så langt bak på ventelista, det var 4 eller 5 sist gang jeg sjekket. Andrevalget mitt var odontologistudiet, og der kom jeg inn ved UiO med god margin. Jeg har alltid hatt lyst til å bli lege, og på mange måter er jeg skuffet fordi jeg ikke kom inn, jeg ligger bare 0,2 poeng unna. For "sikkerhetsskyld" søkte jeg også på Bjørknes høyskole. Der har jeg fått plass på Medisinprogrammet deres: 1+5 år, der man tar det første året i Norge ved UiO og 5 år i Ungarn(det er vel slik at man kan ta det siste praksisåret, det sjette året, i Norge også hvis man søker). Da blir det 1+4+1 opplegg. Problemet er at både odontologistudiet ved UiO og medisinstudiet ved Bjørknes høyskole har oppstart samme dag, 9. august neste uke. Det krasjer. Siden jeg fortsatt er usikker på hva jeg skal gjøre, tenkte jeg at jeg kan "sjekke ut" odontologistudiet første dagen og samtidig også dra til Bjørkes høyskole. Opplegget hos bjørknes starter kl. 09.45 9.aug, mens det er obligatorisk oppmøte på odontologistudiet ved UiO 9.aug kl. 13.00. Hvordan kan jeg dra begge steder når jeg også har lyst til å sjekke odontologistudiet? Tror dere det går an og ordne det slik at jeg får sjekket begge steder? Kanskje ringe bjørknes og spørre om det går? Men jeg må jo bestemme meg uansett! Jeg har alltid hatt lyst til å bli lege, og jeg blir trist når jeg tenker over at jeg ikke kom inn selv om jeg har relativt høyt snitt og er så nærme. Men på den andre siden er det fordeler ved å studere odontologi ved UiO, da det er her jeg bor + gratis utdanning. Bjørknes høyskole+Ungarn opplegget koster en god del penger og det blir jo mer slitsomt. Nytt land og greier. Greia er at jeg ikke har tenkt på odontologistudiet noen gang sånn ordentlig, lege har alltid vært det jeg har tenkt mest på. Selvfølgelig er det et kjempespennende yrke, men jeg er redd om jeg tar odontologi nå, om fem år kommer jeg kanskje til å angre og tenke hvorfor ga jeg opp legedrømmen? På den andre siden kanskje jeg trives med det når jeg først begynner med odontologien? Om jeg kommer inn i Norge, er nr 4 på ventelista, velger jeg det har jeg tenkt. Tror dere det er sjangs? Uff. De siste dagene, ja nesten hele sommerferien har jeg gått rundt og tenkt på dette. Jeg skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går rundt og tenker: hadde jeg hatt en sekser til for den ene femmeren hadde jeg kommet inn. Jeg skylder på meg selv, selv om jeg har jobbet utrolig mye og godt på vgs. Allikevel var det altså ikke nok. Er det noen som her har studert/studerer odontologi eller medisin og har noe å si i "favour" for begge? Når det gjelder å ta opp fag og bruke opp mange år på det, har jeg tenkt at det gidder jeg ikke. Da er det bedre å dra til utlandet og bli ferdig med det. Da kommer jeg uansett med i ordinær kvote der jeg trenger bortimot 68-69 poeng. Det vil ta mye tid og slit. Hva bør jeg gjøre? Utrolig forvirret og lei. Beklager for lang og kronglete innlegg Takker masse for all hjelp og tips jeg kan få! Jeg trenger det virkelig! Så vidt jeg har forstått kan man hoppe over til medisin etter et år eller to når man går på odontologi eller ernæring fordi fagplanen er lik for alle studiene det første året eller to. Mulig jeg tar feil altså. Men jeg har lest dette flere steder. Kanskje det er noe du kan vurdere?
Moscato Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Jeg ville nok prøvd Odontologistudiet dette året, og evt søkt på nytt neste år på medisin (du har jo to år til på deg på å komme inn med førstegangsvitnemål). Men har du latt være å søke i Tromsø, feks? Der er jo snittet lavere...
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Om du syntes det er noe poeng, så ville jeg ringt Bjørknes og hørt om du kan begynne en dag senere f. eks. De er private og tar seg sikkert godt betalt, og ofte er private institusjoner litt mer fleksible siden du i prinsipp er deres "kunde". Uansett vil jeg vel tro at du trenger mer enn en dag for å sammenligne to studier. Størsteparten av første dagen på ethvert studie går ofte i mer praktiske ting, og man får ikke nødvendigvis noen særlig innsikt i hva det er man skal drive med så tidlig.
Gjest Setareh Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 (endret) Du må ikke glemme at hvis du møter opp på Bjørknes, så må du da betale studieavgift for første semester, men hvis du trekker deg FØR skolestart, slipper du å betale. La oss si at du møtte opp på Bjørknes, men etterhvert bestemte deg for å begynne på UIO, så må du uansett betale! Derfor er det utrolig viktig at du tenker deg godt gjennom. Bjørknes er en privat skole som koster mye+ mye styr. Jeg vil anbefale deg å tenke deg godt gjennom. Men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for UIO uten tvil. Men det er jo du som bestemmer:) lykke til! Endret 4. august 2011 av Setareh
venus_ Skrevet 4. august 2011 #6 Skrevet 4. august 2011 Prøv odontologi i et år. Om du ikke trives der og ikke kommer inn på medisin neste år heller, så kan du vurdere utlandet da. Jeg har også hørt at man kan bytte over mellom medisin og odontologi siden de er like i begynnelsen. 2
Adenosin Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 Jeg kan se for meg at du kommer til å angre om noen år, dersom dette er noe du har villet lenge. Odontologi er tross alt ganske forskjellig fra medisin. Om jeg var deg, ville jeg søkt på nytt til våropptaket- ved UiO pleier grensen der å ligge lavere enn grensen for høstopptaket. (Men, nå ble jeg plutselig usikker på om våropptaket kanskje gjøres samtidig som høstopptaket..?) Da kan du begynne på odontologi og se om det er noe for deg, og så begynne på medisin etter jul dersom det er det du ønsker. Jeg mener å ha hørt at de har "stengt" muligheten for å hoppe over fra odontologi eller ernæring, men vet det gikk an for noen år siden.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 Takk for tilbakemelding folkens! Ok, da har jeg forstått at jeg må tenke mye og GODT over dette litt til. Valget er jo veldig viktig. På en måte trenger jeg noen til å "pushe" meg til å velge odontologi, da jeg ikke har tenkt så mye på det. :gjeiper: Har dere noen sider jeg kan lese mer om det, tannlegestudiet altså? Jeg har også søkt i tromsø, og der har jeg faktisk akkurat så mange poeng som poenggrensen - men allikevel er jeg nr 4 på venteliste, så det er maks uflaks! ..men jeg har fortsatt håp. :/ Dette om at man kan bytte over fra odontologi til medisin vet jeg ikke noe om. Hørtes smart ut. Er det mange som gjør det?..har aldri hørt om det jeg. Det virker jo som en god snarvei. Hva må til for at man kan bytte over? Når/etter hvor mange semestre/år kan man gjøre det? Er det sånn at man trenger ENDA mer poeng enn disse poenggrensene for å gjøre det? Det må vel være en del krav for å få til det tenker jeg, da det er få som gjør det. Forresten, hvis man gjør dette: må man begynne på nytt på medisinstudiet, eller teller f.eks. det førsye året du tok på odontologi som det første året på medisin? Vet dere om et sted jeg kan finne ut mer om dette? Jeg skal tenke mer på dette.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #9 Skrevet 4. august 2011 Om du overhodet ikke kommer inn på medisin iår, ville jeg gått på odontologi 1 år og sett. Så kan du kanskje klare å samle deg 1 alderspoeng og komme deg inn på medisin neste høst? Du er veldig ung, så husk på at det går helt greit om du venter 1 år eller 2. Jeg kjenner mange som ventet med å begynne på medisin til de var 23-25 t.o.m 30 år, fordi de ville få litt efaring og bli mer modne først. Uansett, så kan du fint vente 1 år
Dubbedingsen Skrevet 4. august 2011 #10 Skrevet 4. august 2011 Hvis jeg var deg så ville jeg takket nei til den private plassen, du er nr 4 på venteliste ved medisinstudiet og det er gode sjanser for at du kommer inn, du må tenke på at det kan være noen som ikke møter opp og noen ombestemmer seg. Og du kan søke på nytt neste år og året etter det igjen, men du har en studieplass i mellomtiden og det kan jo være at du liker dette også. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #11 Skrevet 4. august 2011 Jeg kjenner flere som har gått odontologi og byttet over til medisin. Broren min gikk på odontologi og kunne bytte til medisin etter 1 år om han ville, siden det første året er lik undervisning for medisin, odontologi og ernæringsfysiologi. Da forutesetter det at man klarer å samle nok poeng til å søke seg over året etter (om det da holder med alderspoenget som du får, eller om du må ta opp igjen et fag). Broren min, som alltid hadde hatt lyst til å bli lege, trivdes så godt på odontologi at han valgte å bli tannlege istedenfor.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #12 Skrevet 4. august 2011 Ja, du kan fint jobbe 1 år og tjene penger mens du venter på studieplass
Moscato Skrevet 4. august 2011 #13 Skrevet 4. august 2011 Takk for tilbakemelding folkens! Ok, da har jeg forstått at jeg må tenke mye og GODT over dette litt til. Valget er jo veldig viktig. På en måte trenger jeg noen til å "pushe" meg til å velge odontologi, da jeg ikke har tenkt så mye på det. :gjeiper: Har dere noen sider jeg kan lese mer om det, tannlegestudiet altså? Jeg har også søkt i tromsø, og der har jeg faktisk akkurat så mange poeng som poenggrensen - men allikevel er jeg nr 4 på venteliste, så det er maks uflaks! ..men jeg har fortsatt håp. :/ Dette om at man kan bytte over fra odontologi til medisin vet jeg ikke noe om. Hørtes smart ut. Er det mange som gjør det?..har aldri hørt om det jeg. Det virker jo som en god snarvei. Hva må til for at man kan bytte over? Når/etter hvor mange semestre/år kan man gjøre det? Er det sånn at man trenger ENDA mer poeng enn disse poenggrensene for å gjøre det? Det må vel være en del krav for å få til det tenker jeg, da det er få som gjør det. Forresten, hvis man gjør dette: må man begynne på nytt på medisinstudiet, eller teller f.eks. det førsye året du tok på odontologi som det første året på medisin? Vet dere om et sted jeg kan finne ut mer om dette? Jeg skal tenke mer på dette. Selv om det kanskje ikke er nøyaktig samme, så er det i alle fall svært gode muligheter for at du kan bytte over, og i det minste få godkjent en del av fagene du har tatt (og dermed få feks et semester kortere medisinstudie, eller færre studiepoeng å ta i noen av semestrene). Privatskolen ville jeg i alle fall ha droppa med det samme, når du har såpass gode sjanser for å komme inn på medisin enten i år eller til neste år (det gjør ingenting å ligge "ett år bak", det er mange som ikke begynner rett etter vgs). Skulle odontologi være uutholdelig, eller at du føler at du kaster bort tiden med det, så er det jo tross alt ingen som hindrer deg i å slutte i løpet av dette året. Man har god nytte av pengene man kan tjene opp i løpet av et friår eller frihalvår, eller man kan reise og oppleve ting. Nok skole får du i alle fall de neste årene uansett, så jeg tror ikke du vil angre om dette ender opp som et fri- eller jobbeår heller.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #14 Skrevet 4. august 2011 Jeg er egentlig veldig sikker på at jeg ikke skal ta et friår. Jeg har lyst til å begynne med det jeg skal med engang. Og om jeg venter ett år vil jo ikke poengsummen min på førstegangsvitnemålet "øke noe", da det er kun poengsummen i ordninærkvoten som "øker" ved at fag man tar opp fag+alderspoeng legges til der. Den er jo ganske høy så derfor venter folk gjerne mange år, det vil ikke jeg. De siste årene har poenggrensene for medisin økt litt hvert år(det økte i alle fall i år fra i fjor:P), så da er det vel lite sannsynlig at jeg kommer inn vha. førstegangsvitnemålet da det sikkert øker neste år igjen? Jeg har tenkt at jeg har jo en sjanse, siden jeg er nr. 4 på ventelista i Tromsø. Av en eller annen grunn tenker jeg at det er sikkert ingen/få som dropper medisin/ikke møter opp når de etter mye jobb har klart å å få nok poeng til å i det hele tatt komme inn? Eller tar jeg kanskje feil der?(håper det) Pleier mange å slutte på dette studiet? Kanskje jeg mister håpet for fort. Det med å bytte over fra odontologi til medisin høres interessant ut, men har dere noen link/side hvor det står om dette, der dette kan bekreftes? ..har liksom aldri hørt om det jeg... Tusen takk for alle tipsene deres! =)
Moscato Skrevet 4. august 2011 #15 Skrevet 4. august 2011 Selv om det kanskje ikke er mange som slutter, så er ikke 4 mange. Noen innser at det blir for tungt, noen skjønner at det ikke var det de ville likevel, noen må slutte pga sykdom eller andre uforutsette ting, noen velger å studere i utlandet i stedet, og noen driter egentlig i at de kom inn på medisin fordi de bare søkte det fordi de følte at de "måtte utnytte karakterene sine". Jeg gikk et studie i fjor der det var rimelig høyt snitt for å komme inn. De første fire ukene var det 12 stykker som slutta pga at det ble for mye jobbing. Selv slutta jeg etter hvert fordi jeg skjønte at det ikke var det jeg ville. Du taper ingenting på å begynne på odontologi nå og søke på nytt neste år (om du ikke kommer inn der du står på venteliste). Selv om poengsummen har steget de siste årene er det ikke dermed sagt at de ikke får et nedsving neste år (feks fordi mange tenker som deg og av den grunn ikke gidder å søke likevel).
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #16 Skrevet 4. august 2011 Men hvor lenge kommer jeg til å stå på ventelista/ventelistene? Er det en bestemt tid for at de blir "stengt"? Slik du sier, kan jeg også f.eks. 4 uker etter skolestart få beskjed om at jeg har fått plass og starte da? Eller blir det forsent? Jeg ringte universitet for å spørre om dette(om hvor stor sjansen var osv), og det de sa var at de ikke kunne vite noe enda og at jeg bare måtte vente..men jeg kan jo ikke vente hele tiden :gjeiper: TS
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #17 Skrevet 4. august 2011 Vel, jeg gikk på bjørknes privatskole dette året for å få nok poeng til å komme inn på medisin. Klarte å komme inn på odontologi, og jeg spurte en rådgiver om jeg kunne gå på odontologi og eventuelt søke meg inn på medisin året etter. Det kunne jeg, men det var snakk om at det skulle bli en slutt på dette også... Jeg skal iallfall gå på odontologi 1 år, og søke meg over neste år. Jeg har en venninne som kom inn på ernæringsfysiolog, og hun skal ta opp et fag mens hun går der 1 år, for så å søke seg over på medisin året etter. Du må prate med universitetet der du skal gå, og spørre om det er en mulighet for at du kan søke deg over året etter.
SmallTalk Skrevet 4. august 2011 #18 Skrevet 4. august 2011 Men hvor lenge kommer jeg til å stå på ventelista/ventelistene? Er det en bestemt tid for at de blir "stengt"? Slik du sier, kan jeg også f.eks. 4 uker etter skolestart få beskjed om at jeg har fått plass og starte da? Eller blir det forsent? Jeg ringte universitet for å spørre om dette(om hvor stor sjansen var osv), og det de sa var at de ikke kunne vite noe enda og at jeg bare måtte vente..men jeg kan jo ikke vente hele tiden :gjeiper: TS Det er jo obligatorisk oppmøte første dag, og dersom man ikke møter opp uten å gå beskjed på forhånd, så mister man skoleplassen. Denne går da videre til nr 1 på ventelista, og sånn fortsetter det ihvertfall de to første ukene. De har nok en sluttdato for hva som er siste frist for når de eventuelt tar inn nye elever, men den er neppe rett etter semesterstart.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #19 Skrevet 4. august 2011 Jeg har tenkt at jeg har jo en sjanse, siden jeg er nr. 4 på ventelista i Tromsø. Av en eller annen grunn tenker jeg at det er sikkert ingen/få som dropper medisin/ikke møter opp når de etter mye jobb har klart å å få nok poeng til å i det hele tatt komme inn? Eller tar jeg kanskje feil der?(håper det) Pleier mange å slutte på dette studiet? Kanskje jeg mister håpet for fort. Det med å bytte over fra odontologi til medisin høres interessant ut, men har dere noen link/side hvor det står om dette, der dette kan bekreftes? ..har liksom aldri hørt om det jeg... Tusen takk for alle tipsene deres! =) Da jeg begynte i Oslo høsten for noen få år siden var det overraskende mange som ikke svarte på oppropet første skoledag, og som derfor mistet plassen sin. Står du som nr. 4 på venteliste tror jeg absolutt at du kommer inn i Oslo. (Men garantere det kan jeg selvsagt ikke!) Hvis du begynner på odontologi, må du likevel søke via Samordna Opptak og komme inn der hvis du skal over på medisin. Og så må du sannsynligvis vente ett år (alt etter hvor mye du har fullført når du kommer inn) før du kan fortsette, fordi det ikke nødvendigvis er ledig plass på medisin på samme kull. Anbefaler ikke å satse på dette!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #20 Skrevet 4. august 2011 Da jeg begynte i Oslo høsten for noen få år siden var det overraskende mange som ikke svarte på oppropet første skoledag, og som derfor mistet plassen sin. Står du som nr. 4 på venteliste tror jeg absolutt at du kommer inn i Oslo. (Men garantere det kan jeg selvsagt ikke!) Hvis du begynner på odontologi, må du likevel søke via Samordna Opptak og komme inn der hvis du skal over på medisin. Og så må du sannsynligvis vente ett år (alt etter hvor mye du har fullført når du kommer inn) før du kan fortsette, fordi det ikke nødvendigvis er ledig plass på medisin på samme kull. Anbefaler ikke å satse på dette! Jeg er nr 4 på ventelista i Tromsø, i Oslo er jeg nok noe lenger bak. Håper det du sier gjelder der også da! Pleier man å få beskjed om man har kommet inn fra ventelista de første ukene etter skolestart? Det burde være litt bestemt tid på dette da, slik at man bare ikke sitter og venter. Jeg lurer på noe mer også: hvis jeg f.eks. kommer inn i Tromsø, står jeg fortsatt på venteliste i de andre byene eller stryker de meg vekk derfra fordi jeg sier ja til tromsøplassen? Slik at det er mulig og bytte hvis man vil det. Håper dette går bra! Hilsen TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå