Gå til innhold

treenigheten

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

KOm i dikkusjon i dag, om dette fenomenet. I den kristne tro består Gud av, den hellige ånd, jesus og faderen.

Er det slik at jesus er Gud?

Og finner man argumenter for dette i bibelen, slik jeg vet nevnes ikke dette noe sted? Er mna krsiten dersom man IKKE tror at jesus er Gud, men bare hans sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Treenighetslæren er et av grunndogmene i kristendommen.

Den er komplisert å forholde seg til fordi den ikke er lett gripbar logisk. En av de oldkirkelige symboler, den athanasianske trosbekjennelsen, forklarer hva som menes med treenighetslæren.

http://www.nkrs.no/bekjenne/athanas.htm

Det at Jesus er sann Gud og sant menneske belegges ut i fra bibeltekster.

En av dem er johannesprologen, altså første kapittel i johannesevangeliet. Det er også flere andre tekster som underbygger treenighetslæren, men jeg kommer ikke på henvisningene nå i farten.

Du spør et litt vanskelig spørsmål om hvorvidt man er kristen om man ikke tror på treenighetslæren.

Det er ulike svar på dette. Det kommer helt an på hvordan man ikke tror på treenighetslæren.

En måte å ikke tro på treenighetsdogmet kalles å ha en adoptiansk kristologi. Den går ut på at Gud adopterte Jesus som Guds sønn i dåpen.

Det finnes mange flere varianter. Noen av dem stammer fra gnostiske retninger som hevder en streng dualisme mellom det jordiske og det himmelske. For dem ble det for drøyt at Gud hadde inkarnert seg ned i menneskenes forpestede verden.

Hvis du er interessert i å lese om treenighetslæren/inkarnasjonen, finnes det mye litteratur om dette. En bok er skrevet av Oskar Skarsaune og heter Inkarnasjonen, myte eller fakta. Den er en kirkehistorisk og teologisk gjennomgang av inkarnasjonslæren, som henger tett sammen med treenighetslæren.

For meg er treenighetslæren et av de mange kristne mysterier.

Det at Gud har steget inn i menneskenes verden som personen Jesus og gjennomgått en stedfortredende lidelse er selve grunnlaget for min tro.

Jeg mener at noen former for avvikende lære i treenighetsspørsmålet er så nær treenighetslæren at det kan kalles tradisjonell kristendom. I disse tilfellene handler det mest om ulik bruk av filosofiske termer.

Andre former kan ligge langt utenfor.

Islam ble en kort stund oppfattet som en slik kristen sekt som avvek fra treenighetslæren.

Hvem som er kristen eller ikke er det ikke opp til meg å dømme.

Det ligger i Guds hender.

Hva som er tradisjonell kristen lære er det ingen tvil om, og så får du selv ta avgjørelsen på om du vil kalle deg kristen eller ikke.

Hilsen Lampeskjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lest den athanasianske trosbekjennelsen, som jo beskriver Gud, Jesus og den hellige ånd som en og samme.

Men vi må ikke glemme at dette ikke nødvendigvis er forenelig med bibelens lære, bare fordi kirken går god for det.

Jeg har vært i samtaler med prester som velger å se bort ifra dette, da de ikke finner at det sammenfaller med det som står i bibelen.

Jeg har kommentert dette emnet tidligere i en annen tråd, og jeg velger å sitere meg selv her for å underbygge mitt syn på treenigheten.

Skrevet: Tir Nov 11, 2003 13:25 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg tror heller ikke på treenighetslæren, og bibelen viser oss flere steder at denne er uriktig.

Bl.a. i Job 1:6 står det: "Nå intraff den dagen da sanne Guds sønner kom for å stille seg opp framfor Gud, og da kom også Satan midt iblant dem."

De mener vel ikke at Satan, siden han også faktisk er en av Guds sønner, også er med i denne treenigneten?

Her ser vi at Gud også har flere sønner, men Jesus er den førstefødte, og det ser vi i Ordspråkene 8:22-30. I vers 22 står det: "Gud selv frambrakte meg som sin veis begynnelse, som det tidligste av sine verk fra fordums tid." I vers 30 står det at ..."og jeg var den han holdt særlig av dag etter dag"... Du må gjerne lese resten, for det er en vakker beskrivelse av Jesu førmenneskelige tid.

Men de er likevel ikke ett! Se hva som står i Johannes 14:24 "Den som ikke elsker meg, holder ikke mine ord; og det ord som dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg."

Den er ganske tydelig, synes jeg, siden ordet IKKE er hans, MEN faderens som har sendt ham!

Og i Johannes 14:28 står det: "Dere hørte at jeg sa til dere; Jeg går bort, og jeg kommer tilbake til dere. Hvis dere elsket meg, ville dere da glede dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er større enn jeg."

Hvordan kunne han gå til seg selv, eller være større enn seg selv?

Jeg håper du ble klokere av dette.

Kri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ordet "treenighet" finnes ikke i Bibelen,. Bibelen taler om Gud som én, men som åpenbarer seg som Faderen,Sønnen og Den Hellige Ånd.

Det er skriftsteder som underbygger dette, f.eks

John.1.18. ;....."den enbårne Sønn, som er Gud,............" John 10.30 ;...."jeg og Faderen er ett."

I NT står også at "Herren og Ånden er den samme.."

Hebr.1.3 omtaler Sønnen som "Han er en utstråling av Guds herlighet og bildet av Hans vesen..."

Jesus/Messias omtaler seg selv som Guds sønn og "utgått fra Faderen"og han beskriver Ånden som en "person" i Guddommen. Samtidig som det vektlegges at Gud én!

Ikke helt enkelt å forstå dette, dette er teologi og man må se hele Bibelen i sammenheng.

Den apostoliske trosbekjennelse har røtter inn i det 1.århundre. Bekjennelseskriftene ble til i kamp mot feil lære og var ment å tydeliggjøre Bibelens budskap. Denne trosbekjennelsen deles dag av alle kristne trossamfunn, mens f.eks Jehovas Vitner går imot denne forståelsen av "treenighet" og at Jesus var guddommelig.

Er så full forståelse/enighet om "treenigheten" en nødvendighet for frelse?

Jeg tror ikke det. Vi "forstår stykkevis og delt" og ingenting tilsier at vi må forstå all teologi for å ta i mot Jesus.

Viktigere er nok at vi har enighet om f.eks.:

"Jeg er vegen ,sannheten og livet, INGEN kommer til Faderen uten ved meg!"

"Alle dem som tok imot ham(Jesus), dem ga han rett til å bli Guds barn"

"den som tror på ham,skal ha evig liv"

"Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham"

Min far som er pastor har alltid sagt : "Skillet går ved Golgata".

Så får vi heller leve med at vi har uenigheter på teologiske spørsmål som ikke er avgjørende for frelse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Gud er treenig, men det betyr ikke at jeg forstår alt. For meg er det ulogisk og helt uforståelig at det går an. Men slik jeg leser bibelen ser det slik ut, og kirken min bekjenner en treenig Gud. Jeg syns heller ikke dette er så viktig egentlig.... Det er ikke min forstand som gjør meg kristen... Det er at Jesus har åpnet veien til himlen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg tror at Gud er treenig' date=' men det betyr ikke at jeg forstår alt. For meg er det ulogisk og helt uforståelig at det går an. Men slik jeg leser bibelen ser det slik ut, og kirken min bekjenner en treenig Gud. Jeg syns heller ikke dette er så viktig egentlig.... Det er ikke min forstand som gjør meg kristen... Det er at Jesus har åpnet veien til himlen for meg.[/quote']

Jesu har ikke åpnet veien til himmelen!

Jesus har åpnet for frelse til alle rettferdige mennesker.

Vi skal ikke til himmelen når vi dør.

Vi har et håp om et evig liv på en paradisisk jord.

Jesus, som konge.........skal så komme tilbake siste dag for å dømme levende og døde, eller noe sånt.

Tydelig for meg at det er snakk om en dag, ikke etterhvert som vi dør. Siden det er snakk om levende og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John.1.18. ;....."den enbårne Sønn, som er Gud,............"

Her må vi ha tungen beint i munnen!

Henviser til 1. Korinter 8:5,6 hvor det står: "For selv om det finnes de som kalles "guder", enten i himmelen eller på jorden, liksom det finnes mange "guder" og mange "herrer", så er det i virkeligheten for oss én Gud, faderen, fra hvem alle ting er, og vi til ham; og det er en Herre, Jesus Kristus, ved hvem alle ting er og vi ved ham."

Vi ser her at det er flere såkalte guder. Det at Jesus blir omtalt som gud i Joh:1,18 betyr ikke at faderen og Sønnen er en og samme.

Det at alle ting er ved ham også når det gjelder Herren, Jesus Kristus, kan sees i sammenheng med at Jesus var ved sin fars side som en mesterarbeider når alt ble skapt. (Ordspråkene 8:30.)(Hebr. 1:10)

John 10.30 ;...."jeg og Faderen er ett.

"I samme kapittel., vers 29 står det: "Det min Far har gitt meg, er større enn alt annet, og ingen kan rive dem ut av Faderens hånd."

Jeg og Faderen er ett, er på samme måte som at to som er gift også er ett. (1. Mosebok 2:24)

Hebr.1.3 omtaler Sønnen som "Han er en utstråling av Guds herlighet og bildet av Hans vesen..."

Dette skal forståes som at Jesus gjenspeiler sin fars egenskaper.

I min bibel står det slik: "Han er gjenskinnet av hans herlighet, og det nøyaktige bildet av selve hans vesen."

Jesus/Messias omtaler seg selv som Guds sønn og "utgått fra Faderen"og han beskriver Ånden som en "person" i Guddommen. Samtidig som det vektlegges at Gud én!

Nei, den hellige ånd er ikke en person.

Apg 7:55 sier " Men han var full av hellig ånd og stirret......"

Joh 20:22 sier " Og etter at han hadde sagt dette, blåste han på dem og sa til dem: "Ta imot hellig ånd....." (Jesus til disiplene)

Matt 3:16 sier " Etter at Jesus var blitt døpt, kom han straks opp av vannet; og se, himlene ble åpnet, og han så Guds Ånd dale ned som en due over ham.

Gud er faderen, Jesus er sønnen og den hellige ånd er Guds virksomme kraft.

Og der ER farlig om vi ikke er enige i disse spørsmålene. Det finnes bare EN sannhet om disse tingene.

i 2. Tomoteus 3. kapittel står de siste dager beskrevet. I vers 6 og 7 står det om menn som lærer og lærer og likevel aldri er i stand til å komme fram til nøyaktig kunnskap om sannheten.

Jeg konkluderer med følgende fra 1. timoteus 2:4,5

"...han som vil at alle slags mennesker skal bli frelst og komme til nøyaktig kunnskap om sannheten. For det er én Gud, og én mellommann mellom Gud og mennesker, et menneske, Jesus Kristus."

:kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John.1.18. ;....."den enbårne Sønn, som er Gud,............"

Dette verset begynner med "Ingen har noen gang sett Gud."

Vel, mennesker har sett Jesus.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser hele verset ser man at dette henspeiler på Faderen. Ingen har sett Faderen, men Sønnen, som også er Gud, viser hvem Faderen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke til himmelen når vi dør.

Vi har et håp om et evig liv på en paradisisk jord.

Vel, dette er hva Jehovas Vitner lærer. Ingen andre kristne kirkesamfunn deler denne tolkningen.

Også forklaringen om at "fader og sønnen er ett"er å sammenligne med enheten i et ekteskap er lære fra Jehovas Vitner.

Har møtt disse argumentene i samtaler med dem. Denne forståelsen deles heller ikke av andre kristne kirkesamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, dette er hva Jehovas Vitner lærer. Ingen andre kristne kirkesamfunn deler denne tolkningen.

Også forklaringen om at "fader og sønnen er ett"er å sammenligne med enheten i et ekteskap er lære fra Jehovas Vitner.

Har møtt disse argumentene i samtaler med dem. Denne forståelsen deles heller ikke av andre kristne kirkesamfunn.

Og hv så?

Synes der blir litt for enkalt å avvise det bare fordi Jehovas Vitner sin også synes dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hv så?

Synes der blir litt for enkalt å avvise det bare fordi Jehovas Vitner sin også synes dette!

Sa vel ikke at jeg avviste det, men bare at dette er en annen teologi enn

hva de evangelisk kristne menigheter (Den Norske Kirke,metodister, baptister,indremisjon,pinsevenner,frelsesarmeen,frikirken,etc etc )står for. Blander man Jehovas Vitners teologi med annen kristen teologi får man en helt ny teologi som ikke vil bli akseptert i verken den ene eller den andre "leir".

Slik sett er det vel greit å vite hvilke retninger/kirkesamfunn som mener hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...