Gå til innhold

Tverrplattfot og andre fotplager

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er altså tverrplattfot, en lidelse jeg ikke vet mye om. Min lege forteller ikke noe om den og jeg finner ikke mye på nettet. Vet i grunnen ikke hva det går ut på, irriterende nok. Jeg fikk tidligere i år satt inn en spesialsåle (for symptomer på Mortons nevrom), men det er visst alt som kan gjøres.

Saken er den at jeg har store problemer med å gå lenge (=mer enn 1/2-1 time byvandring, litt lenger i variert terreng). Jeg kan godt hvile en stund, men etterhvert blir det tyngre og tyngre å gå. Jeg får vondt under hele fotsålen og har mest lyst til å bli bært (er i 30-årene, så det er jo uaktuelt). Var i Paris for noen år siden og ville jo gå rundt å se litt, men måtte sitte på annenhver eller hver benk jeg fant alt etter hvor langt det var mellom benkene. Dette er veldig irriterende og fører til at jeg ikke kan trene på den måten jeg vil.

Er "livredd" for å gå på fester og konserter og lignende, der man må stå, og at det kanskje er lite eller ingen stoler tilgjengelig. Tenker også at det er taperaktig å sette seg ned for fort om alle står, fordi jeg er ung og mange som er eldre enn meg står fremdeles.

Så da lurer jeg på, er det andre som har det som meg, eventuelt kjenner noen som har det slik og som kan gi meg råd? Er dette en tilstand som kan endres, eller må jeg ha det slik hele livet. Jeg går turer et par ganger i uken (andre grunner til at det blir den frekvensen), men de blir bare på ca en time inkludert en god sittepause i midten.

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om du ber legen henvise deg til en ortoped eller ortopediingeniør? Disse har jo førsteklasses ekspertise på feltet, i motsetning til en vanlig allmennpraktiserende lege.... Håper du får mer hjelp der. Har selv fått lagd spesialsåler hos en ortopediingeniør. Det hjalp heldigvis for de tverplatte føttene mine, for før jeg fikk det, brant det under beina mina da jeg gikk. Lykke til! :)

Skrevet

Takk for rådet, jeg har, som jeg skrev allerede fått en innleggssåle, kanskje jeg trenger en til.

Er det andre som har råd?

Skrevet

Pes plano transversus (tverrplattfot) oppstår når metatarsene i foten "synker" og inntar en konkav stilling. Metatarsalhodene, som er bevegelige i forhold til hverandre, vil bli utsatt for store forskjeller i trykk, alt etter hva du gjør (ligger, sitter, står på tå, går). Det er ikke alltid medfødt, men noen har en predisposisjon til å lettere plages med dette når dårlige arbeidsforhold og spesielt dårlige sko blir normen.

Det finnes forskjellige grader av pes planus, så det lønner seg for deg å komme deg til en dyktig fysio og dernest ortopedingeniør som har kompetansen. Fysio kan foreta et par tester, og dermed vurdere mer hva som kan gjøres, samt hjelpe til med å øke bevegeligheten i fotroten. Det blir også lettere å forebygge ekundære problemer som kne-, hofte- og ryggplager.

Såler tilpasset DINE føtter blir helt nødvendig, det samme gjelder å investere i sko som er bygget nettopp for å gi støtte under buene. De kan være veldig dyre, men noe av det viktigste du har er beina dine :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også tverrplattfot, men kan lite om det dessverre. Jeg fikk såler når jeg var barn, men brukte de ikke. De satt dårlig på foten og jeg fikk vondt i føttene av dem.

Jeg får veldig vondt i føttene av oppbygde sko. Mulig det er for en periode, men det gjør så vondt at jeg ikke orker.

Jeg får vondt i knærne og korsryggen, men vet ikke 100% om det er pga føttene for det kommer og går.

Må man bli henvist av lege for å gå til en ortopedingeniør?

• 2 måneder senere...
Gjest annemaristrom@gm
Skrevet

Jeg er altså tverrplattfot, en lidelse jeg ikke vet mye om. Min lege forteller ikke noe om den og jeg finner ikke mye på nettet. Vet i grunnen ikke hva det går ut på, irriterende nok. Jeg fikk tidligere i år satt inn en spesialsåle (for symptomer på Mortons nevrom), men det er visst alt som kan gjøres.

Saken er den at jeg har store problemer med å gå lenge (=mer enn 1/2-1 time byvandring, litt lenger i variert terreng). Jeg kan godt hvile en stund, men etterhvert blir det tyngre og tyngre å gå. Jeg får vondt under hele fotsålen og har mest lyst til å bli bært (er i 30-årene, så det er jo uaktuelt). Var i Paris for noen år siden og ville jo gå rundt å se litt, men måtte sitte på annenhver eller hver benk jeg fant alt etter hvor langt det var mellom benkene. Dette er veldig irriterende og fører til at jeg ikke kan trene på den måten jeg vil.

Er "livredd" for å gå på fester og konserter og lignende, der man må stå, og at det kanskje er lite eller ingen stoler tilgjengelig. Tenker også at det er taperaktig å sette seg ned for fort om alle står, fordi jeg er ung og mange som er eldre enn meg står fremdeles.

Så da lurer jeg på, er det andre som har det som meg, eventuelt kjenner noen som har det slik og som kan gi meg råd? Er dette en tilstand som kan endres, eller må jeg ha det slik hele livet. Jeg går turer et par ganger i uken (andre grunner til at det blir den frekvensen), men de blir bare på ca en time inkludert en god sittepause i midten.

Gjest happy_me
Skrevet

jeg er også plattfot. (er litt usikker på hva "tverrplattfot" vil si..? Hvordan ser det ut?) og får også veldig vondt i føttene når jeg går mye. Det vil si, viss jeg går på asfalt, la oss si karl johan opp og så ned igjen, har jeg mest lyst til å bli båret jeg også. har ingen råd dessverre utenom spesialsåler. kan hjelpe med sånne med gele inni, som gjør at du får mer riktig belastning på foten.

Skrevet

Hmm, min mann sliter med akkurat det du sier TS! Jeg har lurt på hva dette er. Jeg forstår jo ikke hvordan det føles ut, men han sier han har vondt liksom under hele foten, og får alltid veldig vondt etter 1 timestid omtrent.

Håper du finner ut av det, min nekter å gå til legen! Men jeg skal fortelle ham om denne trådne, jeg har aldri hørt om tverrplattfot så kan jo være noe der.

• 1 år senere...
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg er ekstrem plattfot, og desverre er det bare såler som kan hjelpe oss. har snakket med diverse otropeder om operasjon men da det kun er på forsøksstadiet enda og få av operasjonene er vellykkede vil hvertfall ikke jeg ta sjangsen på det. du må lære å gå på nytt og det er en enorm belastning da du så klart belaster foten med hele din kroppsvekt. jeg får spesialstøpte såler, og den første uken er de veldig vonde å gå med, men etter det blir det bare bedre. jeg klarer meg ikke uten de sålene. viktig med sko med kjempegod demping (siden vi som er plattfot ikke har den dempingen) og sko som støtter foten godt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det omvendte problemet hulfot (pes cavus). Brukte såler når jeg var yngre. Sluttet fordi det varukult med grønne såler(jeg var dum jeg vet det). Har slitt med smerter i noen år nå, legen skjønte ikke hva det var. Fikk ne såler for 2 mnd siden og er nesten kvitt smertene =) Så bruke sålene selv om de er vonde i begynelsen. Ortopeden min sa at om det fortsatt var ubehag etter 2 uker måtte jeg komme tilbake fo rå rette opp.

Anonymous poster hash: cb247...b5a
Gjest HappyWaffle
Skrevet

nei det er det ikke... har vært plattfot i hele mitt liv, å den artikkelen har så mye falske utsagn at halve kunne vært nok. operasjoner er feks ikke så "vanlig" som man skulle tro der. ortopedene jeg har snakket med anbefaler ingen å ta operasjon da det enda er på forsøksstadiet og en av 10 er vellykkede! dette er høyt utdannede ortopeder i oslo, så trokke det gitt.

Gjest Vicci
Skrevet

Jeg er også tverrplattfott... Lite kult :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...