Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 Lønner det seg å ta ut kontanter i Norge på flyplassen før en tur, eller når man kommer frem til det landet man skal til? Er ikke så gira på å betale mer gebyr enn høyest nødvendig :gjeiper:
Gjest Heloise Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Har hørt mange ganger at det er best å ta ut i landet man skal til. Jeg tar bare ut på flyplass før jeg drar...
Gjest Badabing Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Leste nylig en artikkel hvor det stod at man bør vente til man kommer til det landet man skal til, bedre kurs. 2
gustav Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Har alltid tidligere tatt ut på flyplassen i det landet jeg skal til. Sist uke dro mannen til Nederland for å besøke svigers. Han tok ut 250 euro fra minibank der nede torsdag kveld. Det ble trukket 1977 kr fra kto. Grytidlig fredag morgen -altså mens alt av børser og markeder fortsatt er stengt og man derfor kan utelukke naturlige valutasvingninger- dro jeg på venninnetur til Frankrike, og når min venninne insisterte på å ta ut euro på Gardermoen, gjorde jeg det samme og tok også ut 250 euro. Her kosta de samme 250 euroene 2037 kr -altså hhv kurs 7,9 i utlandet, mot 8,15 på Gardermoen og det med ca samme gebyrer. Så jeg har herved tatt dette som bevis på at jeg tidligere gjorde riktig ved å først ta ut på destinasjonen. Føles av en eller annen grunn jo også litt grommere ut, selv om pengene er de samme )
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Skal du til et land der du trenger mye cash? Hvis ikke hadde jeg brukt kort. 2
Østlandet Skrevet 4. august 2011 #6 Skrevet 4. august 2011 Har alltid tidligere tatt ut på flyplassen i det landet jeg skal til. Sist uke dro mannen til Nederland for å besøke svigers. Han tok ut 250 euro fra minibank der nede torsdag kveld. Det ble trukket 1977 kr fra kto. Grytidlig fredag morgen -altså mens alt av børser og markeder fortsatt er stengt og man derfor kan utelukke naturlige valutasvingninger- dro jeg på venninnetur til Frankrike, og når min venninne insisterte på å ta ut euro på Gardermoen, gjorde jeg det samme og tok også ut 250 euro. Her kosta de samme 250 euroene 2037 kr -altså hhv kurs 7,9 i utlandet, mot 8,15 på Gardermoen og det med ca samme gebyrer. Så jeg har herved tatt dette som bevis på at jeg tidligere gjorde riktig ved å først ta ut på destinasjonen. Føles av en eller annen grunn jo også litt grommere ut, selv om pengene er de samme ) Naturlige valutasvingninger gjennom dagen, betyr ikke noe. Man får en såkalt midtkurs for dagen. Uansett.
Gjest Badabing Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 Her er forresten artikkelen jeg leste: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10096167 (I all verden, jeg pleier da ikke å lese VG..?) 1
gustav Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 (endret) Naturlige valutasvingninger gjennom dagen, betyr ikke noe. Man får en såkalt midtkurs for dagen. Uansett. Vel uansett, kursen på euro har iallefall bare gått nedover siden torsdag kveld, ikke opp. Unntatt på Gardermoen? Endret 4. august 2011 av gustav
Østlandet Skrevet 4. august 2011 #9 Skrevet 4. august 2011 (endret) Vel uansett, kursen på euro har iallefall bare gått nedover siden torsdag kveld, ikke opp. Unntatt på Gardermoen? Feil igjen. Det har gått nedover med pris på Euros de siste dager, så nær som det siste døgnet, hvor det har gått ganske kraftig opp. Og.... Euro var billigere på Gardermoen i går morges, enn den var siste Fredag. Ca 1,1%. Endret 4. august 2011 av Østlandet
Gjest padawan Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 jeg pleier å ta ut penger på flyplassen etter jeg lander.
LilleBille Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Selv om jeg stort sett bruker kort, er det alltid greit å ha litt kontanter. Jeg pleier å ta ut på forhånd, selv om det er litt dyrere, og stort sett blir den lille forskjellen i kurs for småtteri å regne i forhold til resten av reisekostnadene. . Har hatt dårlig erfaring med lange køer i minibanken på flyplassen når jeg kommer frem, og en del steder er det vanskelig å finne minibank, enten det er på flyplass eller fremme der jeg skal bo.
Kråkesaks Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Selv om jeg stort sett bruker kort, er det alltid greit å ha litt kontanter. Jeg pleier å ta ut på forhånd, selv om det er litt dyrere, og stort sett blir den lille forskjellen i kurs for småtteri å regne i forhold til resten av reisekostnadene. . Har hatt dårlig erfaring med lange køer i minibanken på flyplassen når jeg kommer frem, og en del steder er det vanskelig å finne minibank, enten det er på flyplass eller fremme der jeg skal bo. Dette tenker jeg også må være lurt. i hvert fall når jeg skal reise om en stund. Da er vi 20 personer som reiser sammen, de fleste blinde eller svaksynte. Hvis alle 20 (i tillegg til andre reisende) planlegger å ta ut penger på flyplassen dit vi skal så blir det mye venting og kanskje kaos der.
Cava Queen Skrevet 5. august 2011 #13 Skrevet 5. august 2011 Skal du til et land der du trenger mye cash? Hvis ikke hadde jeg brukt kort. Du trenger uansett litt cash her og der. Og det er ikke alle steder de tar kort. Man skal kanskje ta bussen, kjøpe seg en is... Reiser du til Syden så får du ikke betalt for solsenga på stranda med kort f.eks. Har også opplevd å handle dagligvarer på en Carrefour-butikk i Spania hvor man kun kunne betale med cash.
aline Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Jeg pleier å ta ut ett lite beløp på gardermoen, kanskje 50 euro eller noe, bare så jeg har noe i bakhånd dersom det er kø i minibanken på flyplassen/jeg har for kort tid til å rekke å lete etter minibanken + ++ så prøver jeg å bruke kort så mye som mulig, men liker å ha en 20-40 euro i lommeboka bare tilfelle. Dette tar jeg gjerne ut på stedet, i og med at jeg da alt har 50 euro fra gardermoen, har jeg litt mer ro på meg til å finne en minibank til senere.
Gjest padawan Skrevet 5. august 2011 #15 Skrevet 5. august 2011 Skal du til et land der du trenger mye cash? Hvis ikke hadde jeg brukt kort. brukt kort på småbeløp? da får du jo nesten mer gebyrer ennd et du kjøper. med unntak av hoteller og lignende pleier jeg altid å ta ut kontanter og tar ut for en ukes tid av gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå